Renault Kadjar on uudistunut niin ulkoa kuin sisältä edustaen entistä paremmin ranskalaista muotoilua. Uudet moottorit ovat tehokkaita tarjoten aiempaa enemmän voimaa yhdistettynä parantuneeseen taloudellisuuteen.

Kolme vuotta sitten esitelty Renault Kadjar nousi nopeasti yhdeksi suosituimmista autoista luokassaan, sillä niitä on myyty viidessäkymmenessä maassa lähes viisisataatuhatta kappaletta. Kadjar on saanut erityisesti kiitosta kauniista linjoistaan.

Harkiten hiotut muodot

Uudistuksen yhteydessä Kadjarin korin päälinjat on säilytetty ennallaan, mutta edestä katsottuna se näyttää aiempaa leveämmältä. Etuvalojen C-muoto on selkeämpi ja umpioihin on nyt integroitu myös vilkut ja päiväajovalot. Parhaassa Bose-varustetasossa niin pää- kuin neliömäisiksi muutetut etusumuvalot toimivat LEDeillä. Näyttävyyden lisäksi niiden avulla energiankulutus on pudotettu kuudesosaan halogeenivaloihin verrattuna. Kadjarin tyylikkäitä linjoja korostetaan uudistuksen myötä entistä runsaammalla kromin käytöllä korissa.

Kadjarin sisätilat ovat saaneet runsaasti positiivista palautetta niin medialta kuin omistajilta tarjoamastaan väljyydestä ja miellyttävistä materiaaleista. Uudistuksen yhteydessä on keskitytty laadun parantamiseen entisestään. Työn tulokset näkyvät ja tuntuvat pienissä yksityiskohdissa, kuten osien sovituksessa ja materiaaleissa.

Kojelaudassa on uusi R-Link2 -multimediajärjestelmä, jonka kosketusnäyttö on helppolukuisempi aiempaa suuremman kirkkautensa ansiosta. Multimediajärjestelmän käyttöpääte istuu kojelautaan saumattomasti, mikä antaa tyylikkään vaikutelman. Nettiyhteydellä varustetun R-LINK 2 -järjestelmän avulla saa esimerkiksi Tom Tom Traffic -palvelun reaaliaikaiset liikennetiedotteet käyttöön. Android Auto ja Apple CarPlay -peilauksen avulla voi käyttää älypuhelimen sovelluksia helposti R-LINK 2 -järjestelmän näytöltä. Muita parannuksia ovat ilmastointilaitteen entistä ergonomisemmat ja modernimmat kytkimet. Ilmastointilaite ottaa huomioon myös takana matkustavat, joilla on omat tuuletussuuttimet keskikonsolin takaosassa.

Matkustusmukavuus nousee aiempaakin korkeammalle tasolle uudelleen suunniteltujen etuistuinten ansiosta. Istuimissa on nyt reisituen pituussäätö, mikä auttaa kaiken pituisia kuljettajia löytämään erinomaisen ajoasennon. Istuinten pehmustus on suunniteltu niin, että tuntejakaan kestävä matkustaminen ei väsytä. Lisäksi istuimien tarjoama sivuttaistuki on entistä parempi ja edessä istuvien mukavuuden kruunaa pituussuunnassa säädettävä keskikyynärnoja.

Huippuluokan moottoritekniikkaa

Suurin ero aiempaan on uudistuneessa Kadjarissa konepellin alla. Sieltä löytyvät täysin uudet bensiinimoottorit ja lähes kokonaan muuttunut turbodiesel. Bensiinimoottori on Renault-Nissan allianssin yhdessä Daimlerin kanssa kehittämä.   

Valittavana ovat TCe 140 ja TCe 160, jotka toimivat hienostuneen värinättömästi. Ajaminen on helppoa ja vaihtamistarve vähäinen, sillä 103 ja 118 kilowattia (140 ja 159 hevosvoimaa) kehittävät moottorit antavat suuren tehonsa lisäksi muhkean vääntömomentin jo alhaisilla käyntinopeuksilla.

Suorituskyky on mainio, sillä uudella 103 kilowatin tehoisella moottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna Kadjar kiihtyy nollasta sataan 10,4 sekunnissa. Kaikki muut bensiinimoottoriset Kadjarit ovat vielä nopeampia alittaen kiihdytyksessä kymmenen sekunnin rajan. Huippunopeus on aina yli 200 km/h.

Kulutusta ja päästöjä on pudotettu monella tavalla. Moottoreissa on muun muassa osittain integroitu pakosarja ja sähköisesti ohjattu turbo. Polttoaine syötetään sylintereihin suorasuihkutuksella. Hiukkaspäästöjä vähennetään pakokaasujen hiukkassuodattimella.

Kolmantena moottorivaihtoehtona on Blue dCi 115, joka kehittää 85 kilowattia. Vaikka iskutilavuus on sama 1,5 litraa kuin aiemmassa moottorissa, yli 90 prosenttia moottorin osista on joko uusia tai edelleen kehitettyjä. Turbodieselin päästöt ovat hyvin vähäiset, sillä siinä on hiukkassuodattimen lisäksi typpioksidipäästöt leikkaava SCR-järjestelmä.

Pienemmän moottorin kanssa on vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Vähäisen vaihtamistarpeen saa poistettua kokonaan valitsemalla 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston. Sen saa nyt Zen-varusteiseen Kadjariin veloituksetta. Tehokkaamman bensiinimoottorin kanssa on aina vakiona kaksoiskytkinvaihteisto.

Malliston runkona on Zen

Suomessa Kadjarin myynti keskittynee vahvasti Zen-varustetasoon, jonka nimi kuvaa mainiosti sekä auton varustelua että sen tunnelmaa. Zen on buddhalainen koulukunta, joka painottaa meditaatiota, havainnointia ja itsensä kehittämistä. Perimmäisenä tarkoituksena on auttaa muita. Kadjarin Zen-tason varustelu tekee juuri sen, sillä vakiona on muun muassa automaattinen kaksialueilmastointi, automaattiset valot ja kaukovaloavustin, kaistavahti ja älyavain. Tummennetut ikkunat varjelevat yksityisyyttä ja etu- sekä takapysäköintitutkat varjelevat kolhuilta. Monipuolinen multimediajärjestelmä auttaa pitämään yhteyttä muihin ja lisäämään tietoisuutta.

Huippuna on Kadjar Bose, jossa on Zen-tason 17-tuumaisten kevytmetallivanteiden sijaan kaksi tuumaa suuremmat pyörät. Lämmitettävä tuulilasi sopii pohjoisiin olosuhteisiin ja Bose-äänentoisto auttaa nauttimaan pitkistäkin matkoista. Osittainen nahkaverhoilu ja runsas kromin käyttö tekevät sisätiloista ylelliset. Peruutuskamera lisää turvaa pysäköitäessä ja navigaattori auttaa löytämään perille.

Monin tavoin uudistuneen Renault Kadjarin hinnat lähtevät Kadjar TCe 140 Lifen 24 990 eurosta. Suosituimmaksi noussee kaksituhatta euroa enemmän maksava Kadjar 140 TCe Zen, johon voi valita nyt kampanjana automaattivaihteiston samaan hintaan. Täydellisimmin varustettu Renault Kadjar TCe 140 Bose maksaa 30 390 euroa ja Kadjar TCe 160 Bose EDC 7-automaatti nyt 31 890 euroa.

Uusi Kadjar esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna 12.- 13.1.2019