Suomen ensimmäinen MotoGP-osakilpailu todennäköisesti vuonna 2020

KymiRing 14.5.2018 räjäytyksen jälkeen. Kuva: Ari Ollikainen

MotoGP-sarjan promoottori Dorna Sports on aloittanut ensi vuoden kilpailukalenterin työstämisen. Yrityksen pääjohtaja Carmelo Ezpeleta ilmoitti viikonlopun Barcelonan MM-osakilpailun yhteydessä, että Suomen ensimmäinen MotoGP-osakilpailu tulee olemaan hyvin todennäköisesti vuonna 2020.

Viime elokuussa solmitun sopimuksen mukaan Suomi tulee isännöimään ratamoottoripyöräilyn kuninkuussarjan MotoGP:n MM-osakilpailua viiden vuoden ajan Iittiin valmistuvalla KymiRingillä. Dorna Sportsin pääjohtajan Carmelo Ezpeletan viimeisimpien suunnitelmien mukaan Iitissä kisattaisiin vuosina 2020-2024.

– Valmistelemme tällä hetkellä jo ensi vuoden kisakalenteria ja kun nyt on enää vuosi aikaa ensi vuoden kisa-ajankohtaan, ja meidän pitää muun muassa testata rata etukäteen, niin en näe realistisena, että ensimmäinen Suomen osakilpailu olisi jo ensi vuonna, vaan vuonna 2020. Meillä ei ole mikään kiire tämän asian suhteen. Tiedän, että Suomessa keliolosuhteet eivät mahdollista työskentelyä talvisin ja että KymiRingin tiimi tekee hienoa työtä, Ezpeleta toteaa.

Ezpeleta on innoissaan saadessaan lisätä Pohjois-Euroopassa ajettavan osakilpailun MotoGP-kalenteriin.

– Paikka on todella hieno, rata on erittäin hyvä ja se tulee tuomaan upean lisän MotoGP-kalenteriin. Olen varma, että Suomen osakilpailusta tulee menestys.

Suomen ensimmäinen MotoGP-osakilpailu todennäköisesti vuonna 2020

Suomen eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho ja Dorna Sportsin pääjohtaja Carmelo Ezpeleta. Kuva: Nita Korhonen

Suomesta Barcelonaan matkusti jo tiistaina KymiRingin hankejohtajan Timo Pohjolan johdolla kahdeksanhenkinen rakentamisen asiantuntijaryhmä. Espanjan osakilpailuviikonlopun aikana hiottiin projektin teknisiä yksityiskohtia ja keskityttiin erityisesti tietoliikennekaapeleiden rakentamisen suunnitteluun.

– Meidän kannalta on toki tervetullutta, että kilpailu olisi vasta vuonna 2020, jolloin saisimme viilattua kaikkia yksityiskohtia, iloitsee Pohjola.

– Vaikka rata valmistuukin ensi kesäksi, tämä antaa nyt meille riittävästi aikaa varusteluun. Tällä tarkoitan esimerkiksi media- ja tietoliikenneyhteyksiä, joista puhuimme paljon Barcelonassa, joka on pahin esimerkki siitä, miten yhteydet eivät toimi, kun rata on rakennettu yli 25 vuotta sitten. Samalla voimme myös nostaa fasiliteettien tasoa, kun on aikaa enemmän tehdä muun muassa nurmialueita ja katsomoalueita, Pohjola päättää.

Niin ikään KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg on iloinen Dornan linjauksesta.

– Suomen MotoGP:n ajankohdan täsmentyminen vuodelle 2020 on hyvä ja selkeä päätös, joka osoittaa Dornan ja sen pääjohtajan Carmelo Ezpeletan luottavan suomalaiseen osaamiseen. Meidän täytyy pystyä osoittamaan, että olemme sen luottamuksen arvoisia, Sohlberg toteaa.