Hallituksen kaavailemalla ajokorttilain muutoksella olisi pääasiassa negatiivisia vaikutuksia mopo- ja moottoripyöräkorttien hankintaan. Kuluttajille tulisi ylimääräisiä kustannuksia ja liikenneturvallisuusriskit kasvaisivat. Moottoripyöräilijöiden edunvalvojat toivovat lakiesitykseen vielä muutoksia.

Ajokorttiuudistusta perustellaan liikenneturvallisuudella, mutta toteutuessaan se päinvastoin vähentäisi käytännön ajoharjoittelua etenkin mopokortin osalta. Hallituksen esityksessä korvataan käytännön harjoittelu muutamalla teoriatunnilla, ja hyväksi osoittautuneen ajoneuvon käsittelykokeen tilalle tulisi liikenteessä suoritettava ajokoe.

– Mopolla ajamista ei pysty harjoittelemaan laillisesti ilman mopokorttia muuten kuin autokoulun kautta. Autokoululiiton mukaan se kaksinkertaistaisi mopokortin hinnan nykyisestä noin 500 eurosta helposti yli 1000 euroon, kertoo asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta.

Lisäksi lakiesityksessä tiukennetaan moottoripyöräkortin käsittelykoetta, vaikka se on jo nyt EU-direktiivin mukainen. Uusi vaatimus U-käännöksen kääntösäteeksi on alan kouluttajien ja asiantuntijoiden mukaan liian tiukka ja Autokoululiiton mukaan turha. Sen harjoitteleminen vie moottoripyöräkorttia suorittavalta paljon aikaa, jolloin liikenneturvallisuuden näkökulmasta tärkeimpien asioiden harjoittelu jää vähemmälle.

Moottoripyöräilijöiden edunvalvojat esittävät lakiesitykseen muutoksia, jotta liikenneturvallisuus ei kärsisi ja ajokortin hankkiminen olisi kustannuksiltaan järkevällä tasolla. Hintaa pitäisi alentaa muun muassa vähentämällä pakollisen teoriakoulutuksen osuutta ja lisäämällä ajoharjoittelumahdollisuuksia. Mopokortin ajokoe liikenteessä pitäisi poistaa ja sen sijaan kehittää nykyistä käsittelykoevaatimusta. Lisäksi moottoripyörien ajokorttiluokkien korottamista pitäisi helpottaa hallituksen esityksen mukaisesti ja käsittelykoevaatimukset pitää ennallaan. Ensimmäisen kortin suorittamiseen liitettäisiin liikenteen perusteiden koulutus, joka olisi vapaasti hankittavissa tai se sisällytettäisiin toisen asteen koulutukseen.

– Ajokorttilain tiukentaminen mopojen ja moottoripyörien osalta on erikoista, sillä sille ei ole onnettomuustilastojen valossa perusteita. EU:n liikenteen valkoisen kirjan mukaan varsinkin kaupunkialueilla pitäisi suosia moottoroituja kaksipyöräisiä. Se vähentäisi ruuhkia ja päästöjä ja vaatisi paljon vähemmän pysäköintitilaa. Lisäksi se parantaisi liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta, Kyyhkynen sanoo.

Moottoripyöräilijöiden edunvalvojiin kuuluvat alan keskusjärjestöt: Teknisen Kaupan Liitto ry:n Moottoripyöräjaosto maahantuojien edustajana, MP-kauppiaat ry kauppiaiden edustajana, Suomen Motoristit ry (Smoto) harrastajien edustajana sekä Suomen Moottoriliitto moottoriurheilun edustajana.