• Märkä syksy ja kova talvi aiheuttavat keväällä kovaa routimista. Autoilijan on viisasta varautua rengasrikkoon jo ennen matkaa
  • Kesärenkaita vaihtaessa renkaissa on oltava niin paljon urasyvyyttä, että ne ovat turvalliset vielä syksylläkin
  • Pulttien jälkikiristys ja rengaspaineiden säännöllinen tarkastaminen ovat autoilijan perustaitoja

 

Kova talvi ja myöhäinen kevät ovat pistäneet Suomen tieverkoston monin paikoin koetukselle. Koska syksy oli lisäksi runsasvetinen, on kevään routimisesta ennustettu tavallista voimakkaampaa. Pahimmillaan routiminen synnyttää teihin teräväreunaisiakin kuoppia.

”Nyt keväällä autoilijan on oltava erityisen tarkkana, sillä erilaisiin kuoppiin tai halkeamiin voi helposti rikkoa renkaansa”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

 

Pidä lukkopultista huolta!

Erityisesti pitemmille matkoille tai Lapin hangille lähtevän lomailijan on hyvä varmistua rengashuoltonsa toimivuudesta. Monen auton varusteisiin kuuluva renkaan korjausvaahto tukkii naulasta tai terävästä kivestä syntyvän piston, muttei routavauriosta syntyvää repeämää.

Paras vaihtoehto on pitää mukana vararengasta ja kunnollisia vaihtotyökaluja.

”Jos vararenkaalle ei ole autossa paikkaa, on hyvä selvittää jo ennen lähtöä, mistä saa apua rengasrikon sattuessa. Lähes jokaisella rengasmerkillä ja isommalla liikkeellä on oma palvelunsa ongelmatilanteita varten.”

Yhä useammassa autossa yksi jokaisen renkaan pulteista on niin sanottu lukkopultti. Se ei aukea tavallisella rengasavaimella, vaan sen avaamiseen vaaditaan autokohtainen väliosa.

”On syytä varmistua, että tietää mistä se löytyy. Ilman lukkopultin avainta rengas jää vaihtamatta niin itseltä kuin ammattilaiseltakin.”

 

Hyvä rengas kestää koko kesän

Samalla kun kesänopeusrajoitukset saapuvat teille alkaa myös kesärenkaiden vaihtosesonki. Autoilijan rutiineihin kuuluu tarkastaa vaihdon yhteydessä, missä kunnossa renkaat ovat.

Lain mukaan kesärenkaassa on oltava urasyvyyttä vähintään 1,6 millimetriä.

”Luku on kuitenkin lain vaativa minimi, joka ei vielä takaa turvallisuutta tiellä. Jotta vesi poistuu tehokkaasti vesiliirtojen välttämiseksi, pitäisi urasyvyyttä olla 4-5 millimetriä”, Tuominen muistuttaa.

Tarkastuksessa hyvä apu löytyy kahden euron kolikosta. Sen hopeoitu rengas on noin neljän millimetrin paksuinen. Jos renkaan kuviopala jää reunan alapuolelle, alkaa rengas olla tiensä päässä. Ennakointi on tiellä viisautta.

”Renkaat vaihdetaan jo keväällä, jonka jälkeen niillä ajetaan tuhansia kilometrejä kesän aikana. Vaihdettaessa renkaiden tulisikin olla siinä kunnossa, että ne ovat turvalliset vielä syksylläkin.”

 

Rengashuolto jatkuu vielä vaihdon jälkeen

Yhä harvempi vaihtaa nykyisin renkaansa itse. Rengashotellit ovatkin hyvä tuki autoilijalle jo siksi, ettei ylimääräinen rengassarja vie turhaa tilaa kodin varastoissa.

”Hyvä rengasliike osaa myös katsoa asiakkaan puolesta, missä kunnossa renkaat ovat ja tarjota ajoissa tilalle asiakkaan tarpeisiin sopivaa uutta rengassarjaa.”

Tekipä rengastyöt autoilija itse tai rengasliike hänen puolestaan, huolenpitoa jatketaan läpi kesän. Ensimmäinen askel on yhä yleisempien kevytmetallivanteiden pulttien jälkikiristys, joka tehdään noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Sen jälkeen riittää, kun nauttii ajosta ja pitää rengaspaineet kunnossa.

Paineet on hyvä tarkastaa kerran kuussa tankkauksen yhteydessä.

”Oikeat rengaspaineet lisäävät ajoturvallisuutta, säästävät polttoainetta ja pidentävät renkaan käyttöikää. Pienellä asialla saa siis paljon aikaan.”