Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 350 kappaletta. Seitsemän kuukauden aikana uusia tähtikeulaisia autoja on toimitettu asiakkaille yhteensä 3645 kappaletta, ja markkinaosuus on 5,3 prosenttia. Mercedes-Benz on maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki huolimatta lievästä –5,7 prosentin laskusuunnasta. Saksalaisiin premium-kilpailijoihinsa verrattuna Mercedes-Benz on myynnissä yhä omilla tuhatluvuillaan.

Dieselmyynnissä Mercedes-Benz on maan 4. suosituin merkki 12,1 prosentin markkinaosuudella. Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä Mercedes-henkilöautoista 1727 kappaletta on ollut dieselkäyttöisiä, ja Mercedesin dieselmyynti on lähes viime vuoden tasolla (–3,6 %) huolimatta markkinan –24,1 prosentin laskusta. Dieselmoottori on ilmaston kannalta hyvä vaihtoehto pienemmän CO2-päästön ansiosta. Nykyiset Euro 6-tason dieselmoottorin tuottavat parhaimmillaan lähes 0 grammaa typpioksideja, eli niitä ei voi verrata aikaisempien päästötasojen voimanlähteisiin.

Myydyimmät Mercedes-mallit ovat C- ja A-sarjat (808 ja 772 kpl). Niiden kannassa on E-sarja 734 kappaleen menekillä. A-sarjan kysyntä on kasvanut vuoden 2018 vastaavaan aikaan verrattuna 61,2 ja C-sarjan 13,2 prosenttia. Mercedes-Benzillä on ainoana saksalaisena premium-merkkinä kolme mallia Suomen TOP 30 -listalla. Yritysmyynnin osuus seitsemän kuukauden autoista oli 1005 kpl.

Uusissa kompaktimalleissa tarjolla maailman tehokkain nelisylinterinen tuotantomoottori

Mercedes-Benzin dieselmyynti kulkee valtavirtaa vastaan

Mercedes-AMG:n kompaktimallien tarjonta täydentyy neljällä uudella tehomallilla, kun A 45, CLA Coupé 45, A 45 S sekä CLA Coupé 45 S saapuvat markkinoille. Suomeen uutuudet saapuvat marraskuussa. Mallien sydämenä sykkii uusi kaksilitrainen voimanpesä, joka S-versioissa edusta litrateholtaan maailman väkevintä nelisylinteristä tuotantomoottoria. Litrateho on peräti 155 kW (211 hv) – lukema, joka itse asiassa päihittää lähes kaikki suuremmallakin kuutiotilavuudella varustetut urheiluautot. A 45 S- ja CLA Coupé 45 S -malleissa moottori kehittää 310 kW:n (410 hv) tehon ja 500 newtonmetrin väännön. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 3,9–4 sekunnissa, ja keskikulutus vaihtelee 8,1–8,4 litran välillä. Moottorin ahtaminen on toteutettu kaksivaiheisen Twin Scroll -ahtimen ja teräksisen pakosarjan avulla. Suurin käytettävä ahtopaine 45 S -moottorissa on 2,1 baaria.

Ahtoilma jäähdytetään vesi-välijäähdyttimellä ja moottorin jäähdytys kahden rinnakkaisen järjestelmän avulla. Moottorissa hyödynnetään niin ikään CAMTRONIC-imu- ja pakoventtiilienohjausta, sisäistä kitkaa vähentävää CONICSHAPE-hoonausmenetelmää sekä sylinteriseinämien Nanoslide-pinnoitetta. Moottori valmistetaan alusta loppuun käsityönä one man–one engine-periaatteella – tosin nykyisin AMG-moottoreita kokoavat myös naiset.

Uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettu yli 600 kappaletta

Kotimainen taksimyynti on kasvanut neljänneksellä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mutta Mercedes-Benz kulkee vielä tätäkin ripeämpää tahtia. Mercedesin taksimyynti on lisääntynyt vuoden takaisesta 32,9 prosenttia. Tammi-heinäkuun aikana asiakkaille on toimitettu 610 uutta Mercedes-Benz-taksia, mikä tuo 31 prosentin markkinaosuuden ja myyntitilastojen ehdottoman kärkipaikan. Taksikaupan kaksi kärkimallia ovat Mercedes-Benzin E-sarja ja Sprinter (277 ja 210 kpl). Sprinterin markkinaosuuden kasvu on 180 prosenttia. Vito löytyy listan 10. sijalta 57 autolla (+83,9 %) ja C-sarja 16.sijalta 32 autolla.

