Renault Mégane R.S. saapuu meille kahtena vaihtoehtona eli ns. tavallisena mallina ja vielä rajumpana R.S. Trophyna.  Viime mainitun ja Nürburgringin Nordschleifen kierrosennätyksen historiat ovat kietoutuneet yhteen jo yli kymmenen vuoden ajan. Tarinaan on nyt kirjoitettu uusi luku, jonka päähenkilö saadaan ensimmäistä kertaa Suomen markkinoille.

Kolmannen sukupolven Renault Mégane R.S. on edeltäjiensä tapaan suunniteltu ajajan ehdoilla. Se nostaa standardit nopeimpien viistoperien luokassa aivan uudelle tasolle. Renault on tuonut taitavasti kilpa-autoilussa saamiaan oppeja ripeimpiin tuotantomalleihinsa. Ensimmäinen Renault Mégane R.S. esiteltiin vuonna 2003, mistä lähtien tuon mallin suorituskykyä ja tekniikkaa on koko ajan kehitetty eteenpäin.

”Vuonna 2009 esitellystä Mégane III R.S:stä kasvoi nopeasti luokkansa aito ikoni. Tuon mallin korvaaminen oli todellinen haaste koko kehitystiimille. Olemme ylpeitä voidessamme esitellä auton, jonka kaarreajo-ominaisuudet ovat vielä korkeammalla tasolla suurelta osin sen ansiosta, että autossa on 4CONTROL. Järjestelmä tekee autosta ketterän jyrkissä mutkissa ja vakaan suurella nopeudella ajettavissa kaarteissa niin tiellä kuin radalla. Intohimo tämän Renault Mégane R.S:n suunnitteluun ja rakentamiseen lähtee merkin hienoista autourheiluperinteistä. Uutuutemme on autoon tunteella suhtautuvien henkilöiden rakentama heille, jotka rakastavat ajamista. Renault Mégane R.S:n monikäyttöisyys tekee siitä mainion vaihtoehdon myös jokapäiväiseen käyttöön.”

Patrice Ratti, Renault Sports Carsin toimitusjohtaja

Uuden Mégane R.S:n alusta on suunniteltu sopimaan nopeaan ajoon ja nelipyöräohjauksen lisäksi Renault Sport on asentanut iskunvaimentimiin hydrauliset pohjaanlyöntivaimentimet. Ralliautoissa käytettävä teknologia toimii kuin iskunvaimentimeen sijoitettu iskunvaimennin ja sen ansiosta alustan toimintaa on saatu parannettua myös ääritilanteissa. Myös etuakseliston geometria on suunniteltu kokonaan uudelleen ja olka-akselirakenteensa ansiosta pidon määrä on saatu maksimoitua myös kaarreajotilanteissa.

Nelipyöräohjaus nopeuttaa kaarreajoa

Uusi 4CONTROL-nelipyöräohjaus varmistaa ketteryyden jyrkissä mutkissa ja vaikuttavan vakaan käytöksen kaarreajossa suurilla nopeuksilla. Pienemmissä nopeuksissa takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden enintään 2,7 astetta. Nelipyöräohjauksesta on iloa erittäin mutkaisella tiellä, missä ohjaus reagoi 20 prosenttia nopeammin kuin pelkästään etupyöräohjauksella.

Suurilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät enintään asteen verran samaan suuntaan kuin etupyörät. Tämän ansiosta auto käyttäytyy vakaammin. Molemmat toiminnot auttavat viemään auton kaarteiden läpi oikealla linjalla ja suoran avautuessa kiihdytys voidaan aloittaa aiemmin. Rajanopeutena takapyörien suunnalle on 60 km/h tavallisissa ajotiloissa ja 100 km/h Race-ajotilassa.

