Sähköautojen tuotanto kasvaa

UPOUUSI BMW IX3: TEHOKASTA JA SÄHKÖISTÄ AJAMISEN ILOA MAASTOAUTOLLA

BMW iX3 on ensimmäinen malli, jossa on BMW:n viidennen sukupolven sähkökäyttöinen voimansiirto. Ilman harvinaisia mineraaleja rakennettu moottori on linjassa BMW i3:n kestävän kehityksen ajattelumallin kanssa. Moottori sijaitsee aivan taka-akselilla ja on paljon tehokkaampi kuin muut sähkömoottorit. Moottorin teho on 286 hv ja vääntömomentti 400 Nm. Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on 6,8 sekuntia. BMW i3:n tavoin myös BMW iX3 -malli toimii tehokkaalla yhden polkimen ajotekniikalla. Auton huippunopeus on 180 km/h.

Lue juttu halutessasi loppuu citycar sivuston artikkelista.

Suomen sähköistäminen jatkuu – Volkswagen ID.3:n uudet malliversiot

Seuraavaksi Volkswagen ID.3 -täyssähköauto jatkaa Suomen valloitusta uusilla erikoismalleilla. Erikoismalleihin on valittu varusteiksi eri kohderyhmille suosituimmiksi katsottuja varusteita ja lisävarusteita pystyy valitsemaan rajatusta valikoimasta.

Näiden viiden uuden erikoismallin varusteet ja lisävarusteet julkaistaan hinnastojen julkaisun yhteydessä syksyllä.

Saksassa alle 30 000 euroa maksavan ID.3 Pure -perusversion myynti alkaa Suomessakin alkuvuodesta 2021. ID.3 Pure on varustettu 45 kWh akulla ja sen toimintamatka on noin 330 km (WLTP).

Lue juttu loppuun dynamic car-sivuson jutusta.

​Uudet Ford Transit ja Tourneo Custom ladattavat hybridit mahdollistavat päästöttömän ajamisen ilman huolta ajomatkan keskeytymisestä

Päästöttömän ajon ja akun kestosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä luokkansa ensimmäinen Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata sähköverkosta jopa 56 kilometrin täysin sähköiseen ajoon NEDC-mittaustavalla, mikä vähentää paikallisia päästöjä. Tämän ansiosta Transit Custom ladattavalla hybridillä on mahdollista päästä eri puolille Eurooppaa perustettaville vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

Transit Custom ladattavassa hybridissä on teknologisesti edistyksellinen hybridijärjestelmä. Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km (NEDC).

Suuri 1 130 kg:n nettokantavuus ja polttomoottorimalleista tuttu 6,0 m3:n tavaratila on saavutettu sijoittamalla pienikokoinen akusto lattian alle. Akuston 8 vuoden / 160 000 kilometrin vakiotakuu lisää luotettavuutta kaupallisessa käytössä.

Tästä aiheesta lisää laatukuljetuksen jutusta.

Audi E-TRON on TM talvisähköauto 202 – vertailun voittaja

Audi e-tron nousi Tekniikan Maailman sähköautojen talvivertailun 2020 voittajaksi. Audi on aikaisemmin voittanut mm. polttomoottoriautojen Talviauto-vertailun vuosina 2017 Audi Q2 -mallilla (jaettu ykköstila Volvon kanssa) ja nelivetoisten autojen vertailuvoiton se vei vuonna 2016 Audi A4 quattro -mallilla.

Audi e-tronin loppuarvostelussa todetaan seuraavasti: ”Audi ansaitsee sähköautojen talvivertailun voiton ennen kaikkea tasaisella suorituksella. Parhaimmillaan Audi on maantieajossa, ja eteneminen on odotetusti kympin arvoista.” Arvostelussa mainitaan myös, että ”Audi e-tron on loistava talviauto, sillä se päihittää monissa ominaisuuksissa polttomoottoriautot mennen tullen.” 

Lue juttu loppuun meidän toisesta artikkelista.