Itsestään ajavat autot asettavat vaatimuksia myös renkaille. Muun muassa renkaisiin kytkettävät sensorit ovat tärkeässä roolissa, kun ajo-olosuhteita havainnoi ihmisen sijaan kone. Nokian Renkaiden asiantuntija uskoo älyrenkaiden yleistyvän viimeistään viiden vuoden kuluttua. 

Liikenteen automatisaatio etenee, mikä lisää vaatimuksia myös autonrenkaille. Kun auto ei ole ihmisen ohjauksessa, sen täytyy pystyä itsenäisesti havainnoimaan ajo-olosuhteita esimerkiksi renkaisiin asennettujen sensoreiden kautta. Vanhat tutut turvallisuusominaisuudet kuten jääpito ja vesiliirron vastustuskyky saavat rinnalleen reaaliaikaista dataa tuottavaa teknologiaa.

– Jos autossa ei ole mukana aktiivista kuljettajaa varmistamassa, että renkaat ovat turvalliset käyttää, turvallisuutta täytyy mitata jotenkin muutoin, toteaa Nokian Renkaiden digitaaliteknologiajohtaja Mika Penttilä.

Kun renkaista saatava informaatio yhdistetään esimerkiksi säästä saatavaan tietoon, pystyy auton informaatiojärjestelmä muodostamaan kuvan vallitsevista ajo-olosuhteista ja mukauttaa ajamista siihen. Renkaiden sensorit voivat tarkkailla myös renkaiden kulumista, paineita ja renkaan sisälämpötilaa. Renkaan lämpötilan nouseminen voi esimerkiksi kertoa alkavasta rengasvauriosta, johon voidaan reagoida, eikä se pääse aiheuttamaan vaaratilannetta tien päällä.

 – Olipa auto kuinka älykäs tahansa, ainoa linkki sen ja tien välissä on rengas, muistuttaa Nokian Renkaiden tuote- ja markkinointijohtaja Jukka Kasi.

Rengas kertoo, kun on aika vaihtaa uusiin

Älyrenkaat yleistyvät jo lähivuosina – näin kuluttaja hyötyy sensoriteknologiasta

Älyrenkaat mahdollistavat myös uudenlaiset renkaisiin liittyvät palvelumallit, joita voidaan hyödyntää jo ennen kuin robottiautot ilmestyvät katukuvaan.

– Myös tulevaisuudessa renkaat kuluvat ja ne tulee vaihtaa. Uuden rengassarjan hankkimisesta voi kuitenkin tulla entistä vaivattomampaa ja huomaamattomampaa, Penttilä sanoo.

Jos tulevaisuuden jääkaappi tilaa loppuneen maidon tilalle uuden purkin, sama voi tapahtua myös kuluneille renkaille. Sensorit voivat ilmoittaa renkaiden kulumisesta rengasmyymälään, josta uudet kumit toimitetaan oven taakse tai parhaimmillaan asennetaan suoraan autoon. Jukka Kasin mukaan ensimmäinen askel on kuitenkin se, että tieto renkaiden kulumisesta välitetään kuskille.

– Rengas välittää kulumisdatan auton informaatiojärjestelmään, joka ilmoittaa kuljettajalle, että renkailla voi ajaa turvallisesti vielä kolme kuukautta. Samalla järjestelmä kehottaa ottamaan yhteyttä lähimpään rengasmyyjään ja antaa sen yhteystiedot. Samaan tapaan kuin jo nyt auto voi ilmoittaa polttoaineen olevan lopussa, ja ajotietokoneeseen yhdistetty navigaattori ohjaa lähimmälle huoltoasemalle.

Ennakoivan huollon merkitys korostuu erityisesti sitten, kun yhteiskäyttöautot lisääntyvät ja etenkin, kun ne alkavat liikennöimään itsenäisesti. Täten varmistetaan, että auto ei jätä kyytiläisiään tien varteen.

Älyrenkaat ilmestyvät katukuvaan ennen robottiautoja

Vaikka suurin vallankumous vielä odotuttaa itseään, erilaisia sensori- ja älyrengasratkaisuja on jo saatavilla. Esimerkiksi TPMS-rengaspainevahdit ovat kuluttajille tuttuja, mutta sitä pidemmälle viety teknologia on toistaiseksi pääosin ammattilaiskäytössä. Esimerkiksi Nokian Tyres Intuitu on maatalous- ja urakointirenkaisiin tarkoitettu konsepti, jossa sensoreilla varustetut renkaat yhdistyvät dataa keräävään mobiilisovellukseen.

Jukka Kasi kuitenkin uskoo, että Intuitun kaltaiset ratkaisut yleistyvät myös kuluttajakäytössä – jo ennen kuin autonomiset autot kurvaavat maanteille.

– Ensimmäiseksi älyrenkaat yleistyvät sähköautoissa, sillä niissä on isot renkaat ja paljon sensoreita sekä linkityksiä renkaisiin. Se tapahtuu noin viiden vuoden päästä, Kasi summaa.

Lisää aiheesta:

Autonominen ajaminen: maailman ensimmäinen kaikissa sääoloissa toimiva robottibussi liikennöi Nokian Hakkapeliitoilla

Autoilija toivoo keliin sopivaa rengasta