S-sarja määrittelee edustusautoilun ja luksuksen uudelleen

S-sarja edustaa puhtaimmillaan Mercedes-Benzin historiaan sitoutuneita perinteitä ja pitkälle tulevaisuuteen kurkottavaa innovatiivista visionäärisyyttä ja teknologista edistyksellisyyttä. Uusi S-sarja on auto, jonka voi kokea kaikilla aisteilla: näkemällä, tuntemalla, kuulemalla ja haistamalla. Lisäksi se tarjoaa joukon uusia ajoavustinjärjestelmiä tukemaan kuljettajan työtä, entistä paremmat aktiiviset ja passiiviset suojajärjestelmät sekä monipuoliset kommunikaatiomahdollisuudet kuljettajan, auton ja ulkomaailman välillä. Kaiken keskiössä on aina kuitenkin ihminen, sillä auto kykenee vastaamaan empaattisesti kuljettajan ja matkustajien pieniinkin toiveisiin ja tarpeisiin.

S-sarja on kautta historiansa ollut Mercedes-Benzin uusimman teknologian näyteikkuna, eikä uusi malli tee tässä suhteessa poikkeusta. Mallisarjan perusta laskettiin 220-mallissa, joka esiteltiin vuonna 1951. Nimi S-sarja vakiintui käyttöön vuonna 1972. Mallisarjan pian 70-vuotisen historian aikana on myyty yhteensä 4 miljoonaa S-sarjan autoa.

Matkustamossa suuret ja kirkkaat näytöt, lisää muistia ja laskentatehoa

S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana enimmillään kolmesta ja edessä kolmesta monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään kirkasta mutta energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa. Mahdollisuudet järjestelmän personointiin ja intuitiiviseen käyttöön ovat entistä laajemmat. Esimerkiksi kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän vain nappia painamalla. Kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja.

Hey Mercedes -komennolla heräävä äänentunnistus ja -avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa. Järjestelmä tunnistaa luonnollisen puheen jo 27 kielellä ja ymmärtää myös epäsuoraa puhetta. Toisen sukupolven järjestelmä tarjoaa entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi kuljettajalle ja etumatkustajalle, myös takapenkin matkustajille.

S-sarjan OLED-keskinäytön mitat ovat 239 x 218,8 milliä, ja halkaisija on 12,8 tuumaa. Kuva-ala on 64 prosenttia suurempi kuin edeltävässä S-sarjassa. Kuljettajan mittaristonäytön mitat ovat 291,6 x 109,4 milliä, ja halkaisija on 12,3 tuumaa. MBUX:n laskentateho on niin ikään kasvanut 50 prosenttia aikaisemmasta. Auton sisäisen muistin kaistaleveys on 41,790 MB/s.

Valoisat ja ylelliset sisätilat, huolenpitoa terveydestä ja ajomukavuudesta

S-sarjaa leimaa holistinen sisätilasuunnittelu, jossa yhdistyvät luksusluokan laatu, optimaalinen käyttömukavuus ja huolenpito jokaisen matkustajan terveydestä ja hyvinvoinnista. Auton suunnittelun tavoitteena on ollut luoda ”kolmas tila” eli kutsuva turvasatama kodin ja työpaikan välille. Lähes kaikki ajo- ja käyttömukavuuteen liittyvät ominaisuudet ja piirteet on mietitty uusiksi – niin lyhyt- kuin pitkäakselivälisissäkin S-sarjan versioissa. Matkustamon toteutuksessa vertailukohtana ovat olleet ylelliset luksusveneet ja niiden viimeistelytaso.

Uudessa S-sarjassa matkustamon tunnelmavalaistus kattaa koko matkustamon, katon etuosan yläpaneelia ja takaistuinten taustoja myöten. Yhtenäisessä valokuitunauhassa on noin 250 erillistä lediä – yksi aina 1,6 sentin välein. Valon kirkkaus on kymmenen kertaa aikaisempaa suurempi (200 kandelaa/m2), joten valot on helppo havaita myös päivänvalossa. Tunnelmavalaistuksen värisävyjä ja kirkkautta (20 säätötasoa) voi ohjata auton MBUX-käyttöjärjestelmän avulla.

S-sarjan aktiivinen tunnelmavalaistus on integroitu matkustajien hyvinvointia ja turvallisuutta parantaviin ja ylläpitäviin Energizing Comfort -toimintoihin, jotka voi ottaa käyttöön äänikomennolla tai nappia painamalla. Matkustajien viihtymistä ja terveyttä tukee lisäksi Energizing Air Control -toiminto. Uusi ilmansuodatusjärjestelmä suodattaa tehokkaasti pölyn, siitepölyt ja tuoksut.

