EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen, mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen.
Jaguar ei ehkä ole kaikkein odotetuin merkki taloudellisuusajokilpailuissa, mutta nyt sekin on kokeiltu.

Jaguar taloudellisuusajon voittoon

Markku Lehisto kartanlukijanaan Raimo Alm voitti Neste Pusula EcoRunin sunnuntaina 15.4.2018. Yleiskilpailun lisäksi he voittivat luonnollisesti myös dieselautojen luokan. Kilpailuautona oli Jaguar XE E-Performance 2,0 diesel automaatti. Kilpailutulos oli 3,668 l/100 km, joka alittaa auton NEDC normikulutuksen 4,1 l/100 km runsaalla neljällä desilitralla.

Hyvä tulos ei ole sattumaa, sillä edellisenä päivänä ajetussa AL Helsinki EcoRunissa Lehisto ja Alm sijoittuivat dieselluokassa toiseksi tuloksella 4,117 l/100 km.

Lehiston mielestä Jaguar pääsi näyttämään kyntensä kunnolla Pusulan kilpailussa, jonka korkeammat nopeudet antoivat mahdollisuuden käyttää kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston koko skaalaa ja erityisesti suurinta pitkäksi välitettyä vaihdetta. Tässä vielä auttaa moottorin hyvä vääntö, joka mahdollistaa pienten kierrosten käyttämisen. Oma merkityksensä on myös pienellä ilmanvastuskertoimella, joka hillitsee kulutuksen kasvua nopeuden kasvaessa. XE:n alumiininen korirakenne pitää auton painon kohtuullisena, edesauttaa optimaalista painojakaumaa ja Jaguarille tyypillisiä ajo-ominaisuuksia.

Hyvien tulosten innoittamina Lehisto ja Alm tähtäävät seuraavaksi Suurajot EcoRuniin, joka ajetaan Jyväskylän tienoon kuuluisilla ralliteillä 12.8.

Jaguar XE

2,0-litraisella Ingenium-dieselmoottorilla varustettu XE tuottaa 163 hevosvoiman (120 kW) tehon ja 380 Nm:n väännön moottorin kierroslukualueella 1,750-2,500.

Tehokas selektiivinen katalyyttinen pelkistysjärjestelmä (SCR) varmistaa, että pakoputken päästöt ovat EU6 -rajojen alapuolella. SCR –järjestelmä on ollut käytössä XE malliston dieseleissä heti 2015 ensiesittelystä alkaen. Järjestelmässä hyödyntää AdBlue-ainetta, joka reagoi typen oksidien kanssa niin, että lopputuloksena muodostuu typpeä ja vettä.

8-vaihteisen automaatin (ZF 8HP) ohjausyksikkö tarjoaa aina oikean vaihteen jokaiseen
tilanteeseen, tarkkailee ajotyylejä ja mukauttaa vaihtokuvioita sen mukaan. Tämä älykäs ohjausstrategia tekee Jaguar Drive Control -järjestelmässä valituista tiloista, kuten Eco Mode ajotilasta entistä tehokkaampia.

Muuttuva venttiilien ajoitus on tuttu Jaguarin bensiinimoottorien ominaisuus ja tekniikka löytyy myös Ingenium dieselistä. Muuttuva pakoventtiilien ajoitus mahdollistaa nopeamman katalyytin lämpenemisen, mikä minimoi haitalliset päästöt lämmitysvaiheen aikana.

Alumiini-intensiivinen itsekantava korirakenne pitää auton painon kohtuullisena, mutta rakenteen erittäin vahvana, turvallisena ja vääntöjäykkänä. XE on kaikkien aikojen aerodynaamisin Cd 0,26:n ilmanvastuskertoimella.

Jaguar taloudellisuusajon voittoon