Korkeista päivälämpötiloista huolimatta talvi kolkuttelee jo ovella. Auto kannattaa jo varustella valmiiksi pakkas- ja lumiaamujen varalta.

Suomessa on rikottu lokakuussa lämpöennätyksiä eikä varsinkaan maan eteläosissa talvi ole vielä mielessä. Lämpimistä päivistä huolimatta yöllä lämpötila painuu välillä nollan alapuolelle ja auton ikkunat huurtuvat ja jopa jäätyvät. Jos autossa ei ole esilämmitysmahdollisuutta, kannattaa aamuun varata hieman enemmän aikaa.

”Liikenteeseen pitää lähteä kirkkain, huurteettomin ikkunoin. Jos sisätilojen esilämmitystä ei ole käytetty, pitää kuljettajan itse pyyhkiä tai skrapata ikkunat puhtaiksi. Usein ikkunat huurtuvat sisältä, jos kuljettaja istuu kylmään autoon. Tällöin pitää malttaa odottaa ennen liikkeellelähtöä niin kauan, että lämmityslaite poistaa huurteen”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Talvirenkaiden vaihto alkaa pian olla ajankohtaista koko Suomessa. Varsinkin, jos auton käytölle ei aamuisin ole muuta vaihtoehtoa. Jos renkaat ovat rengashotellissa, on vaihtoaika syytä varata heti. Jonotusajat voivat nimittäin venyä todella pitkiksi sääennusteiden luvatessa lunta maahan.

”Nastarenkaiden käyttö on sallittu marraskuun alusta alkaen – tai aiemminkin, jos keliolosuhteet niin edellyttävät.”, Vesalainen neuvoo.

Muista talvivarusteet

Nyt on aika varmistaa, että autosta löytyvät kaikki hyödylliset talvivarusteet kunnollisesta jääskrapasta ja lumiharjasta lähtien. Kokoontaitettava lapio voi osoittautua arvokkaaksi avuksi muun muassa pysäköidyn auton jäädessä lumiauran jättäneen lumivallin saartamaksi. Heijastinliivit kaikille matkustajille sekä taskulamppu olisi syytä olla autossa aina.

”Lisäksi kannattaa varautua pakkaskeleihin huolehtimalla, että lyhyelläkin matkalla on mukana aina lämmintä vaatetta, pipo ja käsineet, Vesalainen muistuttaa.

Näkyvyys kuntoon

Pimeän vuodenajan ollessa käsillä, on tärkeää huolehtia paitsi omasta näkemisestä myös näkymisestä. Kaikkien valojen toiminta pitää tarkastaa säännöllisesti. Samalla kannattaa perehtyä valojen toimintaperiaatteeseen eli varmistaa, että valokatkaisija on asennossa, jossa ajovalot ja takavalot palavat. Päiväajovaloilla ajettaessa takavalot eivät useinkaan pala.

”Vaikka valoja ei itse tarvitsisi näkemiseen, niin muiden on helpompi havaita auto, jossa on kunnon valot päällä”, Vesalainen sanoo.

Valojen sekä tuulilasin puhtaudesta ja kirkkaudesta on syytä huolehtia. Naarmut ja epäpuhtaudet aiheuttavat ikäviä heijastumia ja häiritsevät havainnointia riippumatta siitä, ajetaanko valaistulla vai valaisemattomalla tieosuudella. Pimeiden ajokelien alkaessa on oikea aika kiillotuttaa mattaantuneet valoumpiot ja vaihtaa naarmuuntunut tuulilasi uuteen. Mikäli vaihtotarvetta ei ole, on tuulilasi kuitenkin puhdistettava – sekä ulko- että sisäpinnalta.

”Autoilija helposti pihistelee pesuissa talvella, kun auto likaantuu nopeasti. Puhtaanapito kuitenkin kannattaa, sillä jään skrapaaminen ja lumen harjaaminen likaisilta pinnoilta naarmuttaa helposti laseja ja auton maalipintaa”, Vesalainen toteaa.