Täyssähkö- tai hybridiauto on hyvä vaihtoehto taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä arvostavalle. Oikea rengasvalinta puolestaan pidentää auton toimintasädettä, korostaa sähköajoneuvon parhaita puolia sekä parantaa turvallisuutta. Hyvin huollettu rengas tuo tehoa ja turvaa kilometri kilometrin jälkeen, ja niiden ajotulos saattaa parantua jopa puolella.

Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti

Valitse sähköautoon laaturengas, muista tarkkailla kulumispintoja

Tehokkaat sähköautot ovat tarkasti ohjautuvia ja nopeasti kiihtyviä, joten niiden alle kannattaa valita laadukas rengas, joka tuo nämä piirteet esille. Sähkömoottorit ovat huoltovapaampia kuin polttomoottorit, joten korkealaatuiset renkaat takaavat myös sen, ettei niiden takia huoltamolla tarvitse vierailla liian usein. Se ei kuitenkaan tarkoita, että renkaat sopii vain asentaa auton alle ja sitten unohtaa. Renkaat tulisi tarkistaa myös säännöllisesti epätasaisen kulumisen, viiltojen tai halkeamien varalta.

– Sähköautoissa moottorin vääntömomentti on välittömästi käytössä, toisin kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Tämä tarkoittaa, että ajotyylistä riippuen vetorenkaat voivat olla normaalia kovemmalla rasituksella. Maksimiajotuloksen saavuttamiseksi renkaita kannatta kierrättää edestä taakse 5000–8000 kilometrin välein. Tällä voidaan saada rengassarjalle jopa puolta parempi ajotulos etenkin taka- tai etuvetoisissa autoissa, kertoo Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.

Renkaita sähköautoon asentaessa on hyvä pitää mielessä myös käytännön vinkki, jotta niiden käyttöikä säilyy mahdollisimman pitkänä.

– Renkaiden vaihdon jälkeen ensimmäisen vuorokauden aikana pitää välttää voimakkaita kiihdytyksiä, jotta renkaan ja vanteen välissä oleva asennusrasva kuivahtaa. Näin ehkäistään renkaan liikkuminen vanteeseen nähden, Morri neuvoo.

Ympäristö kiittää alhaisesta vierintävastuksesta ja oikeista ilmanpaineista

Auton toimintasädettä pidentääkseen kannattaa kiinnittää huomiota renkaan polttoainetaloudellisuuteen. Sen keskiössä on vierintävastus: mitä matalampi renkaan vierintävastus on, sitä vähemmän se vaatii energiaa pyöriäkseen. Polttoainetaloudellisuus ilmaistaan EU-rengasmerkinnässä kirjaimin siten, että A-luokan rengas on matalin vierintävastukseltaan ja kuluttaa näin vähiten energiaa. A-luokan renkaan käytön ympäristövaikutukset ovat myös muita luokkia pienemmät.

A-luokan renkaan valinnan lisäksi sähköautoilijan on hyvä tarkkailla renkaiden ilmanpainetta. Sähkö- ja hybridiautojen mukana kulkevat akustot tekevät niistä usein polttomoottoriautoa painavampia, joten rengaspaineiden merkitys korostuu entisestään.

– Vajaapaineinen rengas nostaa vierintävastusta, joten se myös syö liikkumiseen tarvittavaa energiaa enemmän kuin oikein paineistettu rengas. Ilmanpaineet tulisi tarkistaa säännöllisesti, sillä oikea renkaan täyttöpaine vaikutta myös ajotuntumaan, jarrutusmatkaan ja mukavuuteen, sanoo Morri.

Turvallisuus ja riittävä urasyvyys ovat tärkeintä myös sähköauton renkaassa

Laadukkaiden ja hyväkuntoisten renkaiden rooli korostuu varsinkin liukkailla ja märillä pinnoilla sekä yllättävissä tilanteissa.

– Märällä pinnalla kesärenkaan riittävä urasyvyys on avainsana myös sähköautolle. Lain mukaan renkaan pienin sallittu urasyvyys on 1,6 milliä. Tämä on kuitenkin jo vaarallisen vähän, sillä urasyvyyden alittaessa neljä milliä renkaan vesiliirto-ominaisuudet huononevat merkittävästi. Siksi suosittelisin uusien kesärenkaiden hankkimista sähköautoon urasyvyyden ollessa alle neljä millimetriä, sanoo Morri.

Nokian Renkailta suorituskykyiset laaturenkaat myös sähkö- ja hybridiautoihin

Nokian Renkaiden kattavasta yli 400 tuotteen valikoimasta löytyvät laaturenkaat sähköiseen kesäajoon. Valikoimaan kuuluvat tuotteet kaikkiin suosituimpiin sähköautomalleihin, mukaan lukien Teslan Model 3, Model S ja Model X, Nissan Leaf, Opel Ampera-e sekä BMW i3. Hiljainen ja ympäristöystävällinen Nokian Hakka Green 2 on täydellinen kumppani sähköautolle, sillä valikoimasta löytyy useita märkäpidoltaan ja vierintävastukseltaan EU-rengasmerkinnän parhaaseen A-luokkaan rankattua rengaskokoa. Nokian Hakka Blue 2 pysähtyy napakasti ja torjuu vaivattomasti vesiliirtoa. Tarkka tuntuma tiehen tekee ajamisesta helppoa, loogista ja nautittavaa, joten rengas sopii myös sporttisemmalle sähköautolle. Nokian Hakka Black 2 puolestaan hallitsee pohjoisen kesän jokaista olomuotoa. Miellyttävän hiljainen rengas tarjoaa ajonautintoa ja suorituskykyä kaikilla kesäteillä.

Vinkit vihreämpään sähköautoiluun:

1. Valitse laadukkaat, polttoainetehokkuudessa parhaat A-luokan renkaat. Nämä voivat maksaa enemmän, mutta erotus halparenkaisiin tulee takaisin säästöinä käyttöiässä ja energiassa.

2. Tarkkaile renkaiden kulumispintoja ja kierrätä niitä auton alla edestä taakse. Renkaiden kierrättäminen auton akselilta toiselle takaa renkaan tasaisemman kulumisen ja maksimoi ajotuloksen.

3. Tarkista ilmanpaineet. Liian matalat ilmanpaineet ja raskas lasti nostavat renkaan vierintävastusta ja lisäävät sähkön kulutusta. Ilmanpaine saa aina olla 0,2 baaria autonvalmistajan suosituksen yli.

4. Suunnittele ajosi. Suunnittele reitti, yhdistä useampi asia samalle asiointikerralle ja järjestä kimppakyytejä.

5. Huolla renkaitasi ja varastoi ne oikein. Varastointi auringon valolta suojatussa tasalämpöisessä tilassa ja alla olevien renkaiden tarkkailu ja kivien poisto urista pidentää renkaiden käyttöikää ja vähentää jätettä.

Lataa kuvia

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj
www.nokianrenkaat.fi