BMW 8-sarjan Coupé – intohimoinen ja luonnekas urheiluauto

Uusi BMW 8-sarjan Coupé lisää uuden luvun BMW:n pitkään urheiluautohistoriaan ja tuo ensiluokkaista luksusta muotoiluun ja ajokokemukseen.

BMW 8-sarjan Coupé on moderni tulkinta urheiluautosta. Matala painopiste, keulan alas kaartuvat muodot ja katon matala linja synnyttävät klassisen urheiluauton ”tupla-kupla”-muodot. Ledeillä toteutetut ajovalot ovat matalammat kuin missään muussa BMW:ssä ja yhdessä keulan alahelmassa olevien laajojen ilmanottoaukkojen kanssa ne korostavat matalaa painopistettä.

Voimakas olkalinja sekä perän horisontaaliset ja vertikaaliset linjat korostavat BMW 8-sarjan Coupén leveyttä ja matalaa painopistettä.

Paras mahdollinen aerodynamiikka on varmistettu virtaviivaisen korin muotoilun lisäksi lähes yhtenäisellä suljetulla pohjalla, ilmaläppien ohjauksella, ilman pyörteitä vähentävällä Air Curtain -ilmakanavilla ja ilmavirtaa etupyörien ohi ohjaavilla Air Breather -aukoilla.

Katon saa lisävarusteena hiilikuitulujitetusta muovista (CFRP) valmistettuna. Se siirtää painopistettä entistäkin alemmas. CFRP-pakettiin sisältyy myös ilmanottoaukkojen rivat, sivupeilien kuvut, takaspoileri ja takalevike.

Sisätilat

Uudelleen muotoillut istuimet on päällystetty Vernasca-nahkalla. Ne antavat hyvän tuen nopeissa mutkissa sekä matka-ajossa. Matalalle sijoitettuihin kahteen takaistuimeen on muotoiltu pääntuet. Takaselkänojat voi kaataa 50:50-suhteessa ja laajentaa näin 420-litraista tavaratilaa.

Kuljettaja saa haluamaansa ajantasaista tietoa 10,25-tuumaisista näytöistä. Toimintoja voi ohjata ohjauspyörän painikkeilla, iDrive-ohjaimella, kosketusnäytöllä tai BMW-eleohjauksella.

Lisävarusteet mahdollistavat lisäluksuksen. Tarjolla on esimerkiksi näytöllinen avain, langaton puhelimen lataus ja ilmastoidut istuimet.

Moottorit ja voimansiirto

Uusi BMW 8-sarjan Coupé sai tulikasteensa kehitysvaiheessa FIA:n WEC-kilpailussa ja yhdysvaltalaisen IMSA:n IWCS-kilpailussa BMW M8 GTE:nä. Nyt lanseerattavan tuotantomallin ajo-ominaisuudet ovat saaneet näistä arvokasta kokemusta.

BMW M850i xDrive Coupé on varustettu uudelleen suunnitellulla 4,4-litraisella V8-moottorilla, jota vauhdittaa M Performance TwinPower Turbo -teknologia. Edeltäjäänsä verrattuna moottorin paino on onnistuttu pitämään samana, samalla kun tehot ovat kasvaneet 50 kW/68 hv. Uusi V8 tuottaa tehoja 390 kW/530 hv (tehopiikki 5 500–6 000 rpm) ja vääntöä 750 Nm laajalla kierrosalueella 1 800–4 600. Nollasta sataan kiihtyäkseen nelivetoinen M850i xDrive Coupé tarvitsee ainoastaan 3,7 sekuntia.

BMW 840d xDrive Coupé osoittaa, kuinka energiatehokkaasti voidaan toteuttaa äärimmäisen urheilullinen ajokokemus. 3-litrainen BMW TwinPower Turbo -teknologialla varustettu kuusisylinterinen rivimoottori tuottaa tehoja 235 kW/320 hv ja vääntöä 680 Nm 6,2 l/100 km:n yhdistetyllä kulutuksella*. Maksimivääntömomentti saavutetaan jo 1 750 kierroksella.

Molempien pakoputkistot vastaavat kaasupolkimen painallukseen suorituskykyä alleviivaavalla urheiluauton äänimaisemalla.

Älykäs xDrive-neliveto jakaa 8-vaihteisen Streptronic-automaattivaihteiston kautta kulkevan voiman nopeasti ja tarkasti taka- ja etupyörille niin, että se painottaa takavetoisuutta BMW:n urheiluautojen tyyliin. M850i xDrive Coupéssa on vakiona elektroninen tasauspyörästön lukko, mikä mahdollistaa esimerkiksi vauhdikkaan mutkista kiihdytyksen.

Vaihteita voi halutessaan vaihtaa keskikonsolin valitsimen lisäksi myös manuaalisesti ohjauspyörään sijoitetuilla painikkeilla.

Alusta

BMW 8-sarjan Coupén alusta on suunniteltu pitämään voimalinjan dynaamisuus hallinnassa ja varmistamaan mahdollisimman urheilullinen suorituskyky. Myös painon, painopisteen ja akselikuorman jakauman optimointi, ihanteellinen akseliväli (2 822 mm), jäykkä korirakenne ja aerodynaamiset ratkaisut tukevat tätä.

Vakiovarustukseen kuuluvat mukautuva M-jousitus elektronisesti ohjattavilla vaimentimilla. Nämä mahdollistavat jousien ja iskunvaimentimien erittäin tarkan säätämisen niin, että kuljettaja saa vain välttämättömän tuntuman tiehen tai rataan. Aktiiviohjaus etu- ja takapyörille pienentää kääntösädettä, mikä tekee kaistanvaihdoista ja rata-ajossa mutkissa ajamisen entistä vaivattomammaksi.

BMW M850i xDrive Coupéssa on vakiona poikkeuksellisen tehokkaat M Sport -jarrut, 20-tuumaiset vanteet ja erittäin suorituskykyiset renkaat. BMW 840d xDrive Coupéhen nämä saa M Sport -paketissa, johon kuuluvat myös monitoimi-istuimet, nahkainen M-ohjauspyörä ja ruostumattomasta teräksestä valmistetut koristelistat. M Technic Sport -pakettiin kuuluvat lisäksi esimerkiksi elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko ja M-takaspoileri.

Kuljettajan avustusjärjestelmät

Uuden BMW 8-sarjan Coupén varustevalikoimaan kuuluvat aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto, kaistalta poistumis- ja lähestymisvaroitin, kaistanvaihtoavustin, kaistalla pysymisen avustin ja väistöavustin. Vakiovarusteinen pysäköintiavustin hoitaa auton ohjaamisen, vaihteen valinnan sekä kaasun ja jarrun käytön.

Askeleena kohti autonomista ajamista on myös peruutusavustin, joka osaa ohjata autoa peruuttamalla juuri ajettua reittiä pitkin takaisin. Avustin muistaa jopa 80 metrin matkan.

Vahvistamaton ennakkohinta 840d xDrive:lle on 141 002,38€ (CO2: 154g/km). Ennakkomyynti alkaa kesän aikana.

Tekniset tiedot:

BMW 840d xDrive
235 kW/320 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,2–5,9 l/100 km
CO2-päästöt*: 164–154 g/km
Päästöluokitus: Euro 6d-TEMP

BMW M850i xDrive Coupé
390 kW/530 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 10,5–10,0 l/100 km
CO2-päästöt*: 240–228 g/km
Päästöluokitus: Euro 6d-TEMP

*Kulutus- ja päästölukemiin vaikuttaa valittu rengastyyppi.