WRC ralliuutisia

World Rally Championship (WRC)

Rallin MM-sarja (WRC) on FIA:n järjestämä rallisarja, joka huipentuu vuosittain maailmanmestaruuteen. Kuljettajien ja valmistajien tittelit myönnetään miehistölle, joka kerää eniten pisteitä kauden aikana. WRC:tä pidetään ralliautoilun korkeimpana tasona. Korkean tason rallit aiheuttavat paljon jännitystä. Sekä lajin fanit että asiantuntijat ja toimittajat haluavat tietää, kuka voitti tai karkasi jo varhaisessa vaiheessa johtoon. Tulos on tärkeä myös valmistajille, koska se auttaa heitä ymmärtämään ajoneuvojensa suhteelliset vahvuudet ja heikkoudet kilpailijoihinsa verrattuna.

WRC-säännöt sallivat tavallista enemmän muutoksia ajoneuvoihin. WRC-autoja on pitänyt valmistaa vähintään 2 500 kappaletta, jotta sillä mallilla voi osallistua sarjaan. Korin on oltava alkuperäisessä muodossaan, mutta varaosat, kuten puskurit ja siivet, hyväksytään myös vaihdettuina. Ajoneuvon pituus on oltava vähintään 4 metriä ja paino yli 1 230 kg. Vaikka nelivetojärjestelmä ei kuuluisi vakiovarusteisiin, voi sellaisen asentaa. Moottorilohkon on oltava peräisin tavallisesta tuotantoajoneuvosta, mutta se saa olla nykyisin ahdettu, mikä on poikkeus aiemmasta. Suurin iskutilavuus on 2000 cm3, ja ahtoilman virtausta rajoittaa 34 mm:n kuristin, joka pitää tehon noin 340 hevosvoimassa.

Tarkoituksena on ollut tarjota enemmän vapautta ajoneuvon yksilölliseen muokkaamiseen, jotta useammat autonvalmistajat saataisiin osallistumaan. Koska monet eurooppalaiset autonvalmistajat, joiden henkilöautomalleissa ei aiemmin ollut nelivetoa tai turboahdinta, pystyivät nyt tekemään näitä muutoksia helpommin, paluu maailmanmestaruussarjaan helpottui. 2000-luvusta lähtien WRC-autot ovat hallinneet sarjaa.

World Rally Championship-3

WRC-3 on rallin MM-sarjan alasarja, jossa ajetaan samoja pätkiä kuin muissa WRC-kilpailuissa. Ajoneuvot on tyyppihyväksytty R1-, R2- ja R3-säännösten mukaisesti, mikä tarkoittaa, että ne ovat sarjatuotantona valmistettuja kaksivetoisia autoja. Production World Rally Championship (PWRC) perustettiin vuonna 2002 korvaamaan Group N -maailmanmestaruuskilpailut. Sarja tunnettiin aiemmin nimellä Production World Rally Championship vuoden 2012 loppuun asti, jolloin siitä tuli ensimmäistä kertaa WRC-3-mestaruuskilpailu.

Vuonna 2013, kun sarjasta tuli WRC-3-sarja, myös kilpailujen määrä kasvoi kahdeksaan. Valmistajat ja kuljettajat voivat nykyisin valita vapaasti seitsemän MM-osakilpailua 13:sta. Näistä kuusi parasta lasketaan sarjan pisteisiin.

Junior World Rally Championship (JWRC)

Nuorten kuljettajien rallin maailmanmestaruuskilpailu, joka tunnetaan paremmin nimellä JWRC, perustettiin vuonna 2002, ja se on nuorten rallikuljettajien maailmanlaajuinen mestaruussarja. Sarja luotiin ponnahduslaudaksi nuorille kuljettajille, ja kalusto perustui 1600-kuutioisiin ralliautoihin, joilla ajettiin omaa sarjaa vuonna 2001. Ajatuksena oli pitää autot edullisina, mutta pian autojen hinnat nousivat räjähdysmäisesti.

Sébastien Loeb voitti mestaruuden vuonna 2001, mutta espanjalainen Daniel Sola kruunattiin ensimmäiseksi todelliseksi maailmanmestariksi vuonna 2002. Junioreiden maailmanmestaruuskilpailuja järjestettiin vuoteen 2006 asti, jolloin ne lopetettiin autonvalmistajien kiinnostuksen puutteen vuoksi. Koska sarja ajettiin suurelta osin Euroopassa ja vain muutama kilpailija osallistui kisoihin Euroopan ulkopuolella, sarjan arvo tippui. Se johtui säännöstä, jonka mukaan kilpailija sai valita kilpailut, joihin hän osallistuu. Euroopan ulkopuolella helppoja pisteitä oli mahdollista saada kilpailuissa, joissa oli vähemmän osallistujia.

Sarjan nimi muutettiin FIA Juniors -sarjaksi vuonna 2007, ja sen MM-status poistettiin. Maailmanmestaruus-status otettiin takaisin vuonna 2008, kun Sébastien Ogier voitti tittelin. Saksalainen Aaron Burkart voitti tittelin vuonna 2010. Lisäksi ilmoitettiin, että JWRC-sarja lakkautettaisiin ja korvattaisiin WRC Academy -luokalla, jossa keskityttäisiin enemmän nuorten kuljettajien kehittämiseen. Sébastien Loeb, moninkertainen rallin maailmanmestari, espanjalainen Daniel Sordo ja moninkertainen mestari Sebastien Ogier ovat vain muutamia esimerkkejä kuljettajista, jotka ovat nousseet sarjasta rallin huipulle.

