Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa

Jatkuva tuotekehitys ja uudet innovaatiot tekevät talvirenkaista yhä turvallisempia. Silti on tärkeää valita rengas ajo-olosuhteiden mukaan: välikelin renkaat eivät sovi Suomen jäisille teille, koska ne on kehitetty erityisesti Keski-Euroopan talviin sopiviksi. Nokian Renkaiden konseptirengas voisi olla ratkaisu, jonka ansiosta yksi rengas toimisi aidosti kaikissa olosuhteissa.

Jos lämpötila on nollan tuntumassa tai kylmempi, autoilijan pitää aina varautua siihen, että tiellä voi olla jäätä. Jäisillä teillä ajetut kilometrit ovat talviautoilun kriittisimpiä matkoja.

Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä suosittelee valitsemaan renkaat tarkasti sen mukaan, millaisissa olosuhteissa ajaa. Lumella kaikki talvirenkaat toimivat melko tasaisen varmasti, mutta jää- ja märkäpidossa eri renkaiden välillä on selviä eroja.

Jäällä pohjoismaiset nasta- ja kitkarenkaat ovat ehdottomasti turvallisimmat vaihtoehdot. Niin sanotut välikelin renkaat tai keskieurooppalaiset talvirenkaat puolestaan ovat erinomaisia märkäpidossa – eli kunhan lämpötila pysyy nollan yläpuolella. Näin ei ole talvikuukausina Pohjoismaissa.

– Vaikka talvet ovat leudompia kuin ennen, lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Kun sää kylmenee nollan alle, tiet saattavat olla peilijäässä. Silloin autossa on oltava pohjoismaiset talvirenkaat, Seppälä sanoo.

Toukokuussa 2021 EU-rengasmerkintä uudistuu, kun käyttöön otetaan jääpitomerkintä. Jos renkaat saavuttavat tietyn tason jääpidossa, ne saavat asiasta kertovan merkin. Sen ansiosta kuluttaja pystyy erottamaan, mikä on pohjoismainen ja mikä keskieurooppalainen talvirengas.

Maailman ainoat esiin ponnahtavat nastat

Sama rengas sopisi yhtä hyvin sekä märälle että jäiselle kelille, jos Nokian Renkaiden konseptirenkaasta kehitettäisiin kaupallinen tuote. Konseptirengas on yhtiön teknologinen taidonnäyte: nastat nousevat renkaan pintaan nappia painamalla.

– Nokian Renkaat on ainoa rengasvalmistaja, joka on esitellyt toimivaa, esiin ponnahtavien nastojen teknologiaa. Tutkimme muun muassa tätä kehityslinjaa lisää ja näemme sen eräänä tulevaisuuden mahdollisuutena, toteaa Olli Seppälä.

Nokian Renkailla tehdään jatkuvaa kehitystyötä myös muun muassa sen eteen, että nastarenkaat kuluttaisivat tietä aina vain vähemmän. Siksi Hakkapeliitta 8 ja Hakkapeliitta 9 -renkaissa on edeltäjiään kevyemmät nastat.

Seppälä huomauttaa, että EU ja monet yksittäiset maat vauhdittavat rengasalan kehitystyötä tiukentamalla säädöksiään.

– Jotta renkaiden ja nastojen yhdistelmät saadaan jatkossa hyväksytettyä, niiden teille aiheuttaman kulumisen on vähennyttävä. Tähän valmistajat voivat vaikuttaa monin keinoin, kuten nastojen muodolla, koolla ja lukumäärällä. Myös asvalttiin kohdistuvaa iskua voidaan vaimentaa eri tavoin.

Fakta: Esimerkkejä Nokian Renkaiden innovaatioista

  • Konseptirengas: Nastallisen ja nastattoman renkaan yhdistelmä, jossa nastat ponnahtavat esiin, kun niitä tarvitaan.
  • Tuplanastat: Nokian Hakkapeliitta 9:ssä on ainutlaatuinen, kahden erilaisen nastan yhdistelmä. Toiset nastat on suunniteltu kiihdytykseen ja jarrutukseen, toiset parantamaan sivuttaispitoa kaarteissa.
  • Cryo Crystal 3 -pitokiteet: Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaan kumiseokseen lisätyt pienet, biopohjaiset kristallimaiset kiteet tekevät kitkarenkaan pinnasta karhean ja lisäävät jääpitoa.
  • Uransyvyysmittari. DSI (Driving Safety Indicator): Renkaan kulutuspinnassa olevat numerot ilmaisevat montako millimetriä kulutuspintaa on jäljellä. Lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin(WSI) säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois autoilijan kannattaa hankkia uudet renkaat riittävän talviturvallisuuden varmistamiseksi.