Täysin uuteen Ford Fiesta ST -malliin on saatavissa tasauspyörästön lukko ja ylivoimaisen ajodynamiikan mahdollistavaa patentoitua teknologiaa

  • Mekaanisen tasauspyörästön lukon tarkoituksena on parantaa pitoa kaarreajossa, ja se on nyt saatavana Ford Fiesta ST:hen ensimmäistä kertaa.
  • Patentoitujen voimaa ohjaavien jousien ansiosta kääntyminen on terävämpää, auto vastaa erinomaisesti ohjauspyörän liikkeeseen ja ajaminen on hauskempaa.
  • Liikkeellelähdön hallintatoiminto takaa aina nopean liikkeellelähdön radalla
  • 200 hv:n 1,5-litrainen EcoBoost-moottori tuottaa ainutlaatuisen ja miellyttävän kolmisylinterisen moottorin äänen, minkä lisäksi lepuutustoiminto parantaa polttoainetehokkuutta 11 prosenttia.
  • Valittavissa olevat ajotilat muuttavat uuden Fiesta ST:n tavallisesta joustavasta viistoperäautosta erittäin urheilulliseksi rata-autoksi, mikä ilahduttaa sekä aloittelevia kuljettajia että ammattilaisia.

KÖLN, Saksa, 13.3.2018 – Ford on julkaissut lisää yksityiskohtia Sports Technologies -ominaisuuksista, jotka tekevät Fiesta ST:stä entistäkin paremmin reagoivan, tehokkaamman ja hauskemman ajaa:

  • lisävarusteena saatava tasauspyörästön lukko (LSD) optimaaliseen pitoon kaarreajossa
  • kokoluokassaan ensimmäisenä uudet, Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset terävöittävät kaarreajoa, tehostavat takaosan reagointikykyä ja parantavat ajotuntumaa
  • lisävarusteena saatava liikkeellelähdön hallintatoiminto takaa aina nopean liikkeellelähdön radalla.

Ford esitteli viime vuonna täysin uuden Fiesta ST:n, jossa on uusi 200 hv:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-moottori. Mallissa on nyt myös ensimmäistä kertaa valittavissa ajotilat, joiden avulla moottorin, ohjauksen ja vakaudenhallinnan käytön voi mukauttaa Normal-, Sport- tai Track-asetusten mukaan. Ajotila vaikuttaa auton ominaisuuksiin, joten niitä vaihtamalla saat autosta niin joustavan jokapäiväiseen käyttöön soveltuvan viistoperän kuin urheilullisen rata-autonkin. Ajotilaa voi muuttaa painiketta painamalla.

Uudessa Fiesta ST:ssä on lisäksi seuraavat ominaisuudet:

  • Fordin kehittämä autoalan ensimmäinen kolmisylinterisen moottorin lepuutustoiminto, joka parantaa polttoainetehokkuutta*
  • aktiivinen pakoääniventtiili vahvistaa kolmisylinterisen moottorin ainutlaatuista, luonnollista ja urheilullista ääntä
  • erinomainen varustetaso, kuten SYNC 3 -järjestelmä, huippuluokan B&O PLAY -äänentoistolaitteisto sekä älykkäät kuljettajaa avustavat teknologiat, mm. kaistanpitoavustin ja liikennemerkkien tunnistus.

”Viistoperäisten urheiluautojen kuljettajat odottavat paljon tältä pieneltä autolta. Olemme hyödyntäneet kaikkea sitä, mitä olemme oppineet aiemmista Ford Performance -malleista, kuten Focus RS ja Ford GT, ja kehittäneet sen perusteella täysin uudenlaisen Fiesta ST:n, joka asettaa uudet mittapuut hauskalle ajamiselle omassa luokassaan. Auton kolmisylinterisen moottorin ääni vakuuttaa kuljettajat heidän äidinkielestään riippumatta.”, sanoo Leo Roeks, Ford Performance Director, Europe.

Ford Performancen kehittämä auto sopii jokapäiväiseen käyttöön ja on polttoainetaloudellinen, mutta takaa myös sekä aloitteleville kuljettajille että ammattilaisille poikkeuksellisen ja vakuuttavan ajokokemuksen. Malli tulee myyntiin tänä keväänä.

Parempi pito

Kolmannen sukupolven Fiesta ST -malliin on ensimmäistä kertaa tarjolla lisävarusteena tasauspyörästön lukko (Quaife LSD). Se auttaa optimoimaan etuosan pitoa ja parantaa kaarreajoa taaten paremman pidon etenkin kaarteesta poistuttaessa.

Mekaaninen järjestelmä rajoittaa moottorin vääntövoiman välitystä pyöriin rajoitetulla pidolla pyörän sutimisen vähentämiseksi – esimerkiksi pyörän sisäpuolella kaarreajon aikana. Lisäksi se parantaa vääntövoiman välitystä pyöriin paremmalla pidolla moottorin täyden suorituskyvyn hyödyntämiseksi.

