Suomen taksien tilausnumeroviidakko hämmentää taksin käyttäjiä. 020202 Palvelun kyselyyn vastanneista 71 prosenttia sanoo, että taksin käyttöä helpottaisi, jos taksin voisi tilata samasta numerosta koko Suomessa. Taksin numeroa ei muista ulkoa miltei kolmannes vastaajista.

  • 59 % tilaa taksin soittamalla
  • 29 % ei muista taksin puhelinnumeroa
  • 23 % tilaa taksin soittamalla numeropalveluun, heistä 82 % numeroon 020202
  • 48 % olisi kiinnostunut jaetusta kyydistä, jos hinta olisi siten halvempi.

020202 Palvelun teettämän kyselyn mukaan taksi tilataan useimmiten soittamalla, mutta taksin puhelinnumero aiheuttaa hämmennystä.

– Taksin käyttämisen halutaan olevan vaivatonta, ja suuri vaikutus vastaajien mielestä olisi sillä, jos tilausnumero olisi sama koko maassa, sanoo 020202:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Petteri Niemi.

Taksin oikean puhelinnumeron löytääkseen miltei joka neljäs vastaaja soittaa numeropalveluihin. Puhelimella taksin numeroa tiedustellessa ylivoimaisesti suurin osa kyselyyn vastanneista, 82 %, soittaisi 020202-numeroon. Yli kolmannes (37 %) etsii numeron netin hakukoneista. Taksikilpailu vapautuu heinäkuussa ja alalle odotetaan paljon uusia toimijoita, ja sen myötä myös uusia tilausnumeroita.

– Oikean taksin tilausnumeron löytäminen netistä ei ole kovin helppoa, joten moni tarttuu luuriin, Niemi kertoo.

Puhelin on taksin tilaamisessa muutenkin edelleen suurimmassa roolissa. Soittamalla taksin tilaa yli puolet (59 %) vastaajista. Tolpalta tai kadulta taksin yleensä nappaa 23 %. Sovelluksella tilaa 10 % ja tekstarilla 4 % vastaajista.

Taksin nopea saatavuus tärkeintä, myös kimppakyyti kiinnostaa

Tärkeää taksimatkan onnistumisessa ovat nopea saatavuus (14 %), turvallisuuden tunne (13 %) ja kuljettajan kyky löytää paras reitti perille (12 %). Myös kuljettajan palvelualttius (11 %) ja taksin tuloajan oikea arvio (9 %) nousevat kyselyssä arvoonsa.

Hyvin yleinen toive matkan onnistumisen kannalta on se, että kuski juttelee, jos asiakas tuntuu niin toivovan, mutta osaa olla myös hiljaa.

Taksin käyttäjät ovat avoimia myös uudenlaisille tavoille käyttää taksia. Esimerkiksi jaettu kyyti houkuttaisi 48:aa prosenttia vastaajista, jos hinta olisi siten halvempi. Taksisovelluksen ladanneista vastaajista Valopilkkua on käyttänyt miltei puolet (48 %) ja Uberia joka kymmenes vastaaja. Tärkeimmät ominaisuudet sovelluksessa ovat auton sijainnin seuraaminen, hinta-arvion saaminen etukäteen ja ennakkotilausmahdollisuus.

– Taksin käyttäjät näyttävät olevan valmiita myös muuttamaan nykyisiä tapojaan käyttää taksia. Jaettu kyyti ja sovellukset ovat astumassa markkinoille ja suomalaiset toivottavat ne tervetulleiksi, Niemi sanoo.

Kysely lähetettiin yli 20 000:lle Fonecta-tilin omaavalle henkilölle. Fonecta-tiliasiakkaita on yhteensä noin 2,5 miljoonaa. Vastaajia oli yli tuhat. Vastaajista puolet olivat naisia, puolet miehiä. Kysely toteutettiin sähköpostitse välitetyllä nettilomakkeella loppuvuodesta 2017.