Suomalaisen autourheilun lajiliitto AKK järjesti tänään keskiviikkona 30.5. Helsingin Pörssitalossa Autosport Forumin. Seminaari tarjosi isoja nimiä, tarinoita ja visioita.

Tommi Mäkinen haikailee ralliin Ecclestonen kaltaista vahvaa johtajaa, ministeri Terhon vauhtihetki pyyhki politiikan mielestä

”Autourheilussa on kuuluisa sanonta: jos haluat voittaa, värvää suomalainen”, kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt avasi videotervehdyksensä Autosport Forumissa. Todt huomasi lentävän lauseen paikkansapitävyyden vuonna 2007, kun hän Ferrarin tallipäällikkönä todisti Kimi Räikkösen matkan F1:n maailmanmestariksi.

”Tuo ei kuitenkaan ollut ensimmäinen kerta, kun todistin suomalaisten palavan voitonhalun”, hän jatkoi ja lähetti hartaan toiveen tapahtuman isäntämaalle: ”Suomi, jatka lentämistä!”

 

Teknologian ja turvallisuuden edelläkävijä

Sinivalkoisen liidon turvaaminen olikin Autosport Forumin temaattisessa keskiössä. Nyt ensimmäistä kertaa järjestetty ja vuosittaiseksi suunniteltu seminaari kokosi lajiväen yhteen hiomaan suomalaisen autourheilun visioita. Perusteet ovat kunnossa, sillä Suomi oli viime vuonna maakohtaisessa vertailussa maailman paras autourheilumaa, kun mittarina käytetään F1:n ja rallin MM-sarjan pisteitä. Neste Ralli Finland on suurin vuosittainen urheilutapahtuma Suomessa.

”AKK:lla on 30 000 jäsentä ja siihen kuuluu 320 seuraa. Suomalaisessa geeniperimässä kulkee rakkaus moottourheilua kohtaan”, kommentoi AKK:n hallituksen puheenjohtaja Juhani Pakari.

Samalla hän korosti vauhdin ja vastuullisuuden yhteistä liittoa.

”Moottoriurheilu on keskiössä liikenneturvallisuuden parantamisessa ja uuden teknologian kehittämisessä. Formula 1:ssä käytettävät moottorit ovat tehokkaimpia, mitä maailmasta löytyy. Tästä työstä on hyötyä monella muullakin toimalalla”, Pakari muistutti.

 

Suomea tunnetuksi autourheilun kautta

Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terholla on omakohtaistakin kokemusta tavasta, jolla nelipyöräisen kyydissä kaikki muu unohtuu.

“Olin viime vuonna ralliautossa kyydittävänä viiden minuutin ajan. Nuo olivat vuoden ainoat viisi minuuttia, jolloin en ajatellut politiikkaa – en edes sote-uudistusta”, hän nauratti vieraita.

Terho painotti, että Suomella on vielä varaa saada lisähyötyä autourheilusta. Avainasemassa on maailmanluokan suurtapahtumien järjestäminen Suomessa jatkossakin. Esimerkiksi Neste Ralli Finlandilla on yli 20 miljoonan euron taloudellinen vaikutus vuosittain.

”Autourheilu on iso osa kansallista brändiämme. Myös maailmalla se on huikean suosittua, mikä avaa mahdollisuuksia tehdä Suomea tunnetuksi laajalti myös sen kautta. Suomalaisnäkökulmasta autourheilu on rinnastettavissa mihin tahansa muuhun kulttuuriseen vientituotteeseen”, Terho vertasi.

Pakarin mukaan Kymi Ring tulee olemaan merkittävässä asemassa tässä työssä.

”Kymi Ringin valmistuminen nostaa suomalaisen moottoriurheilun jälleen pykälän ylöspäin, mutta asettaa myös kasvavat vaatimukset lajin kehitykselle ja tapahtumien laadulle.”

 

Mäkinen: Ecclestone teki valtavan hyvää työtä

Rallilegenda Tommi Mäkinen otti kantaa rallin brändiin ja sen edistämiseen. Yhdeksi tärkeimmistä asioista hän mainitsi intohimoisten johtajien sitouttamisen lajin kehittämiseen.

”Muistan, kuinka Bernie Ecclestonea kritisoitiin etenkin hänen F1-aikakautensa loppua kohden. Minusta hän kuitenkin teki valtavan hyvää työtä. Bernie oli vahva persoona; henkilö, jolla oli unelma. Ehkä tarvitsisimme jonkun hänenlaisensa myös ralliin.”