Oletko katsonut viime aikoina, kuinka moni kanssakuski räplää älypuhelintaan kesken ajamisen? Harrastatko sitä itse?

Kännykän näpelöiminen auton ratissa nelinkertaistaa onnettomuusriskin

Älypuhelimet ovat kasvava turvallisuusriski liikenteessä, kun älypuhelinten käyttö yleistyy ja nuoret intensiivikäyttäjät tulevat ajokortti-ikään. Joka toinen alle 25-vuotias lukee some-viestejä ja tekstareita autoa ajaessa, ja heistä kolmannes ottaa samalla valokuvia tai kuvaa videoita.

Jos me olemme huomanneet, että puhelimen käyttö on vain lisääntynyt viime vuosina. Ennen sitä vain puhuttiin puhelimeen mutta nykyään ei ole tavatonta päivittäin nähdä liikenteessä puhelintaan näpytteleviä kuskeja, jokainen näpäytys on poissa liikenteen seuraamisesta. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan autoilijoista 46 prosenttia kertoo käyttäneensä viimeisen vuoden aikana autoa ajaessaan puhelinta ilman hands free -laitetta.

Miten muualla Euroopassa

Älypuhelinten yleistyttyä onnettomuudet tieliikenteessä ovat viime vuosina olleet yhä useammin välillisesti matkapuhelimen käytön aiheuttamia. Ranskassa pyritään vastaamaan ongelmaan puhelimen käyttöä koskevia lakeja tiukentamalla. Uusi laki estää puhelimen käytön ”liikenteessä olevassa autossa”, joka tätä nykyä tarkoittaa myös pysäköityä tai pysähtynyttä autoa. Mikäli lakia ei noudateta, on luvassa 135 euron suuruinen sakko sekä kolme virhepistettä ajokorttiin.

Euroopan komissio on arvioinut, että Euroopan teillä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa 10–30 prosentissa tarkkaamattomuus on yhtenä riskitekijänä.

Onko liikenteessä ajaminen onnenpeliä?

Ajotauot

Ei se suomalainen huoltoasemamainos mikään turha ole. Varsinkin jos ajaa vähänkään normaalia ajoaan pidempää matkaa, on hyvä pitää tarpeeksi taukoja. Taukopaikalla on sitten hyvä tehdä hetki jotain aivan muuta, vaikka pelata pelejä. Siksi isoilla huoltoasemilla saattaa olla parikin kymmentä pelikonetta, joiden ääreen kuskit voivat istahtaa kahvikupposensa kanssa.

Tähän on parempikin keino. Ota se kahvi, valitse pöytä ja avaa älypuhelimellasi tai tabletillasi tai mukana olevalla läppärilläsi suomalainen online casino, sivusto, jota kautta löydät satoja pelejä aivan vain ajanvietteeksi ilman rajaa pelattavaksi tai miksei sitten muutamalla eurolla, jollekinhan ne isot potit kuitenkin joskus osuvat. Olisihan se kivempaa jatkaa ajomatkaa voitettuaan juuri ison jackpotin.

Kahvi piristää ja välipala antaa energiaa. Pieni jaloittelu ja hetken pelaaminen vievät ajatuksen pois ajamisesta ja liikenteeseen palataan uudelleen latautuneina ja taas jaksaa jatkaa matkaa.

Onko liikenteessä ajaminen onnenpeliä?

Onko koskaan hetkeä, kun puhelimella soitto olisi kuskille ok

Puhelimen ajonaikaisen käytön ongelmat liittyvät sekä laitteen käsittelyyn että puheluihin, sillä molemmat heikentävät kuljettajan tarkkaavaisuutta ja koordinaatiokykyä. Aina kannattaa harkita, onko puhelimen käyttö ajon aikana lainkaan tarpeen. Joskus puhelu voi parantaa vireystilaa, mutta joskus taas häiritä erityisesti puhelun sisällön vuoksi.

Liikenneturvan suositus – Kun ajat, et soita. Kun soi, et vastaa.

Liikenteessä turvallisesti

Aina pitää liikenteessä muistaa, että liikennesäännöillä on syynsä. Joskus saattaa tuntua todella tyhmältä ajaa 60 km/h moottoritiellä vain siksi, koska se määrätään liikennemerkillä, mutta mitä jos sinä oletkin se ”XXXX” -kuski joka jatkaa sitä 120 km/h ajamistaan ja törmää sellaiseen 60 km/h ajavaan kuskiin, joka ei osaa odottaa täyttä vauhtia paahtavaa toista autoilijaa vaihtaessaan kaistaa(!).

Jokainen liikenteessä autoaan kuljettava vastaa sekä omasta turvallisuudestaan että osaltaan myös toisten turvallisuudesta sen vuoksi kaikkien on hyvä opetella ennakoiva ajotapa, liikenteen tarkkailuja ja mahdollisten onnettomuustilanteiden välttämistä.

Jos lähdetään etsimään kaikkein turvallisinta kuskia, tulos on yllättävä. Kaikkein vähiten suhteessa B-ajokortin omaaviin ikätovereihinsa kolaroivat 59–72-vuotiaat ja yli 91-vuotiaat naiset. Tutkijoiden mukaan selitys löytyy osin siitä, että he eivät usein aja autoa, vaikka heillä ajokortti onkin.