Sähköautolla huristelemaan kahdeksalla eurolla

LOHJA

Maaliskuussa uutisoitiin, kuinka Lohjalle on tulossa yhteiskäyttöön sähköautoja – no ne ovat nyt tulleet ja ovat olleet kohtuullisen ahkerassa käytössä- uudet täyssähköiset Renault Zoe autot ovat olleet käytössä nyt vajaan kuukauden. Sähköautojen yhteiskäyttö on kaksivuotinen kokeilu ja autot ovat pääsääntöisesti kaupungin työntekijöiden käytössä, mutta myös vapaasti kaupunkilaisten vuokrattavissa – sinun ei tarvitse kuin ladata älypuhelimeesi tarvittava äppi (OP-Kulku mobiilisovellus) ja olet jo lähes vuokrannut auton käyttöösi.  Lohjan kaupungin kahden auton lisäksi myös Länsi-Uudenmaan Osuuspankilla on kaksi autoa.

Kaupunginjohtaja Mika Sivula kertoi jo maaliskuussa, että näillä sähköautoilla korvataan henkilökunnan vanhojen autojen käyttöä ja samalla tarjotaan kaupunkilaisille mahdollisuus vuokrata auto, vaikka pariksi tunniksi käydäkseen eri lohjalaisissa nähtävyyksissä. Kaupunginjohtaja kertoi, että idea tuli Lohjan asuntomessujen suunnittelun aikana, koska messujen yhtenä teemana on nimenomaan kestävä liikkuminen sekä uudet liikenneratkaisut. Asuntomessujen projektipäällikkö Mirka Härkönen pitää kokeilua hyvänä ja odottaa kuulevansa käyttäjien kokemuksia. Yhteiskäyttöautokokeilun kokonaiskustannukset ovat 8 500 euroa autoa kohti vuodessa (auton hankintahinta avoimilla markkinoilla on noin 33 000€)

Monkolan parkkipaikalle kaksi latauspaikkaa

Jos haluat vuokrata yhteiskäyttöauton, sinun tulee ladata tuo mobiilisovellus puhelimeesi sekä hakea auto sitten Monkolan tai Osuuspankin parkkipaikalta. Auto tulee myös palauttaa vuokra-ajan sisällä takaisin lähtöpaikkaansa.

Tähän mennessä kaikki on mennyt hyvin, eikä auto ole jättänyt kuskia tielle, kertoo Jan Tukiainen Lohjan kaupungilta, joka oli kertomassa meille autosta ja näyttämässä miten se otetaan käyttöön.

Autossa ja netissä lohja.fi/sahkoauto on ohjeet auton käyttöönottoon ja käyttöpalautteiden perusteella kehitämme palvelua edelleen.

Lohjan oma yhteiskäyttöauto – nyt jokaisen varattavissa! (8€/h)

Lohjan Kaupunki yhteistyössä OP Ryhmään kuuluvan Pivo Wallet Oy:n kanssa on tuonut lohjalaisten vuokrattavaksi neljä uutta Renault Zoe –täyssähköistä yhteiskäyttöautoa. Autot voi vuokrata 8 euron tuntihintaan OP Kulku –sovelluksen kautta. Fortumin operoimat yhteiskäyttöautojen latauspisteet sijaitsevat OP Länsi-Uusimaan Lohjan konttorin yhteydessä sekä Lohjan kaupungintalo Monkolan pihalla. Voit vuokrata auton, vaikka vuorokaudeksi hintaan 50€. Lohjalla voit vuokra-aikana ”tankata” ilmaiseksi Osuuspankin ja Monkolan latauspisteissä, mutta pidemmälle mentäessä kannattaa katsoa etukäteen, missä on sopivia latauspisteitä.

Autonlataus tällaisen Fortumin latauspisteen kautta on nopeata, mutta jos lataat esimerkiksi kotona, normaalilla kotisähköllä, kestää auton lataus täyteen lataukseen useita tunteja (nollasta täyteen noin 25 tuntia), muistuttaa Tukiainen.

Koekäytössä kävimme autolla Routiolla, ajelimme moottoritiellä ja kaupungissa ja tämän ajon aikana ei latauksesta tippunut kuin muutama prosentti, mutta palauttaessamme auton laitoimme sen ohjeen mukaisesti takaisin kiinni lataukseen – eli auto on aina kiinni latauksessa silloin kun auto on parkissa.

Jos sinua kiinnostaa yhteisauton käyttöönotto ja testaaminen, suosittelemme ohjeiden lukemista + YouTube ohjevideoiden katsomista. Itse autolla ajaminen ei välttämättä ole vaikeata, mutta auton vuokraukseen ja lataamiseen kannattaa tutustua rauhassa ennen varaamista.

Renault Zoe on autona hyvä kaupunkiauto, johon mahtuu vaivatta 2+2 ihmistä ja pari pientä kassia taakse. Mikään tilaihme auto ei ole, mutta ei sellaista tällaiseen käyttöön ole haettukaan. Auto on ketterä ja sen tehot riittävät hyvin kaupunkiajoon. Automaatti toimii hyvin ja sähköautolla ajaminen saattaa varsinkin ensikertalaiselle olla erikoinen kokemus, koska mitään moottorin ääniä ei autossa ole. Vuokra-autossa on navigaattori, radio, USB-paikka, vakionopeudensäädin yms perusauton varusteet, joihin olet varmaan tottunut jo omassakin autossasi. Näemme yhteiskäyttöauton mielenkiintoisena kokeiluna, jossa luonnollisesti on omat haasteensa ja rajoitteensa. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla kahden vuoden kuluttua saatavia kokeilusta tulevia tuloksia.