Koeajossa uusi Citroen C4 Cactus

Rättisitikan muodonmuutos – historiaa muistaen, tekniikassa edeten

Otsikko on lievästi sanottua harhaanjohtava sillä uudessa Citroen C4 Cactuksessa ei ole samaa rättisitikan kanssa kuin nimi Citroen. Tosiasia kuitenkin on, että Citroen C4 Cactus on persoonallinen auto, jossa yhdistyvät niin menneisyys kuin tulevaisuus. Cactuksen persoonallisuus tulee hyvin esille kojelaudasta, jossa on heti nähtävissä kaksi värikästä näyttöä. Pienempi on kuskille tarkoitettu digitaalimittaristo, joka korvaa kokonaan perinteiset mittaristot ja toinen suurempi, seitsemän tuumainen kosketusnäyttö tuon ohjattavilla kaikkea muuta autoon liittyvää.

Pehmeää ajettavuutta

Cactuksessa on niin sanottu progressiiviset hydraulivaimentimet eli C4 Cactuksessa esitellään ensimmäistä kertaa Euroopassa uusi mukavuusjousitusjärjestelmä, Progressive Hydraulic Cushions™ -jousitus sekä Advanced Comfort mukavuusistuimet. Citroënin Progressive Hydraulic Cushions -jousituksessa iskunvaimentimiin on lisätty kaksi hydraulista elementtiä, joilla saadaan aikaan progressiivinen vaimennus sekä sisään- että ulosjoustossa. Uusi keksintö esiteltiin maailmalle viime vuonna. Kyse on Citroënin omasta keksinnöstä, joka tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuuden Citroën-mallistossa. Jousituksen toimintatapa on yksinkertainen. Kun perinteinen jousitus muodostuu iskunvaimentimista, jousista ja pohjaanlyöntikumista, on Progressive Hydraulic Cushions -jousituksessa kaksi hydraulista elementtiä, jotka on sijoitettu iskuvaimentimen sisään. Lisäksi järjestelmän kuuluvat kierrejouset.

Cactuksen Advanced Comfort mukavuusistuimen istuinosa ja selkänoja ovat leveät, jopa sohvamaiset. Niiden rakenne on erilainen, kuin muuta koeajetut autot, eikä huonossa mielessä. Istuin on pehmeä istua, mutta antaa myös hyvin tukea. Istuin osoittautui hyväksi niin isolla kuin pienellä tiellä, suoralla ja mutkissa.

Cactuksen tavaratila antaa itsestään hyvän vaikutelman ja sen tilavuus onkin 358 l. Kuutiomallisen muotonsa ansiosta se on tilava; kaiken tyyppiset matkatavarat mahtuvat sinne.

Moottorivaihtoehdot

Citroen C4 Cactus on saatavilla kahdella bensamoottorilla ja teholuokalla eli 110 ja 131 hevosvoimaisena ja manuaalina tai automaattina. Lisäksi Cactuksesta on diesel-versio ja kaikissa teholuokissa autoista on Live, Feel ja Shine varustetasot. Cactuksen hinnat lähtevät autoveroineen hieman alta 20 tuhatta euroa ja jo perus Live versioon kuuluvat niin Citroen Advanced Confort jousitus, 3D LED takavalot, ilmastointi, keskuslukitus, kosketusnäyttö, bluetooth, USB, LED päivävalot, mäkilähtöavustin ja vakionopeudensäädin. Shine-tasossa on sitten lisänä mm. tummennetut takasivulasit ja takaluukun lasi, pysäköintitutka edessä ja takana, navigointijärjestelmä, automaattisesti koria vasten taittuvat sivupeilit yms lisäksi auton sisustus on mahdollista valita viidestä erilaisesta sisätilatyylistä.

Cactus on pienelle perheelle sopiva kaupunkiauto, joka kuluttaa reilut neljä litraa per sata kilometriä ja on todella tasainen käyntiääneltään, ajoit sitten 40 km/h tai 120 km/h. Moottoritiellä ajettaessa 120 km/h ei rengas-, moottori- tai auton omat äänet nouse keskustelua haittaavaksi. Pieni kulutus selittyy osin auton keveydellä. Cactus painaa alle 1100-kiloa perinpohjaisen kilojen karsinnan ansiosta. Esimerkiksi takasivuikkunoiden perinteisen mallinen avaustapa on osa laihdutuskuuria eli ovessa ei ole veiviä eikä sähköistä avausta – miten ikkuna avataan? Samalla periaatteella kiloja on napsittu yksi sieltä, toinen täältä.

Ajoasentoon on mahdollista vaikuttaa niin syvyys kuin pituussuunnassa tarpeeksi ja keskiseläntuki on ainakin koeajajalle hyvä – ajoasentoon pääsee nopeasti ja kaikki hallintalaitteet ovat sopivasti lähellä. Cactuksen persoonallinen tyyli ja perinteisen mittariston puuttuminen sopivat varmaan tällaista hakevalle, itselleni se oli mielenkiintoinen tuttavuus, joka ei hirveästi häirinnyt, mutta huomasin kaipaavani välillä tuttuja ja turvallisia mittaristoja, joiden kanssa olen jo satoja tuhansia kilometrejä ajellut. Äänistä voisi oikeastaan sanoa, että Cactuksen äänieristys on todella onnistunut.

Kunhan ensin totuttautuu hieman erilailla ja tavallaan verkkaisesti vaihtamaan automaattiin ja välillä vaihteisto jopa tuntuu, että se hakeutuu liian isolle vaihteelle. Mutta muutaman erilaisen tienpätkän jälkeen kokonaisvaikutelmassa Cactuksen ajo-ominaisuuksissa ei ole moittimista. Cactus ottaa huonommankin tien muodot hyvin jousituksellaan vastaan eikä käyttäydy huonoillakaan teillä, kuten keskiverto autot jousineen – tästä huomaa Citroenin tehtaan keksinnön hyvyyden.