Lemmikki matkustaa turvallisimmin turvavyövaljaissa

Koirat matkustavat turvallisimmin laadukkaissa turvavyövaljaissa. Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva

Etenkin kesällä moni koira tai kissa kulkee mukana automatkalla niin lomalle, näyttelyihin kuin muihinkin harrasteisiin. Liikenneturva muistuttaa, että lemmikkiä kuljetettaessa pitää muistaa sekä eläimen että muiden matkustajien turvallisuus.

Moni suomalainen autoilee kesällä siten, että mukana kulkee myös perheen rakas lemmikki. Liikenneturva kysyi* suomalaisilta koirien ja kissojen kuljettamisesta henkilöautossa joulukuussa 2017. Kaksi kolmasosaa (66 %) vastanneista oli ylipäätään kuljettanut lemmikkiä autossa, ja tapoja raportoitiin monenlaisia, niin hyviä kuin huonojakin.

”Koira matkustaa turvallisimmin laadukkaissa turvavyövaljaissa, joissa on metalliset soljet ja joka on kiinnitetty auton turvavöihin metallisella kiinnikkeellä – mieluiten takapenkille. Myös kiinteästi farmariauton takatilaan kiinnitettävät metallihäkit voivat olla turvallisia, jos valmistajalla on tarjota luotettavaa tietoa metalliosien kestävyydestä”, selvittää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Kuljetushäkki auttaa kuljettajaa keskittymään ajamiseen, kun koira on omassa tilassaan. Kolarin tapahtuessa se ei kuitenkaan pidä koiraa paikallaan. Onnettomuustilanteessa törmäysvoimat kohdistuvat koiraan, joka irti päästyään voi vahingoittaa myös autossa matkustavia.

”Lemmikin oma törmäysmassa rikkoo tällöin helposti kovamuoviset ja kankaiset häkit**. Eli kiinteästi autoon sijoitettu ja laadukas metallihäkki tai kunnollinen turvavyövaljas ovat ainoat tavat matkustaa turvallisesti koiran kanssa”, tiivistää Taskinen.

Kyselyyn vastanneista joka kymmenes piti koiraa tai kissaa häkissä, joka oli penkillä ilman kytkentää. Osa kertoi lemmikkinsä matkustavan kokonaan irti matkustamotilassa. Hajavastauksia kertyi myös paikalle umpinaisessa takakontissa tai jopa kuljettajan sylissä.

”Kyse on lemmikin lisäksi myös muiden matkustajien turvallisuudesta. Parikiloisenkin koiran törmäyspaino on jo 50 kilometrin tuntinopeudella noin 40-kertainen. Kukaan tuskin haluaa tällaista punttia takaraivoonsa. Oikea matkustustapa kannattaa opettaa hauvalle jo pennusta pitäen”, Taskinen vinkkaa