24. heinäkuuta. Rallin MM-sarjan kahdeksas osakilpailuviikonloppu ajetaan kotimaan maisemissa tulevana viikonloppuna, kun Neste Ralli valtaa Keski-Suomen soratiet. Škoda Motorsportin tehdaskuljettajista katse hakeutuu erityisesti Suomen MM-rallin debyyttiään ajavan nuoren Kalle Rovanperän suuntaan. 

Škoda Motorsport tähtää koviin tuloksiin Suomen MM-rallissa - voittajaehdokkaina Rovanperä ja SM-sarjan kärkikuljettajat

Neste Ralli käynnistyy tulevana torstai-iltana Harjun erikoiskokeella. WRC2-luokassa ajava 17-vuotias Kalle Rovanperä lähtee odottavin mielin kohti viikonlopun haasteita.

– Hyvillä mielin lähdetään kohti viikonloppua, nyt pääsee vihdoin viimein itsekin ajamaan. Ollaan ajettu muutamat hyvät testit, eilen ihan kilpa-autollakin. Kaiken pitäisi olla nyt kunnossa, kertaa Rovanperä.

Kahdesta edellisestä MM-rallista sivussa ollut Rovanperä ei aseta itselleen paineita tai erityisiä tulostavoitteita MM-rallista, mutta tähtää sunnuntain päätteeksi korkeimmalle korokkeelle yhdessä kartanlukijansa Jonne Halttusen kanssa.

– Reitti vaikuttaa hyvältä, paljon pientä tietä. En tiedä vielä, miten reitti sopii meille. En ole miettinyt mitään ihmeellistä tulostavoitetta viikonlopulle. Tavoite on aina sama; voitto on ainoa, mikä on hyvä. Toki yritetään päästä maaliin hyvillä pisteillä ja tuoda tiimille pisteitä, Rovanperä toteaa.

Rovanperän tallikaverina ajaa norjalainen Ole Christian Veiby.

SM-kärki mukana MM-rallissa

Rovanperän tapaan WRC2-luokan kärkipaikkaa lähtee tavoittelemaan rallin SM-sarjaa johtava Eerik Pietarinen. 24-vuotias tuusulalainen ajaa Neste Rallin ensimmäistä kertaa Škoda Fabia R5 -autolla.

– Ensimmäinen MM-ralli nelivetoisella autolla on nyt edessä. On testattu, tehty nuottia, katsottu viime vuotisia videoita, urheiltu ja tehty kaikkea mahdollista valmistautuaksemme viikonloppuun. Tavoitteena on ajaa hyviä pätkäaikoja, ja toivottavasti ajo riittää tuloksissa korkealle, tuumaa Pietarinen.

Kartanlukijansa Juhana Raitasen kanssa viikonloppuun valmistautuva Pietarinen lähtee tekemään puhtaasti omaa ajoaan MM-rallissa.

– Kovaa pitäisi ajaa. Ainoastaan omaan juttuun pystyy vaikuttamaan, joten ajetaan niin hyvin kuin pystytään ja yritetään tehdä kovia aikoja. Reitti vaikuttaa hyvältä, paljon pieniä teitä on tiedossa. Huonolla tuurilla voi hajota renkaita, Pietarinen pohtii.

SM-sarjan toisena oleva Teemu Asunmaa suuntaa MM-ralliin varmemmalla tuntumalla kuin vuosi sitten. Mies on edellisen MM-rallin jälkeen saanut Škodallaan runsaasti ajokilometrejä alleen.

– Hyvillä mielin lähdetään kohti viikonloppua. Vuosi sitten oltu jo täällä, joten tiedetään, mitä on tulossa. Viime vuosi oli hieman hankala, kun ei tiennyt miten pitäisi tuollaisella autolla ajaa. On menty paljon eteenpäin, nyt tietää jo monta asiaa paremmin, valaisee Asunmaa.

31-vuotiaan Asunmaan mielestä MM-tason ralli ja kovat kilpakumppanit tuovat positiivista tunnelmaa omaankin suoritukseen.

– MM-tason ralli tuo omanlaistaan tunnelmaa. Sitä tietää, että on vain kerran vuodessa mahdollista ajaa MM-rallia Suomessa. Viime vuonna olin WRC2-luokan kolmas, joten tällä kertaa ei ainakaan huonommaksi voi laittaa, Asunmaa hymyilee.

Myös SM-sarjan kolmatta sijaa hallussaan pitävä viime vuoden Tulevaisuuden Tähti -kilpailun voittaja Emil Lindholm ja kartanlukija Mikael Korhonen starttaavat MM-ralliin niin ikään Škodan Fabia R5 -kilpa-autolla. Helsinkiläisellä Lindholmilla ei ole vielä MM-tason kokemusta R5-autostaan, mutta tuntuma alkaa olla lukuisten tämänvuotisten kilpailujen myötä kohdillaan.

– Viime vuoden kokemus alla, ja siitä vähän viisastuneempana helpompi lähteä toiseen ralliin ajamaan. Minulla on hyvä tuntuma autoon tällä hetkellä, toki aina on opittavaa. Kehityskäyrä on hyvällä mallilla ja odotusten mukainen. Odotan mielenkiinnolla, mikä oma tasoni on muita vastaan, miettii Lindholm.

Helle ja kuivuus tuovat tänä vuonna omat haasteensa Suomen MM-ralliin, joka käynnistyy torstaina 26. heinäkuuta klo 19.00 Harjun erikoiskokeella. Perjantaina ovat vuorossa erikoiskokeet 2-11, lauantaina kilpaillaan erikoiskokeilla 12-19 ja sunnuntaina voittajat ratkotaan erikoiskokeilla 20-23. Kilpailukilometrejä kertyy erikoiskokeilta yhteensä 317,26.

Tiesitkö, että…

…tapahtuman nimi oli vuosina 1959-1996 “Rally of the Thousand Lakes”, ennen kuin se nimettiin Suomen Ralliksi?

…vuonna 1973 “Rally of the Thousand Lakes” lisättiin silloin uuden FIA World Rally Championship -sarjan kalenteriin?

…isoin loikka nähtiin vuonna 1975 entisen rallicross-kuljettajan Jussi Kynsilehdon toimesta, joka hyppäsi (legendaarinen brittiläinen moottoriurheilutoimittaja Martin Holmes kartanlukijanaan) 72 metriä? Harmillisesti laskeutuminen ei osunut tielle, ja he pyörähtivät neljä kertaa?

…rallin päättävä Power Stage, 11-kilometrinen Ruuhimäki, sisältää järjestäjän mukaan todellisen lentävän lopun monsterihypyllä?

…suomalaiskuljettajat ovat voittaneet tähän asti 55 kaikkiaan 67 kotikilpailusta?