Vaimon autoon halvat renkaat ja nyppimällä nastat pois talvirenkaasta

Mistä kannattaa säästää kesärengaskaupoilla ja mistä ei

Kakkosautoon halvat renkaat tai kitkarenkailla kesäkeleille? Vai saisiko säästöjä ottamalla vararenkaan käyttöön? Rengaskaupoilla sattuu ja tapahtuu, kun säästäväiset suomalaiset suuntaavat kesäkauteen. Älä sorru vaarallisiin virheisiin – rengasasiantuntijoiden vinkeillä säästät rengasvalinnassasi turvallisuudesta tinkimättä.

– ”Myyttekö vaimon autoon halvat renkaat?” on klassinen kysymys. Kyllä siinä myyjä miettii, että noinko paljon ostaja rakastaa perhettään. Monelle on myös tullut suoraan todettua, että vaimolle kannattaisi hommata kaikista parhaat renkaat, mitä maa päällään kantaa, sanoo Vianorin aluepäällikkö Pertti Leimu.

Yllättävän moni suomalainen tekee Leimun mukaan sen virheen, että jos autolla ajetaan vähän, niin ostetaan siihen halvat renkaat. Matkan pituudella ei kuitenkaan ole merkitystä, jos vahinko on sattuakseen. Ajomäärien ohella tärkeää on huomioida, miten kokenut kuljettaja autolla ajaa.

– Rengaskaupoilla on hyvä hahmottaa, että ajoneuvo on noin kämmenen kokoisella lätyllä kiinni tiessä. Toisissa renkaissa turvallisuusominaisuuksia on enemmän kuin toisissa. Myyjän tehtävänä on opastaa asiakasta omaan autoon ja ajotottumuksiin sopivissa rengasvalinnoissa.

”Ei sulla ole hyvää käytettyä rengasta, kun ei tää autokaan oo minkään hintainen?”

Käytetyt renkaat kiinnostavat osaa ostajista – jopa siinä määrin, että mieleen saattaa juolahtaa napata peräkontista vanha vararengas käyttöön ja säästää samalla yhden renkaan hankintahinta. Vaikka käytetty rengassarja voi olla ekologinen valinta, säästöjä siitä ei juuri saa.

– Tänä päivänä uudet peruskoon renkaat saa noin 400 eurolla. Tuurilla hyvät käytetyt voi löytää 200 eurolla, eikä niistäkään voi olla varma, miksi joku on ne hylännyt. Tätä kun lasketaan yhdessä asiakkaan kanssa, niin moni tulee siihen tulokseen, ettei käytetyissä olekaan oikein järkeä. Vanhan vararenkaan suosittelen myös jättämään paikalleen. Sen kohdalla ikä tulee äkkiä vastaan, eikä rengas pelitä samaan tapaan uusien rinnalla.

Kitkarenkaiden kohdalla säästöstä voi seurata jopa hengenvaara. Leimun mukaan hälyttävän monella on harhakuva, että kitkarenkaalla voi ajaa ympäri vuoden, koska laki sallii. Tämä ei päde, sillä pohjoismainen kitkarengas on suunniteltu turvaamaan ajo loskassa ja kylmällä kelillä. Kesällä lämpötilojen ja ajonopeuksien noustessa vahvasti lameloitu kitkarengas on vaikeuksissa.

– Kuumalla moottoritiellä kitkarengas käytännössä sulaa auton alle. Sadesäällä vaarat kasvavat, sillä kitkarenkaiden vesiliirto-ominaisuudet on lukuisissa testeissä todettu surkeiksi.

Järki päässä tuunausinnon iskiessä

Säästöajatukset juolahtavat mieleen etenkin rengaskauden vaihtuessa. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri saa kiireisimpänä aikana viikoittain kymmeniä kyselyjä siitä, voiko vanhat talvirenkaat hyödyntää kesäajossa nyppimällä renkaasta nastat pois.

– Tätä ei voi suositella, sillä kyseessä on ensinnäkin hirveä homma. Lisäksi jäljelle jääneeseen nastanreikään menee herkästi kiviä, jotka voivat rikkoa renkaan. Nastarenkaan kumisekoitukset on myös suunnattu talvikeleille, jolloin ajomukavuus kesällä ei ole samalla tasolla, summaa Morri.

Nuorisoa kiinnostaa auton tuunaus vanteiden osalta. Leimu neuvoo nuoria huomioimaan myös turvallisuuskriteerit. Moni haluaisi laittaa tolkuttomasti rahaa alumiini- ja kevytmetallivanteisiin ja hankkia sen päälle mahdollisimman halvat renkaat.

– Uudet renkaat ovat halpa henkivakuutus, mutta ratkaisevinta autoilussa on se 60 senttimetriä, mikä jää ratin ja penkin väliin. Omalla tekemisellä voi vaikuttaa turvallisuuteen ja renkaan käyttöikään olennaisesti, sanoo Leimu.

Näin säästät kesärenkaissa:

  • Maksimoi ajotulos ja renkaiden käyttöikä valitsemalla autollesi ja omiin ajotottumuksiisi sopivimmat renkaat.
  • Vertaile hinnan ohella renkaiden ominaisuuksia. Painota rengasominaisuuksissa turvallisuutta, kestävyyttä ja polttoainetehokkuutta.
  • Aja renkaita säästäen. Vajaa rengas kuluu vauhdilla ja syö polttoainetta, joten tarkista ilmanpaineet kolmen viikon välein huoltoasemalla tai maksutta Vianorin palvelupisteissä.
  • Ole tarkkana katukiveyksien ja työmaiden kohdalla. Älä aja suoraan katukiveyksen yli, vaan muista hiljentää vauhtia ja lähestyä pienessä kulmassa. Ruuvit ja mutterit puhkovat herkästi renkaita, joten aja ja parkkeeraa harkiten työmaa-alueilla.
  • Maksimoi rengassarjan käyttöikä ja auton hallittavuus. Vaihda renkaiden paikkaa auton alla tasaisin väliajoin, jotta ne kuluvat mahdollisimman samaa tahtia. Renkaat kannattaa kierrättää etuakselilta taka-akselille n. 8 000 ajokilometrin välein.