Espoon kaupungin syksyn ja alkutalven aikana toteuttama Peput penkkiin -kimppa-autokokeilu osoitti, että täysin uuden palvelun lanseeraaminen vaatii paljon markkinointia ja ottaa aikansa. Kokeilussa testattiin mobiilisovellusta kimppakyytien sopimiseen Espoon alueella tavoitteena helpottaa arjen liikkumista erityisesti työmatkaruuhkien aikaan sekä vapaa-ajan harrastuskyydeissä.

Reilun kolmen kuukauden kokeilun aikana sovelluksen latasi 541 henkilöä. Kyytejä sovelluksen kautta tarjottiin 190 ja pyydettiin 75. Toteutuneita kimppakyytejä ajettiin 40 kertaa. Eniten kimppakyytejä ajettiin Espoon keskuksen ja Otaniemen sekä muun pääkaupunkiseudun ja Espoon välillä.

Eniten kimppakyytejä haettiin korvaamaan vaihdollisia matkoja, mutta myös suoria julkisen liikenteen matkoja sekä yksityisautoilua. Valtaosa kyydeistä tarjottiin matkaa edeltävänä päivänä ja eniten niitä oli tarjolla arkiaamuisin.

Palautekyselyyn vastanneet kokeilijat arvioivat, että parhaiten kimppakyydit sopisivat suurtapahtumien yhteyteen, 10–100 kilometrin matkoille ja säännöllisille matkoille. Kimppakyytejä hyödynnetään mieluiten, kun osallistujat ovat ystäviä, kollegoita, naapureita tai muuten tuttuja keskenään.

Tavoite: kaikki liikkumistavat yhteen palveluun

Kokeilu osoitti, että ruuhkien ja päästöjen vähentämiseksi sekä arjen liikkumisen helpottamiseksi tarvitaan yksi reittihaun palvelu, joka kokoaa yhteen sekä julkisen liikenteen että muun muassa yksityiset kimppakyydit.

Kimppakyytien kysyntä ja tarjonta alkoivat hiljalleen kohdata sitä paremmin, mitä enemmän kokeilijoita saatiin innostettua mukaan. Myös sovellusta jouduttiin kehittämään odotettua enemmän vielä matkan varrella.

– Kaikesta huolimatta kokeilijat pitivät sekä kimppakyytipalvelua että kaupungin pyrkimystä kokeilla uusia liikkumisratkaisuja hyvänä ideana. Jatkoa varten opimme, että tarvitsisimme yhden kanavan, josta kuntalainen näkee julkiset ja yksityiset liikkumisvaihtoehdot. Lisäksi olisi kehitettävä erilaisia kannustimia, jotta ihmiset sitoutuvat kokeilemaan ja käyttämään ekologisia liikkumistapoja, kertoo kehittämispäällikkö Valia Wistuba.

– Kokeilu antoi Espoolle ja yhteistyökumppaneille paljon uutta tietoa, jonka pohjalta voimme kehittää kimppakyyteihin liittyviä palveluja ja muita liikkumisratkaisuja tulevaisuudessa, sanoo kokeilun omistaja, liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg

Yhteiskehittämistä kumppaneiden kanssa

Peput penkkiin -kokeilu oli yksi Espoon kaupungin digikokeiluista, joilla pyritään kehittämään kaupungin palveluja digitaalisia ratkaisuja ja uutta teknologiaa hyödyntäen. Kokeilussa testattiin ratkaisua, jolla voitaisiin nostaa espoolaisten autojen käyttöastetta osana kaupungin päästöttömyystavoitetta vuodelle 2030. Kaikille avoin kokeiluajanjakso alkoi syyskuun lopussa ja päättyi 10.1.2019. Mukaan kokeiluun kutsuttiin kaupungin henkilöstöä, kuntalaisia ja muita Espoossa liikkuvia.

Kokeilu toteutettiin yhteiskehittämisenä Blox Car Oy:n ja VTT:n kanssa. Vapa Impact vastasi kokeilun markkinointiin suunnitellun Peput penkkiin -brändin luomisesta ja kokeiluvideoiden tuottamisesta. Aalto-yliopiston palvelumuotoiluopiskelijat laativat konseptin, jossa he kuvasivat mitä kimppakyytipalvelu voisi olla 2−3 vuoden päästä.

Espoon kaupunki jatkaa kestävien liikkumispalvelujen kehittämistä muun muassa Kestävä Espoo -ohjelman avulla.

www.espoo.fi/peputpenkkiin