Hyväkuntoiset renkaat ovat avainasemassa vesiliirron välttämiseksi. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva

Syksyn sateet ja vääjäämättömät yöpakkaset tuovat omat haasteensa tien päälle. Liikenneturva muistuttaa, että oikealla nopeudella ja muulla ennakoinnilla voi varautua haastaviksi muuttuviin olosuhteisiin. Valppaana on oltava myös vesiliirron varalta.

Tiet voivat muuttua liukkaiksi, kun lämpötila käy yön aikana nollassa tai lähellä sitä. Pelkkä ilman jäähtyminenkin voi saada tienpinnat paikoin petollisiksi. Jäätyminen ei välttämättä edellytä sateita – kun ilma on tarpeeksi kosteaa ja alkaa kylmetä, saa se aikaan liukkaan kuuran muodostumista.

”Vaikka kuuran voi erottaa tien pinnasta paljain silmin, voi se renkaiden alla myös kiillottua vaikeasti havaittavaksi esimerkiksi risteysalueilla. Ylipäätään liukkautta voi esiintyä hyvinkin paikallisesti jäätymiselle alttiissa paikoissa, kuten silloilla, mutkissa, peltoaukeiden notkelmissa ja varjopaikoissa, jotka voivat olla koko päivänkin jäässä, vaikka muualla olisi sulaa”, kuvailee Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Musta jää aiheuttaa vielä omat haasteensa, sillä se on poikkeuksellisen liukasta ja vaikea havaita. Pahimmillaan jääkerros näyttää auton valokeilassa samalta kuin märkä tienpinta. Ennakointi on tässäkin avainasemassa, turvavälillä ja oikein valitulla nopeudella saat lisää pelivaraa.

”Riittävän alhainen nopeus ehkäisee pidon menetystä, riittävä turvaväli peräänajoja tai muita onnettomuuksia. Liian suurella nopeudella ei ajonvakautusjärjestelmästäkään ole tarvittavaa hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta” sanoo Vuoristo ja lisää:

”Liukkailla keleillä auton pysähtymismatka pitenee huomattavasti. Liukkaus itsessään ei kuitenkaan aiheuta onnettomuuksia, vaan kuljettajan oma toiminta – tai oikeastaan toimimattomuus.”

Valppaus ja nopeuden alentaminen vähentävät vesiliirtoriskiä

Syksyn sadekeleillä autoilijaa vaanii myös vesiliirron vaara. Hyväkuntoiset renkaat ovat avainasemassa vesiliirron välttämisessä. Mitä syvemmät urat ovat, sitä paremmat vedenpoisto-ominaisuudet renkaassa ovat.

”Valppaus ja ajonopeuden alentaminen ovat oivia keinoja tässäkin. Ratin takana kannattaa olla hereillä. isoihin lammikoihin ajamista kannattaa ensisijaisesti välttää. Jos väistämistä ei voi tehdä turvallisesti, on jalka otettava kaasulta ja pidettävä ohjaus vakaana. Ei siis kovia ratinkääntämisiä, jarrutteluja tai kiihdytyksiä”, Vuoristo muistuttaa.

Renkaiden vaihtoa kannattaa miettiä kelin ja oman ajoympäristön mukaan

Etenevä syksy ja lähestyvä talvi tuovat mieleen myös joka vuosi toistuvan kysymyksen: milloin on oikea aika vaihtaa talvirenkaat alle?

”Renkaanvaihdon ajankohdassa on otettava huomioon sekä keli että oma ajoympäristö. Pääasiallisesti eteläisessä kaupungissa kurvailevan kannattaa muistaa, että olosuhteet voivat muuttua nopeasti pohjoista kohti ajettaessa. Keli voi vaihdella runsaasti myös vuorokaudenajasta riippuen. Jos ajaa usein aikaisin aamulla, voi nastarenkaiden vaihto olla ajankohtaista nopeastikin. Nastattomat talvirenkaat voi hyvin vaihtaa alle jo nyt”, summaa Vuoristo.

Viisi vinkkiä liukkaiden varalle:

  1. Valitse tilannenopeus liikenteen, kelin ja oman ajotaidon mukaan.
    2. Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan.
    3. Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
    4. Aja kaarteisiin maltillisella nopeudella, jotta renkaiden ja tienpinnan välinen pito ei vähene äkillisesti.
    5. Mieti ohitustarve tarkkaan huonolla kelillä. Varomattomat ohitukset voivat liukkailla johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen.