Kun puhut kenen tahansa klassikoautofanin kanssa, on heistä jokaisella oma listansa parhaista klassikkoautoista. Tässä artikkellissa käymme läpi omasta mielestämme kauneimmat ja parhaat klassiautot läpi historian. Hinnalla ei tässä listassa ole merkitystä vaikka maailman kallein auto onkin kaunotar.

1. Jaguar E-malli

Kaikkien aikojen parhaat klassikkoautot

Parhaaksi autoksi listassa valikoitoi Jaguarin E-malli, joka on usein listattu yhdeksi maailman kauneimmista klassikoista. Tätä mieltä oli myös Enzo Ferrari, sillä hän kuvaili autoa sanoilla “Kauneun auto, joka on koskaan tehty”.

Tämä auto perustuu Jagurin D-malliin, joka voitti Le Mans – kilpailun kolmesti vuoden 1955 ja 1957 välillä. E-malli on upea esimerkki siitä, miten tämä brittiläinen autonvalmistaja oli aikaansa edellä. Tyylikäs 60 – luvun auto ja vaikka se oli aikansa Ferrareita nopeampi, maksoi se silti vain kolmasosan hinnasta. Kaiken kaikkiaan upea klassikko.

E-malli pysyi tuotannossa 70 – luvun puoliväliin saakka. Tämä johtui ehkä eniten siitä, että autoa parannettiin sisäisesti, mutta ulkokuoreen ei tehty lähes ollenkaan muutoksia. Tämä piti tämän auton tyylikkään ulkonäön samana lähes kahden vuosikymmenen ajan.

2. Mercedes 300SL

Kaikkien aikojen parhaat klassikkoautot

Toisena listalla on maailman ensimmäinen superauto, Mercedes Benz 300SL Gullwing.

300SL kehitettiin alun perin pelkästään kilpa-autoksi. Mercedeksellä ei ollut suunnitelmia laittaa tätä mallia massatuotantoon, mutta heidän virallinen maahantuojansa USA:ssa, Maxi Hoffman kampanjoi väsymättömästi sen puolesta. Mercedes taipui lopulta ja 300SL lanserattiin New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä, jossa se kiinnitti väkijoukkojen huomion. 300SL ei ole ainoastaa kaunis auto, vaan se oli huolellisesti suunnitelty kilpa-autoksi. Kori on litteä ja aerodynaaminen ja aikaansa nähden moottori tuotti huimat 215 hevosvoimaa. Alkuperäiset massatuotantomallit oli valmistettu teräksestä, mutta se tuotti myös 29 alumiinirunkoista mallia, jotka ovat tällä hetkellä erittäin arvokkaita teräsversioihin verrattuna.

3. 1978 Pontiac Firebird “Trans Am”

Kaikkien aikojen parhaat klassikkoautot

Kolmanneksi listalle päätyi Pontiacin Firebird “Trans Am”, joka on versio klassisesta Firebirdistä.

Tämä ikoninen klassikko tunnetaan useista elokuvista ja TV-sarjoista ja varsinkin Burt Reynoldsin elokuvista. Hiljattain myös eräs suomalainen voitti samanlaisen mallin, tsekkaa täältä tämä siistin ja klassisen Trans Am-auton voittaja.

Trans Am oli Pontiac Firebirdin erikoispaketti, jossa oli paranneltu niin ohjattavuutta kuin hevosvoimaa ja pieniä ulkonäön muutoksia, kuten ylellisemmät spoilerit, huput, vanteet ja sumuvalot. Tämän lisäksi Trans Am rakenettiin F-runkoalustalle parempaa ohjattavuutta ja aerodynamiikkaa varten. Vuosien 1969 ja 2002 välillä, mutta kuten jo mainitsimme vuoden 1978 malli on näistä suosikkimme

4. Aston Martin DB5

Kaikkien aikojen parhaat klassikkoautot

Ravistettuna, ei sekoitettuna. Sijalla neljä kaikkien aikojen parhaiden klassisten autojen listalle osuu Aston Martin DB5

Kun katsot tätä autoa ja sen kauniita linjoja, ei ole ihme että juuri se päättyi James Bondin autoksi. DB-sarjan viimeinen malli ja yksi maailman tunnistettavimmista autoista James Bond – elokuvien ansiosta. 4.0 – litrainen V6 moottori oli tehokas, muttei aikansa parhain, vaikka se huippunopeus olikin aikaansa verrattuna huimat 232 kmh. DB5 on ylellinen auto, joissa vakio-ominaisuuksiin kuului villamatot ja sähköikkunat. Runko on rakennettu vahvasta, mutta kevyestä magneettiseoksesta, joka on rakennettu superleggra-patenttiin.

Tämä auto on upea esimerkki italialaisesta muotoilusta ja brittiläisestä insinööritaidosta ja jokainen itseään kunnioittava klassikkoautojen fani olisi ylpeä ajaessaan DB5:tä.

5. Porche 911

Kaikkien aikojen parhaat klassikkoautot

Kaksi ensimmäistä kertaa kaikkien aikojen kymmenen klassista autoa on Ferdinandin kuvake Porsche 911.

911 oli kuuluisan 356 seuraaja vuonna 1963. Tilavampi, voimakkaampi kehitys. Porsche aikoi alun perin kutsua sitä 901: ksi; Ranskalla tai erityisesti Peugeotilla oli kuitenkin oikeus saada kolmeen numeroon kuuluvia autonimiä, joista toinen oli ”0”.

Varhaisin 911 alkoi 2.0-moottorilla. Ilmajäähdytteinen ja takana asennettu, tietenkin vain 130 hv. Kaukana nykypäivän nykyaikaisesta 911 turbosta, jossa on 500 + hv. Silti 911: llä oli lähes 50% enemmän tehoa kuin tasainen neljä 356; niin se oli voimakasta. Se on 1970-luvulla enemmän valtaa matkalla; monet katsovat, että Carrera RS on lopullinen 911. Vaikka alkuperäinen 911 lopetti tuotannon vuonna 1989, nimi jatkuu tänään Porschen kokoonpanossa.