Autonvuokraus muuttaa muotoaan teknologian kehittyessä

Viimeisen vuosikymmenen aikana autovuokraamoissa on nähty valtavia muutoksia niin asiakkaiden käyttäytymisessä ja tottumuksissa kuin uusien teknologioiden kehittymisessä. Myös mobiililaitteiden vallankumouksen myötä niin autovuokraamoalalla kuin autoilussa yleensäkin on avautunut lukemattomia uusia mahdollisuuksia. Esimerkiksi kimppakyydit ja erilaiset yhteiskäyttöautot ovat hiljalleen kasvattaneet suosiotaan. Niinpä autonvuokraamojen kuin erilaisten liikennöintipalvelujenkin on täytynyt luoda innovatiivisia ratkaisuja pysyäkseen kehityksen rattaissa.

Nykypäivän kuluttajat vaativat entistä nopeampia ja mutkattomampia ratkaisuja liikkumiseen. Markkinoille on ilmestynyt monia uudenlaisia vaihtoehtoja liikkumiseen, mutta autonvuokraus on yhä suosittu vaihtoehto lyhytaikaiseen ajoneuvon tarpeeseen esimerkiksi lomamatkojen ajaksi. Fakta on kuitenkin se, että alaa koettelevat nyt aivan uudentyyppiset haasteet. 

Autonvuokrauksen uudet haasteet

Useimmille matkailijoille autonvuokraus on yhä yksi kustannustehokkaimmista ja helpoimmista matkustamisen muodoista, mutta auton vuokraaminen ei ole aina mutkatonta. Ei ole mitenkään tavatonta joutua odottamaan jonossa tuntitolkulla autovuokramoon palvelutiskille pääsemistä lentokentällä.

Toisinaan autovuokraamoita kritisoidaan myös epäselvästä hinnoittelusta ja siitä, että asiakkaita painostetaan ostamaan erilaisia lisäpalveluita, jotka kasvattavat autonvuokrauksesta koituvia kuluja. Viime aikoina on kuitenkin ilmaantunut sivustoja, jotka mahdollistavat läpinäkyvän hintavertailun. Esimerkiksi Halpavuokraauto.fi/  antaa mahdollisuuden vertailla eri vuokrafirmojen hintoja tiettynä aikana. Sivusto kertoo, että heiltä voi vuokrata auton yli 30 000 sijainnissa 170 maassa, joten valinnanvaraa varmasti löytyy.

Internet onkin mullistanut tiedonsaannin tehden siitä helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Kuluttajat antavat hanakasti palautetta kokemuksistaan eri autonvuokraamoissa ja tieto kulkee ympäri maailman hetkessä. Niin suuret kuin pienetkin autonvuokrausyritykset ovat jatkuvasti suorituspaineiden alla, sillä negatiivinen palaute voi vaikuttaa herkästi liiketoimintaan. Autovuokraamoiden onkin pysyttävä ajan tasalla, mikäli ne aikovat pärjätä kiristyvässä kilpailussa. 

Älypuhelinten vallankumous ja uudet mahdollisuudet

Älypuhelinten yleistyessä matkailualan palvelut ovat olleet valtavien muutosten kourissa. Kuluttajat käyttävät nyt tottuneestierilaisia sovelluksia varatakseen lomia ja myös autovuokraamoissa on havaittu, ettei paluuta menneeseen ole — tulevaisuus on mobiililaitteiden varassa.

Niin Hertz, Europcar, Sixt kuin muutkin tunnetut autovuokraamot pinnistelevät herkeämättä kehittääkseen palveluitaan digitaalisia tarpeita vastaaviksi. Modernit mobiilisovellukset mahdollistavat vuokra-autojen hakemisen hinnan, merkin ja mallin perusteella. Myös erilaiset lisävarusteet, kuten GPS, turvaistuimet, mobiiliverkko ja pyörätelineet voi lisätä varaukseen parilla pyyhkäisyllä. 

Vielä pari vuotta sitten vuokrattavan auton avaimet aiheuttivat haasteita. Vuokrasopimus täytyi allekirjoittaa ennen avaimen luovuttamista ja usein etenkin kiireisten autovuokraamoiden jonot saattoivat olla hyvinkin pitiä. Nyt avaimeton teknologia mobiililaitteella mahdollistaa auton käyttämisen ilman tarvetta noutaa fyysistä avainta, joka on lyhentänyt jonotusaikoja paikan päällä.

Teknologian kehittymisestä hyvä esimerkki on Avis-autovuokraamon kehittämä sovellus, joka mahdollistaa varausten tekemisen ja hallinnoimisen sovelluksessa, jonka jälkeen asiakkaan ei tarvitse seistä jonossa, vaan hän voi siirtyä suoraan parkkipaikalle. Sovelluksen avulla vuokrattavan auton lukituksen voi poistaa, jonka jälkeen auto on käyttövalmis.

Vaikka mobiilisovellukset ovatkin suosittuja, monet haluavat keskittyä itse asiaan eli auton vuokraamiseen eikä puhelimen kanssa säätämiseen. Siksi monet tutustuvat vaihtoehtoihin kotona tietokoneen ääressä. Halpaautonvuokraus.fi/ tarjoaa muun muassa asiakkaalle mahdollisuuden tutkia eri vaihtoehtoja vuorokauden ympäri. Tutkiminen ja vertailu etukäteen säästää hermoja ja takaa sen, että asiakas saa juuri sellaisen auton kuin haluaa. Lisäksi asiakas ei ole riippuvainen puhelimen nettiyhteydestä tai sovelluksista. 

Syövätkö kimppakyydit autovuokraamojen asiakaskuntaa?

Kimppakyytipalveluiden kuningas Uber perustettiin jo vuonna 2009 ja sen kasvanut valtaviin mittoihin vuosikymmenen aikana. Yhdessä Zipcarin ja Lyftin kaltaisten palveluiden kanssa se on järisyttänyt taksien ja vuokra-autojen perinteisesti vahvaa jalansijaa. Yle.fi kirjoittaa, että juuri kimppakyytejä tarjoavat yritykset olivat edelläkävijöitä älypuhelinsovellusten valjastamisessa palveluiden tueksi, mutta hiljalleen ero niiden ja autovuokraamoiden tarjoamien palveluiden välillä on kuroutunut umpeen.

Autonvuokraamot ovat siirtyneet palvelutarjonnassaan osittain myös uudenlaisiin toimintamuotoihin. Esimerkiksi maailman suurimpiin autonvuokrausyrityksiin kuuluva Sixt tarjoaa Pohjois-Amerikassa nyt kattavan mobiilisovelluksen, jossa asiakkaat voivat perinteisen autonvuokrauksen lisäksi varata käyttöönsä Sixt-limusiinin, Mydriverin yritysajoihin tai takseihin nähden edullisen kyytivaihtoehdon nimeltä Sixt Rides.

Valtavasta kehityksestä huolimatta paljon on vielä edessä. Moni uskoo, että autonvuokraamoilla on edessään huimasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia digitaalisten ratkaisujen saralla. Myös nykyiset haasteet voidaan varmasti ratkaista teknologian avulla, joten tulevaisuus näyttää varsin lupaavalta. Voisiko esimerkiksi olla, että kymmenen vuoden kuluttua asiakkaat voivat tilata itselleen autovuokraamosta mobiilisovelluksella tilattavan itseohjaavan auton, joka saapuu kotiovelle noutamaan asiakasta