Entistä tehokkaampi, taloudellisempi, viimeistellympi ja älykkäämpi Ford Ranger esitelty

Ford esitteli uuden Ford Ranger ‑lava-auton, joka on entistä tehokkaampi, taloudellisempi ja viimeistellympi sekä varustettu edistyksellisillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Malli on kuluttajien ostettavissa kaikkialla Euroopassa vuoden 2019 alkupuolella.

Euroopan myydyimmän lava-auton* tyylikkääseen ja monikäyttöiseen uuteen malliin on nyt saatavana Fordin suorituskykyinen 2-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori, jonka selektiivinen katalysaattori (SCR) puhdistaa pakokaasut. Moottorin polttoaineenkulutus on automaattimallissa jopa 9 % aiempaa pienempi.

Rangerin tehokkain moottori on 2.0 Ford EcoBlue 213 hv -kaksoisturbodieselmoottori, jonka vääntö on 500 Nm. Siinä on 13 hv ja 30 Nm enemmän kuin edeltävässä 3.2 TDCi -dieselmoottorissa. Rangerin vetokyky ja kantavuus ovat erinomaiset.

Suomessa uusi Ranger 4WD on saatavissa Super Cab- ja Double Cab -korimalleina. Ranger tarjoaa sekä ammatti- että yksityiskäyttäjille entistä paremman mukavuuden, tehokkuuden ja kuljettajan ajomukavuutta parantavia teknologioita, joihin kuuluvat muun muassa Fordin SYNC 3 ja FordPass Connect -modeemi.

Ranger on kokoluokkansa ensimmäinen auto, jossa on vakiovarusteena jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin ja älykäs nopeudenrajoitin. Nykyisten edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien lisäksi tarjolla on nyt myös aktiivinen pysäköintiavustin. Yhdessä nämä teknologiat vähentävät ajamisen rasitusta ja auttavat välttämään törmäyksiä tai lieventävät niiden vaikutuksia.

”Uusi Ford Ranger tarjoaa lyömättömän yhdistelmän voimaa, taloudellisuutta ja älykkäitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Uudenaikainen SCR-tekniikkaa hyödyntävä pakokaasunpuhdistusjärjestelmä Ford EcoBlue -dieselmoottorimalleissa puhdistaa pakokaasut jopa paremmin kuin nykyiset tiukat päästömääräykset vaativat”, kertoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). ”Uusi Ford Ranger Raptor nostaa kierroksia vielä entisestäänkin, kun tämä todellisille offroad-harrastajille tarkoitettu ainutlaatuinen, vaikuttava ja täydellinen lifestyle-maastoauto tulee markkinoille.”

Rangerin tehokkaissa Double Cab 213 hv -malleissa on nyt vakiovarusteena mukavuutta parantava Active Noise Control -tekniikka. Erinomaisesti varusteltu Ranger Wildtrak ja ylellinen Ranger Limited tarjoavat uusia premium-luokan ominaisuuksia, kuten easy-lift-takalaidan.

Uuden Rangerin kahluusyvyys 800 mm ja maavara 230 mm ovat luokkansa huippua. Auto on suunniteltu kulkemaan mukavasti vaativassakin maastossa sekä työ- että vapaa-ajan käytössä. 29 asteen lähestymiskulma ja 21 asteen jättökulma antavat kuljettajalle hyvät mahdollisuudet selvitä jyrkistäkin esteistä. Vahvoja maastoajo-ominaisuuksia täydentää 3 500 kilogramman vetopaino ja jopa 1 252 kilogramman kantavuus.

Ford myi vuonna 2018 Euroopassa 51 500 Rangeria, minkä ansiosta se oli luokkansa myydyin auto. Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 15 prosenttia.* Ford Performancen kehittämä uusi Ranger Raptor – tähän asti suorituskykyisin ja tehokkain Ranger – tulee elämyksiä etsivien asiakkaiden saataville Euroopassa vuoden 2019 puolivälissä.

2.0 Ford EcoBlue – erinomainen suorituskyky

Rangerin taloudellinen ja optimaalisen tehokas uusi 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottori on tarjolla seuraavina tehovaihtoehtoina:

  • Yksi muuttuvageometrinen turboahdin, 130 hv tehoa ja 340 Nm vääntöä. Arvioidut CO2-päästöt 209 g/km ja polttoaineen kulutus 8,0 l/100 km. (Ei saatavana Suomessa)
  • Yksi muuttuvageometrinen turboahdin, 170 hv tehoa ja 420 Nm vääntöä. Arvioidut CO2-päästöt 216 g/km ja polttoaineen kulutus 8,3 l/100 km. (Huom! Päästöt ja kulutus ilmoitettu NEDC-mittaustavalla)
  • Kaksoisturboahdintekniikka, jossa on muuttuvageometrinen suurpaineturbo ja kiinteäsiipinen pienpaineturbo. 213 hv tehoa ja 500 Nm vääntöä, arvioidut CO2-päästöt 228 g/km ja polttoaineen kulutus 9,2 l/100 km. (Huom! Päästöt ja kulutus ilmoitettu NEDC-mittaustavalla)

Pienikokoinen turboahdin on kehitetty syöttämään moottoriin pienillä kierroksilla enemmän ilmaa kuin edeltävässä 2.2 TDCi -dieselmoottorissa, mikä tekee moottorista herkemmin reagoivan kaikilla kierrosalueilla.

