Liikenteessä on jälleen runsaasti kaksipyöräisiä, mikä vaatii talven jälkeen totuttelua kaikilta tiellä liikkujilta. Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti eniten kokemattomille motoristeille. Kannattaa huomioida, että keväällä kokenutkin motoristi voi olla hieman ruosteessa ja tarvita treenausta.

Kokemattomuus näkyy moottoripyörävahingoissa – keväällä kokenutkin kuski kaipaa treenausta

Keväällä yllättäviä tilanteita moottoripyöräilijälle voivat aiheuttaa routavauriot, hiekoitussora ja autoilijat, jotka eivät talven jäljiltä ole tottuneet motoristeihin liikenteessä. Lisäksi kokenutkin motoristi voi olla hieman ruosteessa, jos pitkän ajamattoman kauden jälkeen lähtee suoraan vauhdilla liikenteeseen. Tyypillisessä kevätonnettomuudessa moottoripyöräilijä ajaa mutkaan, jossa tien päällä oleva irtosora aiheuttaa kaatumisen.

– Kannattaa tarvittaessa ottaa alkuun muutama ajotunti tai vähintään treenata pyörän hallintaa muuten rauhallisessa paikassa. On myös hyvä kiinnittää normaalia enemmän huomiota ennakoivaan ajotapaan ja ajolinjoihin erityisesti risteysalueilla, muistuttaa vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä.

Ifin vahinkotilastojen mukaan moottoripyöräilijöitä loukkaantuu eniten touko–heinäkuussa eli niinä kuukausina, kun liikenteessä on eniten motoristeja. Viikonloppuvapaat näkyvät vahinkotilastoissa: lauantaisin motoristeille sattuu selvästi muita päiviä enemmän onnettomuuksia.

Onnettomuusriski vahvasti sidoksissa motoristin ajokokemukseen

Lukumääräisesti eniten moottoripyöräonnettomuuksia sattuu Ifin tilastojen mukaan 50–59-vuotiaille miehille. Toiseksi eniten loukkaantumisia sattuu 40–49-vuotiaille miesmotoristeille. Motoristi murtaa onnettomuudessa useimmin polvensa, ranteensa tai jalkateränsä luita.

– Tyypilliset motoristit ovat yli 40-vuotiaita miehiä, joten on loogista, että heille myös sattuu määrällisesti eniten onnettomuuksia. Todellisuudessa onnettomuusriski on enemmän sidoksissa motoristin ajokokemukseen kuin ikään. Eniten vahinkoja sattuu tyypillisesti niille motoristeille, joilla on vähän ajokokemusta ja jotka ajavat suuritehoisilla moottoripyörillä, Jari Pekka Koskela kertoo.

Kokonaisuutena liikenteessä loukkaantuneiden moottoripyöräilijöiden määrä on pysynyt suhteellisen tasaisena viime vuosina.

– Asenne vaikuttaa turvallisuuteen paljon, eli turhaa riskinottoa kannattaa välttää. Kaikkiin liikkumismuotoihin sisältyy omat riskinsä, mutta ajoneuvosta riippumatta tärkeintä on ajaa siten, että omalla toiminnallaan aiheuttaa mahdollisimman vähän ongelmia itselle tai muille tiellä liikkujille. Ja tietenkin olennaista on myös nauttia ajamisesta, Koskela muistuttaa.

Muista nämä moottoripyöräkauden alussa:

  1. Ilmoita moottoripyörän liikennekäyttöönotosta vakuutusyhtiöön, jos moottoripyörässäsi on seisonta-ajallinen vakuutus.
  2. Käy pyöräsi huolellisesti läpi. Tarkista erityisesti renkaiden kunto ja paineet, valot, vilkut sekä jarrujen toiminta.
  3. Aloita ajokausi maltillisesti ja testaa samalla, että pyöräsi toimii kuten pitääkin. Ota tarvittaessa muutama ajotunti, jotta saat jälleen tuntuman pyörääsi.
  4. Huomioi teiden kunto ajovauhdissasi. Keväällä riskejä lisäävät teiden epätasainen sulaminen ja jäätyminen, routavauriot, hiekoitussora ja kylmä asfaltti.
  5. Autoilijat eivät talven jälkeen ole tottuneet moottoripyöräilijöihin, joten älä luota, että sinut heti huomataan.
  6. Kirkkaanvärinen tai vaalea kypärä ja ajovarustus parantavat turvallisuutta. Tarkista keväällä myös ajovarusteet ja uusi tarvittaessa esimerkiksi pahoin naarmuilla oleva visiiri.