Uuden S-sarjan mitat ovat:

Normaali akseliväliEdeltäjäEro mmPitkä akseliväliEdeltäjäEro mm
Ulkomitat mm
Pituus51795125+5452895255+34
Leveys ilman peilejä1954/1921[1]1899+55/+2211954/192111899+55/+221
Leveys peilien ulkoreunasta21092130-2121092130-21
Korkeus15031493+1015031491+12
Akseliväli31063035+7132163165+51
Raideväli, edessä16601624+3616601624+36
Raideväli, takana16881637+5116881637+51
Sisämitat mm
Pääntila edessä10701069+110701069+1
Pääntila takana974/1003 2958/995+16/+8974/1003958/995+16/+8
Etujalkatila105110510105110510
Takajalkatila1004963+4111151091+24
Kyynärtila, edessä15921554+3815921554+38
Kyynärtila, takana15831560+2315721561+11
Olkapääntila, edessä151615160151615160
Okapääntila, takana14691499-3014691501-32
Tavaratila  VDA (l)550530+20550530+20
[1] Ulkonevien ovenkahvojen kanssa / oven sisään sijoitettujen ovenkahvojen kanssa

2 Ilman kattoluukkua / kattoluukun kanssa

Tuotanto alkaa kuusisylinterisistä, kahdeksansylinterinen ja pistokehybridit myöhemmin

S-sarjan tuotanto alkaa kuusisylinterisillä malleilla. Kahdeksansylinterinen, 48 voltin järjestelmällä sekä integroidulla starttimoottorin ja laturin yhdistelmällä varustettu bensiinimoottori tulee markkinoille vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Pistokehybridit tulevat mallistoon vaiheittain vuoden 2021 lopussa ja seuraavan vuoden alussa. Plug-in-hybridien toimintamatka sähköllä on jopa 100 kilometriä.

S 500 4MATICS 350 d 4MATICS 400 d 4MATIC
Vaihteisto ja voimansiirto9-portainen automaatti, neliveto
MoottoriM 256M 656
Moottorin rakenne6-sylinterinen rivimoottori
Kuutiotilavuusksm299929252925
Suurin tehokW/hp320/435210/286243/330
Suurimman tehon kierroslukurpm5900-61003400-46003600-4200
EQ Boost-järjestelmän tuoma lisätehokW/hp16/22
Suurin vääntömomenttiNm520600700
Suurimman vääntömomentin kierroslukurpm1800-55001200-32001200-3200
EQ Boost-järjestelmän tuoma lisävääntöNm250
Kiihtyvyys 0-100 km/hs4.96.25.4
Huippunopeus (rajattu)km/h250250250

Taka-akseliohjaus tuo ketteryyttä, Digital Light -ajovalot uusia toimintoja

S-sarjaan lisävarusteena saatava taka-akseliohjaus muuttaa ison edustusluokan auton lähes yhtä ketteräksi kuin kompaktiluokan automallit. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 10 astetta. Ratkaisu pienentää S-sarjan kääntösädettä kahdella metrillä, jolloin pitkäakselivälisen ”Ässän” kääntöympyrän halkaisija on alle 11 metriä. Taka-akseliohjaus on integroitu ohjaukseen, jarruihin ja alustavaimennukseen, ja ohjausvaste säilyy ihanteellisena riippumatta auton painosta, rengastuksesta tai alustan kitkaominaisuuksista. Taka-akseliohjauksella varustetuissa autoissa etuakselin ohjaussuhde on 15 prosenttia normaalia nopeampi.

Uusi lisävaruste on myös E-Active Body Control -alusta, jonka toiminto perustuu 48 voltin sähköjärjestelmään. Uuden Impulse Side -toiminnon ansiosta alusta aktivoituu hätätilanteessa mikrosekunneissa ja voi nostaa auton koria ylöspäin jopa 80 milliä sivutörmäyksen vaikutusten pienentämiseksi.

S-sarjan turvajärjestelmät vievät idean onnettomuusvapaasta autoilusta jälleen pitkän askeleen eteenpäin. Vakiovarusteisiin kuuluvan Driving Assistance -varustepaketin silminä ja korvina toimivat seuraavat sensorit:

  • Keulan monitoimitutka: 2 tutka-anturia, näkemäala 130 astetta
  • Keulan pitkän matkan tutka: 1 tutka-anturi, näkemäala 90 ja 9 astetta
  • Keulan monitoimikamera: näkemäkulma 70 astetta
  • Peräosan monitoimitutka: 2 tutka-anturia, näkemäkulma 130 astetta
  • 360 asteen kamera (lähivalvonta): 4 kameraa, näkemäkulma 180 astetta
  • Ultrasoninen lähivalvonta: 12 anturia, näkemäkulma 120 astetta

Uutena lisävarusteena S-sarja esittelee Digital Light -ajovaloteknologian, joka mahdollistaa täysin uudenlaiset valotoiminnot – esimerkiksi ajoratamerkintöjen ja varoitussymbolien heijastamisen tien pintaan tai pimeästä auton valoihin ilmestyneen jalankulkijan varoittamisen kohdennetulla spottivalolla. Kummassakin ajovalomoduulissa on kolme äärimmäisen tehokasta lediä ja 1,3 miljoonaa mikropeiliä. Ajovalojen resoluutio on näin ollen yli 2,6 miljoonaa pikseliä.