Urheilullinen Subaru VIZIV Tourer Concept paljastettiin Genevessä

Subaru VIZIV Tourer Concept on järjestyksessään seitsemäs Subaru VIZIV-konseptiautomalli.

Subaru Corporation toi 88. Geneven autonäyttelyssä Sveitsissä yleisön nähtäväksi C-segmenttiin suunnitellun urheilullisen Subaru VIZIV Tourer Concept -konseptiauton, joka antaa esimakua Subarun suunnittelufilosofian ja muotoilutyylin tulevasta kehityksestä.

Järjestyksessään seitsemäs Subaru VIZIV (Vision for Innovation) -konseptiauto Tourer Concept oli ensi-illassa Geneven autonäyttelyn lehdistöpäivänä Sveitsissä.

Subarun maailmanlaajuinen myynti nousi viime vuonna jälleen uuteen ennätykseen, kun toimitukset ylittivät reilun miljoonan rajan. Viime vuonna Subaruja myytiin kaikkiaan 1 060 000 kappaletta, josta kasvua edellisvuoteen oli viisi prosenttia.

Subarulla uskotaan menestyksen jatkuvan, sillä autonvalmistaja esittelee konseptiautojen lisäksi tänä vuonna kaksi uutuusmallia. Genevessä esitelty VIZIV Tourer Concept raottaa esirippua C-segmenttiin suunnitellusta urheilullisesta farmariautomallista.

VIZIV Tourer Concept on rakennettu Subarun uudelle Global -perusrakenteelle. Nelivetoista autoa vauhdittaa totutusti boxermoottori ja auto on varustettu useilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, jotka tullaan liittämään Subarun tuotantomalleihin seuraavan kahden vuoden kuluessa.

Tällaisia varusteita ovat muun muassa uusimman sukupolven EyeSight-järjestelmä sekä tutkan ja huomattavan tarkan GPS-järjestelmän yhdistelmä.

Geneven 88. kansainvälinen autonäyttely on avoinna yleisölle 8. -18. maaliskuuta.

Subaru VIZIV Tourer Concept info:

Pituus/leveys/korkeus (mm): 4 775/1 930/1 435

Akseliväli (mm): 2 730

Istumapaikkoja: 4

Rengaskoko: 245/40-20

VIZIV-HISTORIA

VIZIV: Geneve 2013. Auton 2,0-litran dieselboxermoottori ja nelivetoinen voimalinja ovat symmetrisesti suorassa toisiinsa nähden. Ajovakautta on optimoitu niin että auton taka-akselistossa sijaitsevat akut pyörittävät kukin erikseen omaa vetoakselia siten, että kaarteessa sisäpuolinen pyörä pyörii aina hitaammin.

VIZIV Evolution: Tokion autonäyttely 2013. Kuten VIZIV edellä, mutta moottorina 1,6-litran suorasuihkutusturbodiesel.

VIZIV 2: Geneve 2014. Plug-in hybridiauto, jonka kolmea akkua voidaan ladata verkkovirralla pistorasiasta. Yksi akusto on sijoitettu etuakselille, kaksi muuta taka-akselille.

VIZIV Future: Tokio 2015. Nelivetoinen pistokehybridi, johon liitetty EyeSight-teknologia sisältää myös autoa itsenäisesti ohjaavan automaattitoiminnon.

VIZIV-7: Los Angeles 2016. Subaru Viziv-7 kuljettaa seitsemää henkilöä kolmella istuinrivillä. Kysymyksessä on kookkain Subaru-malli koskaan.

VIZIV Performance Concept: Tokio 2017. Konseptimalli, joka esittelee Subarun näkemyksen boxermoottorin vauhdittamasta nelivetoisesta tulevaisuuden urheiluautosta.

VIZIV Tourer Concept: Geneve 2018. Subarun näkemys C-segmenttiin suunnitellusta urheilullisesta farmariautomallista.

Subarun emoyhtiö on Subaru Corporation. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi vuonna 1958. Subaru Corporationin tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmisti vuonna 2016 henkilöautoja kaikkiaan 1 024 604 kappaletta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 9,2 prosenttia ja kysymyksessä oli jo viides perättäinen kasvun vuosi. Subaru-malleja ovat Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg ja Tribeca. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.