Vuoden tiepalvelumieheksi valittu hyrynsalmelainen Juha Kemppainen on tottunut auttamaan keskellä korpea pulaan joutuneita autoilijoita. Rengasrikko on yleinen ongelma Kainuun huonokuntoisilla teillä.

Talvirenkaan voi hyödyntää vararenkaana

Autoliiton vuotuisia tiepalvelupäiviä vietetään tänä viikonloppuna 15.-17.6. jo 50. kerran. Tänä vuonna Autoliiton tiepalvelupäivien tapahtumat ovat hajautetusti Inarin kunnan alueella, Inarissa ja Ivalossa. Avajaisten yhteydessä julkistettiin perinteiseen tapaan Vuoden tiepalvelumies.

Kunnianosoitus myönnettiin tällä kerralla 56-vuotiaalle hyrynsalmelaiselle Juha Kemppaiselle. Valinnan kriteereinä olivat muun muassa jo 21 vuoden ajan jatkunut aktiivisuus, innovatiivisuus ja esimerkillisyys Autoliiton tiepalvelumiehenä Kainuun haasteellisissa olosuhteissa. Normaalien tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi Kemppainen toimii piirinsä tiepalveluasiamiehenä.

Hyvän tiepalvelumiehen ominaisuuksiin kuuluvat autonkorjaustaidon lisäksi auttamisen halu, ystävällisyys, avuliaisuus, luovuus ja empaattisuus. Aina kun tiepalvelumiestä tarvitaan, on autoilijalla jonkinlainen hätä ja matka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jatkumaan.

”Kainuun suunnalla tiet ovat huonossa kunnossa ja rengasrikkoja tulee paljon. Pienten rengasvaurioiden korjaaminen onnistuu tien päällä, mutta pahasti vaurioituneet renkaat aiheuttavat nykyään ongelmia, kun vararenkaita ei uudemmissa autoissa enää juurikaan ole”, Kemppainen toteaa.

Talvirenkaan voi hyödyntää vararenkaana

”Jos autossa ei ole vararengasta, suosittelen sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen. Näin matkaa pystytään jatkamaan mahdollisimman nopeasti”, Kemppainen sanoo.

Vuoden tiepalvelumies muistuttaa myös Kainuun pitkistä etäisyyksistä.

”Lähes poikkeuksetta käyn loma-aikaan viemässä polttoainetta Kuusamon ja Hyrynsalmen välille, missä huoltoasemien pitkät välimatkat ovat yllättäneet Etelä-Suomesta pohjoiseen matkaavat.”

Tyypillisimpiä Autoliiton tiepalvelun avustuskeikkoja ovatkin juuri rengasrikko, polttoaineen loppuminen sekä apuvirran anto.