Renault Mégane R.S:ään voi valita mieleisen kahdesta alustapaketista, jotka on suunniteltu erilaiseen ajoon. Sport-alusta toimii monipuolisesti kaikilla tietyypeillä tarjoten mukavuutta huonokuntoisilla pinnoilla. Alustassa on uudet iskunvaimentimet ja elektronisesti ohjattu voimanjako etupyörien välillä. Jarruja käyttävä järjestelmä parantaa pitoa kaarteesta kiihdytettäessä. Jo edellisen Renault Mégane R.S:n jarrut keräsivät kiitosta ja niitä on parannettu edelleen. Etujarrulevyjen läpimitta on nyt 355 mm (+ 15 mm).

Uuden sukupolven moottori ja vaihteistot

Renault Sport Carsin, Renault Sport Racingin ja Renaultin teknisen kehityksen keskuksen Technocentren etevimmät erikoisasiantuntijat ovat kehittäneet Mégane R.S:n uutta 1,8-litraista polttoaineen suorasuihkutuksella varustettua turbomoottoria. Uusi moottori kehittää 205 kW (280 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Vielä vaikuttavampi on suurin vääntömomentti, 390 Nm, joka on käytettävissä erittäin laajalla urheilulliseen autoon sopivalla käyntinopeusalueella.

Tarkoituksenmukaista muotoilua

Uusi Mégane R.S. on aggressiivisen ja suorituskykyisen näköinen. Kaikki muotoilun yksityiskohdat on toteutettu ulkonäön lisäksi aerodynamiikan ehdoilla. Raideväliä on kasvatettu edessä ja takana, minkä takia lokasuojat ovat edessä 60 mm ja takana 45 mm muita Mégane-malleja leveämmät. Ne on yhdistetty lähes huomaamattomasti tyylikkäällä kyljen uudella linjalla.

Takana spoileri on tavallista kapeampi ja sen pystysuuntaiset aukot auttavat ilmaa painamaan autoa paremmin kiinni tiehen. Takapuskuriin on integroitu tehokas diffuusori ja sen keskellä on Mégane R.S:n tunnusmerkiksi muodostunut pakoputken ulostulo.

Ohjaamossa painotetaan urheilullisuutta. Uusissa etuistuimissa on integroitu pääntuki ja ne antavat erinomaisen sivuttaistuen. Päivittäisessä ajossa tarvittavaa mukavuutta ei kuitenkaan ole unohdettu. Verhoiluksi voi valita kankaan tai Alcantaran®. Verhoilun punainen tikkaus luo autoon oikeaa tunnelmaa ja sitä korostavat kookkaat alumiinipolkimet ja lepuutustuki.

Varusteilla turvallisuutta ja mieleiset säädöt

Renault esitteli Clio R.S:ssä uudet R.S. Vision valot, jotka tulevat nyt vakiovarusteeksi myös uuteen Mégane R.S:ään. Etupuskuriin integroidut ruutulippumaiset LED-valot toimivat monipuolisesti ja lisäävät parantuneen näkyvyyden myötä turvallisuutta.

R.S. Monitor toimii aiempaa yksinkertaisemmin ja siinä on entistä enemmän toimintoja. Järjestelmä kerää telemetriaa ja tietoja yli neljänkymmenen anturin välityksellä kaikkialta autosta. R-Link 2:n kosketusnäytöllä voi seurata reaaliaikaisesti useita auton säätöjä ja tietoja kuten kiihtyvyyksiä, hidastuvuutta, ohjausta, pyörien kääntökulmia, 4CONTROLin toimintaa, lämpötiloja, paineita jne.

MULTI-SENSE antaa ajajalle mahdollisuuden valita sopiva ajotila viidestä eri vaihtoehdosta. Comfort on tarkoitettu mukavaan ja taloudelliseen ajamiseen, jolloin moottori ja vaihteisto toimivat erittäin säästeliäästi. Normal on paras tasapaino mukavuuden ja turvallisuuden välillä arkikäytössä. Sport muuttaa auton säätöjä urheilullisempaan suuntaan, moottorin ääni on sporttisempi, ohjaus jäykempi ja ajonvakautus toimii pienellä viiveellä. Race on suunniteltu vain suljetuilla radoilla ajamiseen, sillä se kytkee ajonvakautuksen pois toiminnasta ja muuttaa 4CONTROLin toimintaa. Perso antaa ajajalle mahdollisuuden rakentaa autoon omat henkilökohtaiset säädöt.