Uusi tasauspyörästön lukko (LSD) toimii Fordin entistä paremman dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän rinnalla, parantaa pitoa ja vähentää aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa.

Ford Performance -insinöörit ovat hienosäätäneet näiden kahden ominaisuuden välisen tasapainon siten, että pito on optimaalinen kuivilla ja tasainen märillä alustoilla.

“Performance-mallien kuljettajat tietävät ”yhden pyörän spinnauksen”, eli mitä tapahtuu, kun kaarteesta poistutaan nopeasti ja sisäkaarteen pyörän liian suuri vääntömomentti saa pyörän sutimaan ja menettää pidon.”, sanoo Roeks. “Olemme kehittäneet uuden Fiesta ST:n mekaanista tasauspyörästön lukkoa (LSD) siten, että se toimii saumattomasti parannellun dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän kanssa ja takaa mahdollisimman luonnollisen pidon ’polttamatta’ ylimääräistä vääntömomenttia jarruja käyttämällä.”

Ainutlaatuinen jousitus

Fordin insinöörien kehittämät ja Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset parantavat uuden Fiesta ST:n takajousituksen vakautta, ketteryyttä ja reaktiivisuutta. Tämä parantaa ajotuntumaa ja takaa poikkeuksellisen hauskan ajokokemuksen.

Ainutlaatuisen jousitusjärjestelmän edut:

  • terävämpi kaarreajo ja nopeampi vaste ohjaukseen ja suunnan muutoksiin
  • 10 kg kevyempi kuin Watting-linkitysratkaisu, jota käytetään yleensä jäykkyyden parantamiseen
  • yhteensopiva perinteisten jousituksen vaimentimien kanssa
  • ei heikennä käyttö- tai ajomukavuutta.

Fordin kehittämät voimaa ohjaavat jouset on kylmämuovattu, mikä parantaa niiden vahvuutta ja kestävyyttä. Jousissa on vaihteleva kaltevuus ja halkaisija, ja ne on kehitetty erityisesti uutta Fiesta ST:tä varten.

Lisäksi älykkäässä jousitusjärjestelmässä on Tennecon kaksinkertainen putkivaimennin auton etuosan iskunvaimentimissa ja yksinkertainen putkivaimennin takaosan iskunvaimentimissa. Järjestelmässä on hyödynnetty RC1-venttiiliteknologiaa, joka takaa taajuudesta riippuvan vaimennuksen. Tämä teknologia parantaa auton hallintaa ja säilyttää hyvän ajotuntuman suurilla nopeuksilla ajettaessa. Takaosan jousituksen jäykkyys on 1,400 Nm/deg, eli se on jäykin kaikista Ford Performance -malleista.

“Teimme kolminkertaisen määrän jousitustestejä ennen kuin löysimme asetuksen, joka takaa ST-mallilta vaadittavan jännittävän ajokokemuksen, mutta on myös miellyttävä jokapäiväiseen ajoon”, sanoo Roeks. “Auton älykkäät vaimentimet säätyvät automaattisesti sopeuttaakseen auton ajoradan epätasaisuuksiin silloin, kun vaimennukselle on pienempi tarve, kuten moottoritiellä ajettaessa, mutta säätyvät taas takaisin optimaaliselle pitokyvylle vauhdin noustessa.”

Erinomainen liikkeellelähtökyky

Lisävarusteena saatavan ja vain ratakäyttöön kehitetyn liikkeellelähdön hallintatoiminnon ansiosta uuden Fiesta ST:n kuljettajat voivat olla tyytyväisiä aina nopeaan liikkeellelähtöön.

Liikkeellelähdön hallintatoiminnon käyttö on helppoa. Kuljettaja voi käyttää sitä ohjauspyörän säädinten avulla, jolloin toiminnon graafinen näyttö aktivoituu 4,2 tuuman mittaristossa. Kun kaasupoljin pidetään kokonaan painettuna, toiminto ohjeistaa järjestelmää nostamaan moottorin kierroslukua ja pitämään sen automaattisesti tietyllä tasolla. Näytössä näkyvän mittarin täyttyminen osoittaa, milloin auto on valmis liikkeellelähtöä varten.

Kun kytkin vapautetaan kokonaan, liikkeellelähtö tapahtuu optimoidusti tehoa ja vääntömomenttia välittävien järjestelmien, kuten sähköisen ajonvakautuksen (ESC), luistoneston, dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän ja ohjaustehostuksen, avulla.

Valittavissa olevat ajotilat tekevät uudesta Fiesta ST:stä entistä monipuolisemman. Niillä kuljettaja voi optimoida ajonautinnon sekä viedessään lapsia kouluun että rata-ajossa:

  • Normal-tilassa moottorin kartoitus, luistonesto, sähköinen ajonvakautus ESC, aktiivinen pakoventtiili ja sähköinen ohjaustehostin (EPAS) antavat luonnollisen vasteen ja selkeän ajotuntuman.
  • Sport-tilassa moottorin kartoitus ja kaasupolkimen vaste terävöityvät, ja sähköinen ohjaustehostin reagoi tehokkaammin mahdollistaen tarkemman hallinnan nopeassa maantieajossa. Aktiivinen pakoääniventtiili avautuu ja vahvistaa urheilullisia pakoääniä ja moottorin ääntä ohjaamossa.
  • Track-tilassa kaikki auton dynamiikka säädetään mahdollisimman nopeita kierrosaikoja silmällä pitäen; luistonesto poistetaan käytöstä ja ajonvakautusjärjestelmä sallii tavallista enemmän luistoa rata-ajoa varten.