Heinäkuu oli hyvä kuukausi Mercedes-Benzin pakettiautomyynnissä

Pakettiautoissa Mercedes-Benz on maan 3. suosituin merkki. Yhteensä 1121 auton kokonaismyynti on lähes viime vuoden tahdissa ja markkinaosuus 12,6 prosenttia. Heinäkuun kuukausimyynti nousi 101 uuteen pakettiautoon eli 74,1 prosenttia vuoden takaisesta. Vito jatkaa 3. kysytyimpänä pakettiautomallina (675 kpl, markkinaosuus 7,6 %). Sprinter löytyy sijalta 7 yhteensä 382 autolla ja 4,3 prosentin osuudella. Sprinterin pakettiautomyynti on 25,2 prosentin kasvussa. Kasvuvauhti on toiseksi ripeintä 15 eniten myydyn pakettiautomallin kärjessä.

Uusi testikeskus varmistaa Mercedes-Benzien sähkömagneettisen yhteensopivuuden

Autojen sähkömagneettinen yhteensopivuus (EMC) on tärkeä edellytys ajoneuvojen yhteistoiminallisuudelle, kommunikoinnille, autonomiselle ajamiselle, yhteiskäytölle ja sähköiselle liikkumiselle. Auton on toimittava luotettavasti omassa ympäristössään, mutta se ei myöskään saa aiheuttaa sähkömagneettisia häiriöitä ympäristöönsä. Tämän varmistamiseksi Mercedes-Benz on ottanut käyttöön noin 50 miljoonaa euroa maksaneen testikeskuksen, joka on sijoitettu valmistajan teknologiakeskuksen yhteyteen Sindelfingeniin.

Keskuksessa tehdään sekä EMC-testejä että antennijärjestelmien herkkyys- ja suuntaustestejä. Tavoitteena on minimoida ajoneuvon itse aiheuttamat ja sen saamat elektromagneettiset häiriöt sekä matkustajiin mahdollisesti vaikuttavien sähkömagneettisten kenttien voimakkuus. Mercedes-Benzin nykyisissä henkilöautoissa on yli 200 anturia ja sensoria, ja esimerkiksi S-sarjan autoissa yli viisi kilometriä erilaisia johtoja. Sähkömagneettisten häiriöiden varalta erityisesti moottorin ohjausyksikkö sekä turvajärjestelmät on suunniteltava niin, että niiden toiminta ei missään oloissa vaarannu.

Ilmari Korpivaara voitokkaasti mukana Mercedes-AMG GT4:n kehitystyössä

Vuoden 2018 GT4 Central European Cup -sarjan pronssimitalisti Ilmari Korpivaara on kantanut oman kortensa kekoon, kun Mercedes-AMG kehittää uutta FIA GT4 -luokan kilpa-autoa. Hän osallistui voitokkaasti Portugalissa ajettuun 24H Series Portimaon Endurance -kilpailuun saksalaisen Leipert Motorsport Teamin väreissä. Autona oli Mercedes-AMG-tehtaan kehitysversio AMG GT4:ään pohjautuvasta rata-autosta. Vuorokauden mittaisessa kisassa GT4-luokan autot ajavat kilpaa yli 3000 kilometriä.

”Auto toimi loistavasti. Moottorissa ja vaihteistossa ei ollut minkäänlaista ongelmaa koko kilpailun aikana. Auton jarrujärjestelmää testattiin kuitenkin aktiivisesti. Autoon vaihdettiinkin kilpailun aikana viidet etujarrulevyt ja yhdet takajarrulevyt. Osin tämän takia meillä oli 28 varikkopysähdystä eli eniten koko kilpailuun osallistuvista autoista. Leipert Motorsportin tiimi ja AMG:n insinöörit tekivät kuitenkin hienoa työtä, jotta pystyimme ajamaan luokkavoittoon pitkässä kilpailussa”, Korpivaara kertoo.

Lähde: News Cision