Ajotilat valitaan ja rakennetaan R-Link-kosketusnäytön kautta. R.S. Drive -painonappi antaa oikotien Sport-tilaan (lyhyt painallus) ja Race-tilaan (pitkä painallus).

Renault Mégane R.S. on suunniteltu urheilullisuuden lisäksi mukavaksi vaihtoehdoksi arkikäyttöön. Sen takia siinä on paljon mukavuutta lisääviä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Autoon voi valita mm. tuulilasin heijastusnäytön tai Bosen korkeatasoisen äänentoiston. R-Link 2:n suuren 8,7-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön kautta säädetään kuljettajaa avustavia järjestelmiä, MULTI-SENSEä, R.S. Monitoria ja monia muita auton toimintoja.

Renault Mégane R.S:n hinnaksi tulee Suomessa 39 990 euroa ja ensimmäiset autot saapunevat kesän jälkeen Suomeen.

Vielä kiihkeämpi Mégane R.S. Trophy

Uudet Renault Mégane R.S. ja R.S. Trophy tulevat Suomeen

Mallisarjan huipulla on Mégane R.S. Trophy, jossa on tehty vähemmän kompromisseja ja keskitytty täysin suorituskykyyn ja urheilullisuuteen. Filosofia on edelleen samanlainen kuin ensimmäisessä Mégane R.S. Trophy -versiossa, joka esiteltiin vuonna 2005. Alustan muutoksilla päästään vielä parempaan ajettavuuteen. Toisesta Trophy-sukupolvesta alkaen moottorissa on ollut enemmän tehoa kuin tavallisessa Mégane R.S:ssä.

”Olen ollut mukana Mégane R.S:n kehitystyössä vuodesta 2017 lähtien ja olen iloinen urheilullisemmasta vaihtoehdosta. Kaikki uuteen Renault Mégane R.S. Trophyyn tehdyt muutokset tähtäävät vielä parempaan suorituskykyyn ja ajettavuuteen. On tietenkin positiivista, että autossa on enemmän tehoa, parempi pito ja tehokkaammat jarrut. Pidän myös uusista istuimista, jotka varmistavat erinomaisen tuen urheilulliseen ajamiseen”, kuvailee Renault Sport Formula 1 tiimin kuljettaja ja Renault Sport lähettiläs Nico Hülkenberg uutuutta.

Mégane R.S:ssä esitelty uusi 1,8-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori kehittää nyt Trophyssa peräti 220 kilowattia (300 hv). Suurin vääntömomentti on käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa autoissa 400 Nm ja EDC-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetuissa versioissa 420 Nm.

Tehoa on kasvatettu 15 kilowatilla muun muassa ottamalla ahtimen rakenne suoraan Formula 1 -autoista. Ahtimen kierrosluku on ajon aikana jopa 200 000 r/min, minkä takia siinä on nyt keraamiset laakerit. Kevyempänä, kovempana ja joustavampana kuin teräs, keraaminen materiaali vähentää kitkaa. Sen ansiosta turbo reagoi nopeammin ja turboviive vähenee.

Toinen alue, jota Trophy-mallissa on erityisesti kehitetty on pakoputkisto. Takavaimentimessa on nyt ensimmäistä kertaa Mégane R.S. -mallien historiassa mekaaninen läppä, jolla äänimaailmaa voidaan säätää. Kun läppä on suljettuna, pakokaasut kiertävät erityisesti suunnitellun suodattimen kautta ja äänet ovat urheilullisen matalat ja miellyttävät jokapäiväisessä ajossa. Kun läppä avataan putkiston virtaus helpottuu, mikä tuntuu suorituskyvyssä ja kuuluu auton äänessä.

