Uusi Ford Puma on nyt viimeisin Ford-malli, joka on saanut 5 tähden turvallisuusluokituksen puolueettomassa Euro NCAP -törmäystestissä.

SUV-mallien inspiroima Puma crossover sai korkeimman mahdollisen luokituksen vuonna 2018 käyttöön otetuissa, entistä tiukemmissa testeissä. Puma – mukaan lukien Puma EcoBoost Hybrid -kevythybridimallit – on yksi Fordin kahdeksasta 5 tähden turvallisuutta tarjoavasta henkilöautomallista.

Euro NCAP antoi Pumalle korkeat pisteet sekä aikuisten että lasten suojasta – Puma sai täydet pisteet sekä sivutörmäystestissä että tätä voimakkaammassa pylvästestissä. Myös teknologiat, kuten törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutuksella, älykäs nopeudenrajoitin ja kaistapitoavustin mainittiin arvioinnissa.

Puma on Fordin viides henkilöautomalli, joka on saanut törmäystestissä täydet viisi tähteä vuoden 2019 aikana. Ford Focus, Mondeo (testattiin uudelleen tiukempien prosessien mukaisesti) sekä Kuga PHEV ja ladattava hybridi Explorer PHEV on jo testattu aikaisemmin tänä vuonna. Viisi tähteä ovat saaneet myös Ford Fiesta (testattu 2017), Galaxy (2015) ja S-MAX (2015).

Tärkeimmät faktat

  • Euro NCAP myönsi Pumalle 94 prosenttia aikuisen matkustajan suojasta, 84 prosenttia lapsimatkustajan suojasta, 77 prosenttia jalankulkijan suojasta ja 74 prosenttia kuljettajaa avustavista turvallisuusominaisuuksista.
  • Puma sai täydet 16 pistettä sivutörmäyksen vaikutuksissa, ja täydet 12 pistettä lasten turvajärjestelmien asentamisesta.
  • Puma käyttää autoon asennettuja 12 ultraäänisensoria, kolmea tutkaa ja kahta kameraa avustamaan Ford Co-Pilot360 teknologioita, jotka parantavat turvallisuutta, ajettavuutta ja pysäköimistä, minkä ansiosta ajokokemus on mukavampi, stressittömämpi ja turvallisempi.

Uusi Ford Puma

Uusi Ford Puma tarjoaa kompaktin kokoluokan crossover-asiakkaille Fordin kehittyneen, polttoainetaloudellisen kevythybridivoimansiirron sekä luokkansa johtavaa käytännöllisyyttä ja katseet kääntävää muotoilua.

Tehokas, nopeasti reagoiva suorituskyky ja optimoitu polttoainetaloudellisuus tuotetaan käyttämällä Fordin EcoBoost Hybrid 48 voltin kevythybriditeknologiaa – joka integroi saumattomasti sähköisen vääntöavun matalakitkaiseen kolmisylinteriseen 1.0-litran EcoBoost-bensiinimoottoriin ja tarjoaa tehoa jopa 155 hevosvoimaa.

Tyylipiirteisiin kuuluvat ainutlaatuiset siipimäisesti asennetut ajovalot ja urheilulliset linjat. SUV-malleista inspiraation saaneet mittasuhteet tarjoavat varman ajotuntuman korkeamman ajoasennon ansiosta, ja lopputuloksen kruunaa luokkansa kärkeä oleva erittäin monikäyttöinen 456 litran tavaratila.

Fordin 5 tähden turvallisuutta

Ford Puma – 2019

Ford Kuga – 2019

Ford Explorer Ladattava hybridi (PHEV) – 2019

Ford Mondeo – 2019

Ford Focus – 2019

Ford Fiesta – 2017

Ford Galaxy – 2015

Ford S-MAX – 2015

Euro NCAP

Euro NCAP on kehittänyt viiden tähden arviointijärjestelmän auttaakseen kuluttajia ja yrityksiä vertailemaan eri ajoneuvoja helpommin ja löytämään turvallisimman vaihtoehdon omiin tarpeisiinsa.

Turvallisuus arvioidaan useilla ajoneuvolle tehtävillä testeillä, jotka EURO NCAP on suunnitellut ja toteuttaa. Nämä testit edustavat yksinkertaistetulla tavalla yleisimpiä tosielämän onnettomuustilanteita, joissa auton matkustajilla tai muilla tien käyttäjillä on vaara loukkaantua tai kuolla.

Tähtien määrä kuvastaa sitä, miten hyvin auto suoriutuu Euro NCAP -testissä, mutta arvioon vaikuttavat myös valmistajan kullakin markkinalla tarjoamat turvallisuusvarusteet ja -teknologiat. Niinpä testissä saatu korkea tähtimäärä ei kerro pelkästään hyvästä testituloksesta, vaan heijastaa myös kyseiseen autoon saatavilla olevia turvallisuusvarusteita.

“Koko Puman kehitystiimillä oli ensisijaisesti aina turvallisuus mielessä, olipa kyseessä  onnettomuuksien ennaltaehkäisy, matkustajien suojaaminen onnettomuuksissa tai aktiivinen jarrutus onnettomuuden jälkeen estämään toista törmäystä.” Joerg Beyer, Executive Director, Engineering, Ford of Europe

“Vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui hyvin, kun sen toimivuutta testattiin pienillä nopeuksilla, jolloin useat niskan piiskaniskuvammat syntyvät. Törmäykset vältettiin tai ne lieventyivät kaikissa testitilanteissa.” Euro NCAP

Fordin kuljettajaa avustavia teknologioita

  • Älykäs vakionopeudensäädin sisältäen Stop & Go -toiminnon, nopeusrajoitusten tunnistuksen ja kaistavahdin
  • Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (BLIS) risteävän liikenteen varoituksella
  • Parannettu aktiivinen pysäköintiavustin
  • Törmäyksenväistöavustin
  • Älykäs nopeudenrajoitin
  • Kaistapitoavustin tienreunan tunnistuksella
  • Paikalliset vaarailmoitukset
  • Törmäyksen jälkeinen jarrutus
  • Törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutuksella
  • Väärän ajosuunnan varoitus (ei Suomessa)

Lisätietoa

                                                                      # # #

Päästö- ja kulutusarvot (WLTP):

Ford Puma CO2 -päästöt alkaen 125 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 5,5 l/100 km

Ford Kuga (EcoBlue 120 hv) CO2 -päästöt alkaen 142 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 5,4 l/100 km

Ford Explorer Ladattava hybridi CO2 -päästöt alkaen 71 g/km, polttoaineenkulutus 3,1 l/100 km

Ford Mondeo CO2 -päästöt alkaen 131g/km, polttoaineenkulutus alkaen 5,7 l/100 km

Ford Focus (5-ov) CO2 -päästöt alkaen 119 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 4,5 l/100 km

Ford Fiesta CO2 -päästöt alkaen 114 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 4,3 l/100 km

Ford S-MAX CO2 -päästöt alkaen 161 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 6,1 l/100 km