Kolmannen sukupolven BMW:n 1-sarja julkistetaan #NEXTGen-tapahtumassa (25.–27.6.)

BMW:n 1-sarjaa on valmistettu yli 1,3 miljoonaa kappaletta, ja se on ollut erityisen suosittu Euroopassa. BMW:n ketterä ja kompakti 1-sarja uudistuu nyt täysin. Automallissa esitellään BMW:n uusi etuveto, joka kasvattaa auton sisätiloja merkittävästi ja takaa ajamisen nautinnon. Raikkaasti muotoiltu BMW-uutuus on luonteikas, urheilullinen, tyylikäs, turvallinen ja laadukas sekä täynnä uusinta yhteysteknologiaa.

Auton alustan järjestelmät ja innovatiiviset tekniikat sekä ajamisen dynamiikkaan vaikuttavat komponentit ja järjestelmät tuovat ajoon aivan uudenlaista ketteryyttä. Ajotuntuma on tuttu BMW:n uuteen etuvetoon ja xDrive-nelivetoon tutustuneille kuljettajille.

BMW on kehittänyt uutta etuvetoaan viisi vuotta muissa malleissa. Uusi 1-sarja hyödyntää tästä kertynyttä valtavaa osaamista. Auton ohjattavuuden dynamiikka on vertaansa vailla etuvetoisten autojen joukossa ja nostaa riman uudelle tasolle koko kompaktien premium-autojen luokassa.

Auton ajonautintoa kasvattaa erityisesti i3-sähköautoista tuttu ARB-luistonestojärjestelmä, joka on nyt ensimmäistä kertaa käytössä polttomoottoriautossa. Sen avulla luiston hallitseminen on herkempää ja nopeampaa kuin aiemmin. Luistonestoa on osaltaan tehostettu BMW Performance control -järjestelmällä, joka ohjaa jarruvoimaa sisäkurvin puoleisille renkaille jo ennen kuin auton renkaiden pito murtuu ja vähentää aliohjautumista. Näin auto käyttäytyy vaativissa tilanteissa neutraalisti.

Autossa on myös nyt useita erilaisia kuljettajan avustinjärjestelmiä. Vakiovarusteena ovat etutörmäys- ja jalankulkijavaroitin jarrutustoiminnolla, joka varoittaa myös pyöräilijöistä ja kaistaltapoistumisvaroitin (70-210 km/h nopeuksissa). Lisävarusteina on tarjolla aktiivinen vakionopeussäädin Stop & Go –toiminnolla, sekä kaistanvaihtovaroittimen, peräänajon ehkäisytoiminnon ja risteävän liikenteen varoittimen sisältävä Driving Assistant -ajoavustin.

Julkistusvaiheessa autosta on saatavissa viisi moottorivaihtoehtoa: kolme diesel- ja kaksi bensiinimoottoria. Malliston huipulla on BMW M135i xDrive (225 kW/306 hv) 7,1–6,8 litran yhdistetyllä kulutuksella/100 km*. Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 162–155 g/km*: Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi BMW 120d xDrive (4,7–4,5 l/100 km,124–117 g/km*) ja dieselmalliston matalimmat kulutuslukemat tarjoava BMW 116d (4,2–3,8 l/100 km,110–100 g/km*).

Auto on muotoiltu rohkein vedoin, munuaisen muotoinen jäähdyttimen säleikkö on aiempia malleja kookkaampi ja kaksi säleikköä yhdistyy toisiinsa keskellä. Sarjan lippulaivamallissa BMW M135i xDrivessa jäähdyttimen säleet on korvattu ralliautojen innoittamalla kolmiulotteisella verkolla. Auton viistot etuvalot antavat autolle raikkaan ja nuorekkaan ilmeen, jota vaihtoehtona saatavat mukautuvat LED-ajovalot muokkaavat vielä modernimmaksi.

Uusien BMW 1 -sarjalaisten muotoilussa erottuu BMW:n haita muistuttava keula, kiilamainen muoto sekä takasivuikkunan klassinen muotoiluelementti ”Hofmeister kink” C-pilarin ikkunankehyksessä. Auton tarkat linjat ja rohkeasti veistokselliset pinnat henkivät urheilullisuutta. Perän muotoilussa korostuu leveä alaosa ja ylöspäin kapeneva muotoilu. Leveät kaksiosaiset takavalot korostavat vaikutelmaa ja nykyaikaista ilmettä. BMW 1 -sarjan autoon saa nyt ensimmäistä kertaa sähköisen panoraamakaton.

BMW 1 -sarjan kolmannen sukupolven mukavuutta korostaa sisätilojen kasvu, vaikka auton ulkomitat ovat pysyneet lähes ennallaan. Erityisesti takatilat ja tavaratilat ovat saaneet lisää väljyyttä.

Auton pituus on lyhentynyt viisi millimetriä, leveys kasvanut 34 millimetriä ja korkeus 13 millimetriä. Samaan aikaan auton takatiloissa matkustajien polvitila on kasvanut 33 millimetriä, päätilaa saa taakse panoraamakatolla lisää 19 millimetriä ja kyynärtilaa 13 millimetriä. Kuljettajan ja etupenkin matkustajan kyynärtila on kasvanut 42 millimetriä ja tavaratila 20 litraa 380 litraan takapenkki ylhäällä, selkänoja kaadettuna takatilaa on 1200 litraa. Tavaratilan minimileveys on myös kasvanut 67 millimetriä. BMW 1-sarjalaisiin saa nyt myös ensimmäistä kertaa sähköisesti avautuvan takakontin.

Auton varustetasot alkavat Advantage-mallistosta ja tarjolla on kolme ylellisempää vaihtoehtoa (Luxury, Sport ja M Sport). Ylellisin Luxury Line tuo auton sisustukseen hyvin mukavan ja tyylikkään ilmeen, jossa yhdistellään nahkaa ja alumiinia. Autoon saa valinnaisesti BMW Digital Key -ominaisuuden, jonka avulla NFC-sirulla varustettua älypuhelinta voi käyttää auton avaimena. Autosta on saatavana vain viisiovinen versio.

Auto ensiesitellään #NEXTGen -tapahtumassa (25.–27.6.) BMW Weltissä. Auton lanseeraus tapahtuu syyskuussa maailmanlaajuisesti ja hinnat tiedotetaan myöhemmin.

Moottorivaihtoehdot

BMW M135 i xDrive
225 kW/306 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 7,1–6,8 l/100 km
CO2-päästöt*: 162–155 g/km

BMW 120d xDrive
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,7–4,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 124–117 g/km

BMW 118i
103 kW/140 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 5,7–50 l/100 km
CO2-päästöt*: 129–114 g/km

BMW 118d
110 kW/150 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,4–4,1 l/100 km
CO2-päästöt*: 116–108 g/km

BMW 116d
85 kW/116 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 4,2–3,8 l/100 km
CO2-päästöt*: 110–100 g/km