Rata-ajoon ja urheilulliseen liikkumiseen suunnitellussa Mégane R.S. Trophyssa on vakiona Cup-alusta, jonka saa lisävarusteena tavalliseen Mégane R.S:ään. Siinä on uudelleen kalibroitu mekaaninen Torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin, jolla saadaan tarkempi käytös mutkiin ajettaessa ja parempi pito niistä ulos kiihdytettäessä. Lisäksi iskunvaimentimet ovat 25 prosenttia ja jouset 30 prosenttia Sport-alustaa jäykemmät, minkä lisäksi kallistuksenvaimentimien jäykkyyttää on lisätty kymmenellä prosentilla.

Mégane R.S. Trophyssä on kahdesta materiaalista tehdyt etujarrulevyt, jotka vähentävät jousittamatonta massaa 1,8 kiloa pyörää kohden. Ne kestävät vaativaa käyttöä vaikkapa rata-ajossa paremmin kuin tavalliset jarrulevyt. Erityispiirteenä Cup-alustan kanssa ovat punaiset Brembon jarrusatulat.

Uuden Renault Mégane R.S. Trophyn erottaa tavallisesta R.S:stä auton 19-tuumaisista Jerez-vanteista. Niille on asennettu Bridgestone Potenza S001 -renkaat, jotka tarjoavat korkealuokkaisen pidon. Vanteiden lisäksi Trophyn erottaa tavallisesta Mégane R.S:stä etuhuuleen lisätystä Trophy-logosta.

Ohjaamoon on saatavissa lisävarusteena uudet Recaro-istuimet. Alcantaralla verhoiltujen istuimien rakennetta on muutettu niin, että ne antavat erinomaisen sivuttaistuen. Korkeussäätöä on kasvatettu, minkä ansiosta ajaja voi olla 20 mm alempana kuin tavallisessa Mégane R.S:ssä.

Renault Mégane R.S. Trophy hinnaksi tulee Suomessa 42 990 euroa.

Renault palautti itselleen ”Ringin” valtikan

Renault kehitti uuden Mégane R.S. Trophy-R:n, joka on tekniikaltaan kuin Suomessa myyntiin tuleva Trophy, mutta painoa on pudotettu 130 kiloa muun muassa poistamalla autosta takaistuin. Samalla auton aerodynamiikkaa on kehitetty edelleen ja jousitus on säädetty tinkimättömästi rata-ajoon sopivaksi. Autoon on vaihdettu osia Renault Sportin yhteistyökumppaneilta, kuten Akrapovičin pakoputkisto ja Öhlinsin iskunvaimentimet.

Uudella Mégane R.S. Trophy-R:llä Renault palautti itselleen Nürburgringin Nordschleifen etuvetoisten tuotantoautojen ennätyksen ajalla 7 minuuttia 40,100 sekuntia. Se alittaa entisen kierrosennätyksen 20,600 kilometriä pitkällä radalla 3,7 sekunnilla. Vuodesta 2019 alkaen ajetaan hivenen pidemmällä (20,832 km) radalla, jolla aika oli 7 minuuttia 45,389 sekuntia.

Renault Mégane R.S:n ja ”Ringin” tarina alkoi vuonna 2008, jolloin ranskalaiset hankkivat ensimmäisen kerran kierrosennätyksen etuvetoisten tuotantoautojen sarjassa. Ajokkina oli tuolloin Mégane R.S. R26 R, jolla rata kierrettiin 8 minuutissa ja 17 sekunnissa. Ennätyksen rikkoi Laurent Hurgen kolme vuotta myöhemmin toisen sukupolven Mégane R.S. Trophyllä pysäyttäen kellon aikaan 8 minuuttia 07,97 sekuntia. Sama herra rikkoi vuonna 2014 kahdeksan minuutin rajan ajalla 7 minuuttia 54, 36 sekuntia (Mégane R.S. Trophy-R) ja hän vastasi myös uusimmasta ennätysajasta.

Uusi Renault Mégane R.S. Trophy-R esitellään virallisesti 24.5. Monacon Grand Prixin yhteydessä, jolloin Renault F1-tiimin kuljettajat Daniel Riccardo ja Nico Hülkenberg kiertävät sillä legendaarista rataa. Uutuutta valmistetaan pieni rajoitettu muutaman sadan auton erä, jonka myynti alkaa Euroopassa myöhemmin tämän vuoden aikana.