Kolmitasoisen ajonvakautusjärjestelmän voi kytkeä toimimaan kaikissa tilanteissa, sallimaan jonkin verran luistoa tai sen voi ottaa kokonaan pois päältä.

Ford Performance -mallin urheilullisuutta lisää myös mittatilaustyönä tehty olka-akseli, ainutlaatuinen EPAS-kalibrointi ja ohjaussuhde 12:1 – nopeampi kuin missään muussa Ford Performance -mallissa ja 14 prosenttia nopeampi kuin edellisen sukupolven Fiesta ST200 -mallissa – sekä erittäin tehokas jarrujärjestelmä, jossa on 278 mm:n tuuletetut etujarrulevyt ja 253 mm:n kiinteät rumpujarrut takana.

Kuljettajat voivat hyödyntää uuden Fiesta ST:n teknologioita aina Ford Performancen huolellisesti kehitetystä ajoasennosta optimaaliseen auton hallintaan ja vakauteen. Kuljettajan istuimessa voi säätää ainutlaatuisella tavalla istuimen selkänojan kulmaa ja istuinosan kallistusta.

Enemmän tehoa, enemmän vaihtoehtoja

Fordin uudessa 1,5-litraisessa EcoBoost-moottorissa on turboahdin, korkeapaineinen polttoaineen ruiskutus, kaksi erillistä nokka-akselia ja kolmisylinterinen arkkitehtuuri. Moottorin teho on 200 hv kierrosluvulla 6 000 kierr/min, vääntömomentti 290 Nm kierrosalueella 1 600–4 000 kierr/min, kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 sekuntia ja huippunopeus 232 km/h.

Uusi imukanavaan ruiskutuksen ja suoraruiskutusjärjestelmän yhdistelmä yhdessä Fordin innovatiivisen lepuutustoimintoteknologian kanssa ja parantaa polttoainetehokkuutta sekä vähentää Fordin tietojen mukaan CO2-päästöjä jopa 11 prosenttia edellisen sukupolven Fiesta ST200 -malliin verrattuna.*

Täysin uusi Ford Fiesta on saatavana ensiesittelystä lähtien sekä kolmi- että viisiovisena mallina, jossa on ST-mallille tyypillinen urheilullinen ulkoinen muotoilu ja tyyli, ja vakiovarusteena 17-tuumaiset tai lisävarusteena 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Suomessa myyntiin tulee täysin uuden Ford Fiesta ST-mallin korkein varustetaso ST3.

Vaihtoehdot korin väreiksi ovat Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver ja Silver Fox. Recaro-istuimet, vaihteenvalitsimen ST-nuppi ja tasaisella alareunalla varustettu ohjauspyörä, jossa on yhteensopivat saumat nahkaisen käsijarrun vivun ja vaihdevivun suojuksen kanssa, ovat saatavana vakiovarusteena.

Vakiovarusteena olevalla SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä Fiesta ST:n kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmässä on vakiona 6,5-tuumainen näyttö, 8-tuumainen näyttö on saatavana lisävarusteena.

Autossa on lisäksi laadukas B&O PLAY ‑äänentoistojärjestelmä, joka tarjoaa erinomaisen kuuntelukokemuksen.

Suomessa myynnissä olevissa malleissa on vakiovarusteena runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahti ja kaistanpitoavustin sekä vakionopeudensäädin ajonopeuden rajoittimella. Lisäksi autossa on vakiona muita ajamista helpottavia ominaisuuksia, esimerkiksi sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, automaattiset ajovalot, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus ja kuljettajan vireystilan valvonta.

“Kuljettajien tarvitsee vain vilkaista uutta Fiesta ST:tä ja he tietävät, mitä Ford tarkoittaa, kun se puhuu lyhenteestä ST, joka tarkoittaa Sports Technologies -ominaisuuksia”, sanoo Roeks.

”Auton jokaista suorituskykyyn liittyvää toimintoa on parannettu tämän innovaation avulla.”

# # #

*Viralliset polttoainetaloudellisuutta ja CO2-päästöjä koskevat luokitukset ilmoitetaan lähempänä myyntipäivää.

Ilmoitetut polttoaineen/energian kulutusluvut, CO2-päästöarvot ja sähköautojen toimintasäde on mitattu Euroopan komission direktiivien (EY) 715/2007 ja (EY) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen/energian kulutuksen, CO2-päästöjen ja sähköauton toimintasäteen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.