Kuljettajat ovat tiukilla

WRC-rallit ajetaan pitkillä valtateillä, jotka eivät ole suoria. Toiminnalle on ensisijaisesti ominaista, että usein ajetaan maastossa. Ralli on kasvanut urheilulajiksi, jossa autoja, tiimejä ja kuljettajia koetellaan äärirajoilla. Se on tullut yhä suositummaksi myös valmistajien keskuudessa, joskin osallistuminen sarjaan ei ole edullista. Monille tiimeille kyse on edelleen vain voitosta. Harva mestaruuskilpailu on niin kovaa kilpailua kuin rallin maailmanmestaruuskilpailu ja monet uskovat, että ralli vaatii aivan erityisen kuljettajan.

WRC-kuljettajia on kuvailtu ainutlaatuisiksi yksilöiksi, jotka ajavat kykyjensä äärirajoilla ja hyväksyvät fyysiset epämukavuudet valittamatta. Rallin ajaminen on myös vaarallista ja moni kuljettaja on kuollutkin kisoissa. Ralli on siis vaarallinen urheilulaji, joka voi olla erittäin rankka sekä autolle että kuljettajalle. Autoja muokataan usein niin, että ne kestävät rasitusta, mutta kilpa-ajoon liittyy aina jonkinlainen riski. Kuljettajien on oltava erittäin hyväkuntoisia ja kestettävä pitkiä tunteja ratin takana. Heillä on myös oltava hyvä käsitys auton mekaniikasta, sillä asiat voivat mennä huonosti matkalla, kun huoltoon on vielä pitkä matka.

Huolto kuuluu lajiin

Myös huolto on osa rallia; se tapahtuu eri vaiheiden välillä, ja huolto yleensä järjestetään suurilla pihoilla. On myös mahdollista hienosäätää autoa ja korjata mahdolliset vauriot, jotka ovat saattaneet syntyä erikoiskokeita ajaessa. Mekaanikkoja ja muuta huoltoon osallistuvaa henkilöstöä, kuten insinöörejä (erityisesti ylemmillä tasoilla), pyöriikin paljon huoltopaikoilla.

Huollossa auto viritetään sellaiseksi, että seuraavasta erikoiskokeesta päästään mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti läpi. Yksi tai useampi mekaanikko vastaa tästä rallista riippuen. On myös tärkeää, että tiimi tietää, missä kaikki sen autot ja muut laitteet sijaitsevat kilpailun aikana. Jos osa kalustosta jää jumiin jonnekin keskelle ei-mitään, sillä voi olla vakavia seurauksia, jos apua ei saada tarpeeksi nopeasti. Huollolla on iso merkitys lopputuloksiin. Autoja ei viritetä ainoastaan ennen rallia, vaan myös jatkuvasti niiden aikana. Tämä johtuu siitä, että ajaminen voi aiheuttaa vahinkoa autolle, ja kuljettajien on pystyttävä koko ajan reagoimaan muutoksiin.

Myös renkailla on suuri vaikutus suorituskykyyn, ja niiden on kestettävä jopa useita päiviä. Kuljettajat valitsevat yleensä omat renkaansa. Heidän on otettava huomioon sääolosuhteet ja maastotyyppi, jossa he ajavat. Joillakin kuljettajilla on myös muita huomioon otettavia tekijöitä, kuten sijoitus kilpailussa tai valmistajien pisteet. Renkaiden pitää olla riittävän kestävät soralle, märille teille ja lumelle. Rengasvalinta voi ratkaista voiton ja tappion välisen eron.

Tiimityö on tärkeää

Ralli on joukkuelaji, mutta jokaisella kuskilla on oma tavoitteensa. Kilpailu tallien välillä on kovaa, ja monet ihmiset sitoutuvat tehtäviinsä intohimoisesti ympäri vuoden. Tiimin jäsenten on tehtävä tiivistä yhteistyötä, ja ralli on hyvä esimerkki siitä, mitä tiimityöllä voidaan saavuttaa. Jotkut kuljettajat kilpailevat myös eri lajeissa saman vuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän on kuljettava kisaviikonlopusta toiseen useiden kuukausien ajan, eikä lepoaikaa ole juuri lainkaan.

Isoilla talleilla, kuten Toyotalla, on kisaviikonlopun aikana töissä iso porukka alansa ammattilaisia. Tällä tavoin voidaan varmistaa, että sekä autot että kuskit, ovat optimaalisessa kunnossa. Tiimin on kuitenkin myös kyettävä reagoimaan nopeasti ongelmiin. Jos esimerkiksi kuljettaja joutuu onnettomuuteen, tiimin on työskenneltävä nopeasti saadakseen uusi auto valmiiksi seuraavaa vaihetta varten. Ralli on monimutkainen laji, joka vaatii paljon harjoittelua ja taitoa. Kuljettajien on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa.

Tallipäällikkö vastaa omasta tallistaan. Hän on myös vastuussa siellä työskentelevistä apukuljettajista ja mekaanikoista. Hänen tehtävänään on varmistaa, että kaikki työskentelevät tehokkaasti ja tuloksellisesti. Tiimipäälliköllä on paljon vastuuta, mutta työ voi olla myös hyvin palkitsevaa. Hän on se, joka saa nähdä työnsä hedelmät, kun hänen kuljettajansa ylittävät maaliviivan ensimmäisenä.