I-PACE urheilullinen sähköauto Jaguarilta

“Muiden yhtiöiden puhuessa tulevaisuudesta, me rakensimme sen. Rakensimme uuden PACE-perheen jäsenen, Jaguar I-PACE:n, ilman sääntökirjaa. Ei CO-päästöjä, ei hiukkaspäästöjä – tämä siirtää meidät lähemmäs visiotamme puhtaammasta, turvallisemmasta ja kestävämmästä tulevaisuudesta.” Dr Ralf Speth, CEO Jaguar Land Rover

• Jaguar I-PACE asettaa Jaguarin sähköautojen vallankumouksen eturintamaan

• Jaguar tuo I-PACEn Suomeen jo kesällä 2018

• Jaguar I-PACE tilaukset ovat alkaneet. Hinnat alkavat 84 379 eurosta

• Tänä viikonloppuna Formula E-Prix-sarjan kisa ajetaan Mexico Citystä. Me kävimme paikanpäällä haastamassa Teslan Model X:n. Katso miten kisassa kävi https://youtu.be/fErFiWjoeCQ

• Yhdeksän vuotiaat Lola ja Hudson esittelivät brittikoomikko Jack Whitehallille I-PACE:n teknologiaa. Katso video https://youtu.be/E756aELB73s

• Viiden aikuisen sisätilat ja aerodynaaminen muotoilu, joka vähentää ilmanvastusta. Jaguar I-PACE on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi

• Neliveto, jonka kaksi Jaguarin suunnittelemaa moottoria tarjoaa 400 hevosvoimaa, 696 Nm vääntöä ja 0-100km/h in 4,8s

• 90kWh:n korkean energiatiheyden litiumioniakku mahdollistaa jopa 480km toimintasäteen (WLTP)

• Räätälöity EV-alumiiniarkkitehtuuri 50:50 painojakaumalla tarjoaa Jaguarin malliston vääntöjäykimman korirakenteen

• Julkinen pikalataus 0-80% varaustasoon 40 minuutissa (100kW DC lataus). Jo 15 minuutin lataus antaa 100 km toimintasäteen

• Smart Settings –toiminnallisuudet käyttävät tekoälyä hyödyntäviä algoritmejä, jotka optimoivat I-PACE:n sopimaan yksilöllisen kuljettajan tarpeisiin

• I-PACE mallistoon sisältyy Jaguar Care, 3 vuoden määräaikaishuollot 100.000 kilometriin saakka

• Akustolle saa 8 vuoden takuun 160.000 km saakka, akun 70% toimintakyky

Jaguar I-PACE on se sähköauto, jota kuluttajat ovat odottaneet. Puhdas, fiksu ja turvallinen, I-PACE tarjoaa urheiluauton suorituskyvyn, seuraavan sukupolven tekoälyteknologian sekä SUV:n käytännöllisyyden.

Jaguar I-PACE lanseerattiin eilen Grazissa Itävallassa eilen. Lanseerauksessa olivat mukana brittiläinen näyttelijä ja koomikko Jack Whitehall, sähköautoharrastaja ja TV-juontaja Jonny Smith sekä amerikkainen teknologiaguru iJustine. Kun tuli aika esitellä I-PACE:n teknologiaa, Jack Whitehall antoi tehtävän kahdelle yhdeksänvuotiaalle asiantuntijalle, Lolalle ja Hudsonille. Katso video https://youtu.be/E756aELB73s

Ennakoiden viikonlopun FIA:n Formula E-sarjan kilpailua Mexico Cityssä Autódromo Hermanos Rodriguez –radalla, Jaguar I-PACE otti mittaa sekä Teslan Model X 75D:stä sekä 100D:stä. Kilpailulajina oli auton kiihtyvyys 0-60 mph. Panasonic Jaguar Racing-tiimin Mitch Evans oli I-PACEn ratin takana ja Teslan kuskina oli IndyCar-sarjan voittaja Tony Kanaan. Katso video kisasta https://youtu.be/fErFiWjoeCQ

Evansin luotsaamassa tuotanto I-PACEssa on viimeisintä teknologiaa edustava 90 kWH akku, joka koostuu 432:sta korkean energiatiheyden litiumioni pussikennosta ja tarjoaa 480 km toimintasäteen (WLTP). Akun lataus 0-80% kestään vain 40 minuuttia (100kW DC pikalataus). Sama lataus kotona AC-seinälatauspisteestä (7kW) vie vähän yli 10 tuntia – ideaali yön yli lataukseen kotona.

Evansinkin testaama I-PACEn suorituskyky johtaa juurensa kahteen Jaguarin suunnittelemaan sähkömoottoriin, joissa vetoakselit kulkevat moottorin läpi minimoiden moottorin fyysisen koon. Sähkömoottorit luovat yhteensä 400 hevosvoimaa sekä vakuuttavan 696 Nm väännön.

Moottoreiden korkea vääntömomentti sekä energia tehokkuusominaisuudet antavat I-PACE:lle urheiluauton ominaisuuksia. Pysähdyksistä auto kiihtyy 0-10 kmh vain 4,8 sekunnissa. Räjähtävä suorituskyky yhdistettynä Jaguarille tyypilliseen ajomukavuuteen ja ajo-dynamiikkaan, pitävät huolta siitä että I-PACE on aito Jaguar. Sähkömoottorit luovat yhteensä 400 hevosvoimaa sekä vakuuttavan 696 Nm väännön. Moottorit on sijoitettu auton akseleille luoden täydellisen 50:50 painonjakauman sekä antaen autolle alhaisen painopisteen.

Jaguar I-PACE on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Auton yksilöllinen muotoilu maksimoi sähkömoottoreista saadun tilahyödyn. Sen sulavalinjainen, coupémainen siluetti on saanut innoitusta Jaguarin C-X75 superautosta, jonka lyhyt matala konepelti on selkeästi tunnistettavissa myös I-PACEn muotoilussa. Keulan sulavat linjat yhdistettynä takaosan kulmikkuuteen takaavat yksilöllisen ulkomuodon sekä matalan 0.29Cd ilmanvastuskertoimen.

Vaikka I-PACE on ulkomitoiltaan keskikokoinen SUV, sisätiloiltaan sen vastaan suuremman kokoluokan autoa. Takana on jalkatilaa 890mm, ja koska autossa ei ole voimansiirtotunnelia keskikonsoliin on muotoiltu 10,5 litran säilytyslokero. Takaistuinten alta löytyvät säilytyslokerot kannettaville tai tableteille. Tavaratilan vetoisuus on 656 litraa, istuimet taitettuina 1453 litraa.

I-PACE:n on nyt tilattavissa. Autosta on saatavilla S, SE ja HSE-varustelutasot sekä First Edition-malli, jonka inspiraationa on toiminut alkuperäinen konsepti.