Koeajossa uuden sukupolven Toyota

Keskelle kevään hiekkapöllyä tehtiin koeajo uudella pohjatekniikalla varustetulla hybridi-Toyotalla, Toyota C-HR:llä.  C-HR:n tekniset ratkaisut edustavat Toyotan terävintä osaamista. Alustarakenne pohjautuu uuteen TNGA-toteutukseen (Toyota New Global Architecture), joka mahdollistaa aiempaa vapaamman muotoilun ja tilankäytön. Erikoisen mallinimen takaa löytyvät sanat Coupé High-Rider, joilla on määritelty auton olevan korkea ja linjakaskattoinen.

C-HR:n 1.8 litran hybridimoottori toimi hyvin sekä kaupunki, maantie kuin moottoritieajossa ja auto kiihtyi tarpeeksi nopeasti niin liikenteen sekaan ajattaessa rampilta, kuin valoista lähteminen. Tottakai aina löytyy joku, joka haluaa lisää tehoa autolle, joka näyttää ärjymmältä kuin mitä 1,8 litran hybridi loppujen lopuksi kuskilleen antaa.

Ainoa ajon aikana hieman häirinnyt tekijä oli kiihdytyksen yhteydessä moottorin turha ”huutaminen”. Koeajossa tehtiin autolla vajaan 200 kilometrin testiajo, joka sisälsi kaikentyyppisiä teitä ja nopeuksia. Joillakin teillä myös rengasmelu oli yllättävän kova. Koeajon keskikulutus oli 4,5 l/100km, sähköajanosuus 33%, keskinopeuden ollessa 67 km/h ja co2 päästöjen 105 g/km. Sää oli lähtöhetkellä pilvinen +10°C ja lopussa aurinkoinen +16 °C. Koeajossa oleva auto oli Toyota C-HR 1 1.8 Hybrid e-CVT -automaattivaihteisto Hybrid Premium varustelulla, jonka hinta on 34 027,28€. Premium paketti sisältää: 18″ kevytmetallivanteet (10-puolaiset), tummennetut takaikkunat, automaattisesti koria vasten taitettavat peilit, Smart Entry & Start -avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, pre-Collision-järjestelmä jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattiset kaukovalot (AHB), adaptiivinen vakionopeussäädin, Bi-LED ajovalot, LED -takavalot, kuolleen kulman varoitin (BSM), peruutuskamera, älykäs pysäköintiavustin (IPA), 8″ kosketusnäyttö, Toyota Touch -mediakeskus, lämmitetty ohjauspyörä

Itse ajaminen

Auton etutilat ovat hyvät aikuisille ihmisille mutta takatila on designin kautta hieman pimeähkö, mutta kyllä sinne lapset mahtuvat mukaan. Tavaratilan 377 litraa riittää aivan hyvin normaalikäyttöön. Oma kokemus Toyotoista on jo yli 20 vuoden ajalta ja useammasta mallista, nykyään ajan itse Toyota Avensiksen farmarilla ja peilaankin nyt ajetun C-HR:n ajamista tuohon autoon ja samalla myös sitä ennen omistamaani Mercedes-Benzin E-sarjaan.

Ensimmäistä kertaa Toyota on tuonut saataville auton, jossa kuskilla on myös keskiselän tuki. Jossakin testissä oli kritisoitu kuskinpenkinsäätöjä, mutta itse havaitsin ne ajossa entistä paremmiksi ja nyt niskallekin sai oikeasti ajon aikana tukea. Kaikki mittaristo ja ajonhallintalaitteet olivat selkeästi näkyvillä eikä USB-porttiakaan tarvinnut hakea kompassin avulla niin kuin esimerkiksi omassa Avensiksessani. Ison plussan C-HR saa myös isosta näytöstä, joka oli hyvällä ja näkyvällä paikalla keskellä konsolia.

Mitä muuta tässä autossa on verrattuna aiempiin Toyotoihin? Auton etupeileissä on kuskia varoittavat kuolleen kulman varoittimet, jotka varoittavat keltaisella valolla, mikäli kuolleessa kulmassa kuskin silmien näkökentän ulkopuolella on auto tms este. Varoituskeltainen näkyi hyvin, mutta ei häiritsevästi ja oli sekin plussaa uusissa optioissa. Toinen nyt uutuutena tullut ominaisuus oli jotain, mitä olen jo pidempään odotellut Toyotan tuovan autoihinsa: adaptiivinen vakionopeussäädin. Varsinkin moottoritien ja muiden isojen teiden liikenteessä ajaessa vakkarin adaptiivisuus on iso plussa ja C-HR:ssä kuski voi myös vaikuttaa miltä etäisyydeltä automatiikka ottaa autonnopeuden haltuun – vakionopeus toimi hyvin ja yhdistettynä portaattomaan automaattivaihteistoon ajotuntuma ja kokemus olivat molemmat parasta, mitä Toyota on kyennyt aiemmin tarjoamaan. En myöskään muista, että Toyotalla olisi aiemmin autoissaan ollut älykästä pysäköintiavustinta valmiina. Peruutuskamera on tuttu jo aiemmista malleista, mutta nyt homma toimii joka suuntaan entistä paremmin – hyvä Toyota. Tähän autoon on tuotu ajoavustin, joka valvoo, kuinka paljon kuski on ajanut autoa ja varoittaa liiallisesti ajamisesta – tähän ei ehditty 200 km matkalla tutustua sen paremmin eli auto ei alkanut ehdottelemaan kahvitaukoa.

Tunnelma

Premium varusteltu C-HR on ajettavuudeltaan nautinto. Musiikin kuuntelulle autoa ajaessa antavat autoon asennetut JBL:n kaiuttimet hyvän alkusykäyksen – eihän ne mitään superhifiä ole, mutta taatusti paremmat kuin yleensä tämän hintaluokan autoissa valmiina olevat kaiuttimet. (kahdeksankanavainen, 576-wattisesta vahvistin ja yhdeksästä kaiutinta)

Design ja ulkonäkö on erilainen kuin mitä aiemmin Toyotan kohdalla on totuttu, mutta omaan silmään ainakin auto näyttää hyvältä ja siitähän on usein autokaupoissa kysymys – ihminen ostaa sellaisen auton, jos hän pitää ja joka on lompakolle sopivasti hinnoiteltu.

Ohjaamossa oli erilaisten materiaalivalintojen myötä erilainen tunnelma aina riippuen kenen C-HR:ssä olet. Varsin runsaasta kovien muovien määrästä huolimatta laatuvaikutelman oli hyvä ja viimeistellyn oloinen. Kokonaisuutena C-HR:n ohjaamo edustaa japanilaisten valmistajien ehdotonta parhaimmistoa. Designissa on selvästi keskitytty ohjaamon viihtyvyyteen, ja ilme onkin persoonallinen.

Kaiken kaikkiaan loppujen lopuksi Toyota C-HR oli positiivinen kokemus. Pari asiaa voisivat olla eri lailla (kiihdytysäänet, rengasmelu), mutta autosta on niin paljon positiivista, että ne voittavat nuo pari hieman negatiivisuuteen viittaavaa asiaa. Suosittelen koeajoa, jos tämän näköinen auto sopii omaan ajatusmaailmaan.

Lisää autosta:

https://www.toyota.fi/autot/c-hr/index.json