Turvavyön kiinnittämättä jättäminen näkyy myös kesän onnettomuuksissa. Kuva Nina Mönkkönen/Liikenneturva.

Liikenteen onnettomuuksien määrä kasvaa kesäkuukausina. Nopeus, alkoholi, väsymys ja turvavyön käyttämättömyys näkyvät monen turman taustalla. Mitä muuta tien päällä tapahtuu kesäisin ja tuoko uusi tieliikennelaki muutoksia suveen? Liikenneturva on koko kesän tiedotusvälineiden apuna liikenneaiheisissa jutuissa. Palvelu pelaa yhden numeron periaatteella.

Tilastojen valossa kesäkuukaudet ovat liikenteessä onnettomuusrikasta aikaa. Kun Liikenneturva kysyi suomalaisilta totta vai tarua -kysymyksellä*, että kuoleeko liikenteessä eniten ihmisiä talviaikaan, vastanneista 35 prosenttia uskoi väittämän olevan totta, 31 prosenttia tarua.

”Vaikka kesällä ei ole, ainakaan useimmiten, lunta, räntää, liukasta ja pimeää, suveen kuuluva vauhdin hurma kostautuu onnettomuuksina niin autolla, pyörällä, mopolla kuin moottoripyörällä. Monen kesäisen onnettomuuden taustalla on ylinopeutta ja päihteitä. Vaaleassa yössä myös uni tahtoo jäädä vähälle, jolloin väsymys voi viedä lupaa kysymättä kokeneintakin kuljettajaa. Turvavyön kiinnittämättä jättäminen pahentaa monen onnettomuuden seurauksia”, luettelee Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Kesäliikenteen suloinen sekametelisoppa

Kun tilastoja tarkastellaan, kesän henkilövahingoissa näkyy myös kaksipyöräisillä tapahtuvat onnettomuudet.

”Oli alla sitten neljä pyörää tai kaksi, maltillinen nopeus sekä selvä ja levännyt kuljettaja tekevät matkanteosta turvallisempaa. Kesällä tien päällä näkyy enemmän myös museoautolla, karavaanarilla tai asuntoautolla kulkevia, moottoripyöräilijöitä ja polkupyöräilijöitä. Jos edessä edetään hitaampaa vauhtia, voi liikenne jonoutua ja hermot kiristyä. Silloin houkutus lähteä ohittamaan riskipaikassa voi kasvaa. Ohittaa saa kuitenkin vain silloin, kun sen voi tehdä turvallisesti kaikkien kannalta”, Kinisjärvi korostaa.

Uusi tieliikennelaki voi muuttaa perinteisen kesäperjantain liikenteen profiilia. Henkilö- tai pakettiautolla voi kulkea luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n painoisen perävaunun kanssa 100 kilometrin tuntivauhtia, jos tiekohtainen rajoitus sen sallii.

”Peräkärryllisten kesämökkiläisten ja remonttireiskojen nopeuden nosto voi purkaa jonoja ja vähentää turhia ohituksia. Nopeusrajoitus ei kuitenkaan ole sama kuin suositusnopeus. Nopeuden valinnassa on edelleen otettava huomioon olosuhteet, kulkuneuvo ja kuormaus”, Kinisjärvi huomauttaa.

Myös paketti- ja matkailuautoilla ei enää ole määritelty muita ajoneuvoja alempaa suurinta sallittua nopeutta. Ilman perävaunua kulkevat ja alle 3500 kg painoiset matkailuatot kulkevat siis sujuvasti muun liikennevirran mukana, tiekohtaisen rajoituksen mukaisesti.