Kaksoisturbomallissa kaksi peräkkäin asennettua turboahdinta parantavat moottorin vääntöä ja reagointikykyä pienillä kierroksilla. Suuremmilla kierrosluvuilla suurempi turbo toimii yksinään ja tuottaa enemmän tehoa.

Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi 170 hv ja 213 hv -malleihin on saatavissa Fordin huippuluokan kymmenvaihteinen automaattivaihteisto, jonka suorituskyky ja kestävyys on todistettu niin Ford F-150 ‑lava-autossa kuin uudessa Ford Mustangissakin. Laaja välityssuhdealue ja reaaliaikainen vaihtotapahtuman ajoitus – jonka avulla vaihteisto sopeutuu muuttuviin olosuhteisiin – takaavat, että kaikissa ajo-olosuhteissa valittuna on suorituskyvyn, polttoaineenkulutuksen ja ajomukavuuden kannalta optimaalinen vaihde.

Fordin todellisiin ajosykleihin perustuva testaus osoittaa, että uudella kymmenvaihteisella automaattivaihteistolla varustetun auton polttoaineenkulutus on yhdeksän prosenttia ja manuaalivaihteistolla varustetun auton neljä prosenttia alhaisempi verrattuna vastaaviin poistuviin malleihin.

Uudessa edeltäjäänsä pienemmässä nelisylinterisessä 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorissa on erilaisia kitkaa vähentäviä uusia teknologioita, kuten 10 mm porrastettu kampiakselirakenne, joka vähentää hankaus/kitkavoimia sylinterien reunoihin, sekä optimoitu yksiosaista nokka-akseliasennelmaa käyttävä venttiilikoneisto.

Suorituskykyä parannetaan pietsosähköteknogialla toimivien ruiskutussuuttimien avulla, jolloin polttoaineenruiskutus on erittäin hienosäädettyä ja vasteherkkää. Vastaavaa teknologiaa käytetään tavallisesti premium-luokan henkilöautojen moottoreissa.

Monipuoliset yhteydet kuljettajalle

Uudessa Ford Rangerissa on edistyksellisiä tietoliikenneominaisuuksia, jotka huolehtivat omistajien ja käyttäjien yhteyksistä ajon aikana.

FordPass Connectin avulla Ranger toimii liikkuvana WiFi-yhteyspisteenä, johon voi kytkeä jopa kymmenen WiFi-yhteydellä varustettua laitetta. FordPass Connect yhdessä älypuhelimeen ladattavan FordPass-mobiilisovelluksen kanssa parantavat auton omistajan ja kuljettajan käyttökokemusta. Järjestelmässä on myös tuottavuutta parantavia ominaisuuksia, joita ovat esimerkiksi:

  • Ajoneuvon tila, jonka avulla kuljettaja voi ennen lähtöä tarkistaa älypuhelimensa näytöltä esimerkiksi öljynpaineen, rengaspaineen ja ajokilometrit.
  • Ajoneuvon paikannus, joka auttaa kuljettajia löytämään autonsa ruuhkaisilla parkkipaikoilla tai entuudestaan vieraissa työkohteissa.
  • Etätoimintojen kuten etälukituksen/-avauksen avulla kuljettaja voi etäavata ovet tai varmistaa, että auton ovet ovat lukossa.

Autossa on myös mm. Apple CarPlayn kanssa yhteensopiva Ford SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jota voi käyttää yksinkertaisin puhekomennoin tai 8” värikosketusnäytön nipistys-, laajennus- ja pyyhkäisytoiminnoin. Fordin MyKey-järjestelmän avulla ajoneuvokannasta vastaavat voivat ohjelmoida avaimen niin, että nopeutta ja radion äänenvoimakkuutta rajoitetaan ja turvallisuusominaisuudet kytketään pysyvästi päälle.

Älykkäämpi ja turvallisempi ajokokemus

Uusi Ranger on luokkansa ensimmäinen auto, jossa on vakiovarusteena jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin ja älykäs nopeudenrajoitin, jotka auttavat kuljettajaa välttämään onnettomuudet tai lieventämään niiden vaikutuksia sekä välttämään kalliit ylinopeussakot.

Fordin käyttämä jalankulkijoiden tunnistustekniikka tunnistaa ajoradalla olevat ihmiset etukameran ja tutkan avulla ja jarruttaa automaattisesti, jollei kuljettaja reagoi varoituksiin. Jos järjestelmä havaitsee jalankulkijan ja tulkitsee, että törmäysvaara on todennäköinen, se antaa ensin kuljettajalle varoitusäänimerkin, ja mittaristoon tulee näkyviin varoitusmerkkivalo.

Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä valmistelee jarrujärjestelmän hätäjarrutusta varten siirtämällä jarrupaloja lähemmäs jarrulevyjä. Jos kuljettaja ei edelleenkään reagoi, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jotta vältytään törmäykseltä.

Älykkäässä nopeudenrajoittimessa yhdistyvät Fordin nopeudenrajoitin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, jotka yhdessäauttavat pitämään uuden Rangerin ajonopeuden muuttuvien nopeusrajoitusten mukaisina.

Kuljettaja voi ottaa älykkään nopeudenrajoittimen käyttöön ja asettaa suurimman sallitun ajonopeuden ohjauspyörän säätimillä. Järjestelmä seuraa liikennemerkkejä tuulilasiin asennetulla kameralla ja hidastaa auton nopeutta, jos nopeusrajoitus on alhaisempi kuin asetettu suurin sallittu nopeus. Kun nopeusrajoitus nousee, järjestelmä antaa kuljettajan kiihdyttää asetettuun nopeuteen, kunhan se ei ylitä uutta nopeusrajoitusta.

Rangeriin tulee nyt ensimmäistä kertaa myös Fordin avaimeton keskuslukitusjärjestelmä ja Ford Power -käynnistyspainike. Lisäksi takalaidan lukko on nyt yhdistetty osaksi keskuslukitusjärjestelmää. Valinnaisvarusteena on saatavissa aktiivinen pysäköintiavustin, joka auttaa taskupysäköinnissä ohjaamalla auton pysäköintipaikkaan. Kuljettajan tarvitsee käyttää vain kaasu- ja jarrupoljinta.

Mukana ovat jo entuudestaan tutut ajomukavuutta parantavat ja kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten kaistavahti ja kaistanpitoavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin ja törmäyksenvaroitusjärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, etu- ja takapysäköintianturit, peruutuskamera ja vakiovarusteinen ESC- ajovakaudenhallintajärjestelmä, jonka toimintoja ovat mm. kaatumisenestojärjestelmä ja perävaunun hallintajärjestelmä.

Lisäksi uuden Rangerin ajo-ominaisuuksia on kehitetty jousitusta uudistamalla. Jousien ja iskunvaimentimien ominaisuuksia on säädetty tarjoamaan kunkin mallin ominaispiirteiden mukainen ajokokemus.

Vahva, moderni muotoilu

Uusi Ranger on edustavasti ja näyttävästi muotoiltu. Uudistuksiin kuuluvat uudelleen muotoiltu etupuskuri ja etusäleikkö. Uusia premium-luokan värivaihtoehtoja ovat Diffused Silver ja Blue Lightning, ja paremmin varustelluissa malleissa on Xenon-ajovalot ja LED-päiväajovalot.

Henkilöautomaisen mukava sisustus on nyt saanut Ebony Black -väriteeman, ja maalatut pinnat ovat entistä kiiltävämpiä ja täyteläisempiä. 10-vaihteisella automaattivaihteistolla varustetuissa malleissa on lisäksi laadukkaamman vaikutelman antava vaihteenvalitsimen nuppi. Ylellisen Ranger Limited -mallin varustukseen kuuluvat mustalla nahalla verhoillut istuimet ja tämän mallin yksilölliset 17” kevytmetallivanteet.

Edustava ja huomiota herättävä uusi Ranger Wildtrak erottuu joukosta Saber Orange -ulkovärinsä sekä sille kontrastia tuovan ainutlaatuisen tumman titaanin värisen säleikön ja pyöränkaarissa olevien säleiköiden ansiosta. Samaa titaanikorostusväriä käytetään myös sivupeilien koteloissa, ovenkahvoissa ja kuormalavan kuormansidontapisteissä antamaan rohkea, urheilullinen vaikutelma.

Wildtrak-mallin uusi mattapintaisilla kromiosilla, kiiltävillä koristelistoilla ja osittain nahalla verhoilluilla, Wildtrak-logoilla koristelluilla istuimilla varusteltu sisustuson entistä laadukkaamman ja urheilullisemman oloinen.

Sekä Limited- että Wildtrak-malleissa on uusi easy-lift-takalaita, jonka kaasujousi keventää huomattavasti takalaidan nostamista yläasentoon.

”Uusi Ford Ranger on valmis nykymaailman haasteisiin: se on erittäin kestävä ja vahva kuljettamaan kuormia arkena, ja viikonloppuna sillä voi kätevästi kuljettaa vaikkapa vesijetin rannalle tai hinata trailerilla mönkijän maastoajoreitille.”, de Waard sanoo.

# # #

*Uusimpien marraskuun loppua 2018 koskevien tietojen mukaan. Ford of Europen myynti tapahtuu yhtiön 20 perinteisellä Euroopan markkina-alueella, joilla sitä edustavat kansalliset myyntiyhtiöt: Itävalta, Belgia, Britannia, Tšekin tasavalta, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Kreikka, Unkari, Irlanti, Italia, Alankomaat, Norja, Puola, Portugali, Espanja, Romania, Ruotsi ja Sveitsi.

**Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.