​Focus ST:n urheilullinen tekniikka tuo lisätehoa suorille ja mutkiin

Täysin uusi 2,3-litraisella EcoBoost-moottorilla varustettu viisiovinen Ford Focus ST kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa. Sen ohituskiihtyvyys on parempi kuin edellisen Focus RS:n ohituskiihtyvyys. Twin scroll -turbo, flat shift -kytkentä, liikkeellelähdön hallintatoiminto sekä Ford GT:n innoittama anti lag -toiminto parantavat auton suorituskykyä lähdössä ja liikkeellä. Älykäs elektroninen tasauspyörästön lukko ja elektronisesti ohjattu iskunvaimennus optimoivat ajodynamiikan. Erinomainen jarruteho on varmistettu sähköisellä jarrutehostimella.

Uusi Focus ST on julkistamisestaan saakka saatavana viisiovisena ja wagon-mallina varustettuna 2,3-litraisella 280 hv:n EcoBoost-bensiinimoottorilla sekä kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Seitsenvaihteisella automaattivaihteistolla sekä 2,3-litraisella EcoBoost-moottorilla varustetut viisiovinen ja wagon-malli julkistetaan syksyllä 2019.

12 % lisää tehoa. 12 % lisää vauhtia. Fordin uusi viisiovinen Ford Focus ST kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,7 sekunnissa. Tämä on 0,8 sekuntia nopeammin kuin aiemman sukupolven mallissa.

Uuden Ford Focus ST:n 2,3-litrainen 280 hv:n EcoBoost-bensiinimoottori on 30 hv tehokkaampi kuin edellisen Focus ST:n moottori. Sen ohituskiihtyvyys on vielä parempi kuin kiitosta saaneen Focus RS:n vastaava kiihtyvyys.

Twin scroll ‑turboahdinteknologia tuottaa luokkansa johtavan huippuvääntömomentin 420 Nm, joten moottori reagoi herkästi kaasupolkimen painallukseen. Innovatiivinen anti lag ‑järjestelmä eli ns. paukkujärjestelmä tuo tarvittaessa välitöntä lisätehoa. Myös kuusivaihteisen manuaalivaihteiston flat shift ‑kytkentämahdollisuus ja liikkeellelähdön hallintatoiminto* tehostavat suorituskykyä liikkeellelähdössä.

”Täysin uudessa Focus ST:ssä ei ole kyse vain suorilla saavutettavasta nopeudesta, vaan myös sen kyky kulkea rinta rinnan jo legendaarisen Focus RS:n kanssa neljännesmailin sprintillä kertoo siitä, miten Ford Performance on kehittynyt neljän viime vuoden aikana”, sanoo Leo Roeks, Director, Ford Performance, Europe. ”Haimme Focus ST:n kehittämiseen inspiraatiota Ford GT ‑superautosta, F‑150 Raptor ‑lava-autosta, Ford Mustangista ja Fiesta ST:stä. Kuljettaja tuntee sen antaman potkun selässään heti kaasupoljinta polkaistessaan”.

Focus ST:n 2,3-litraisen EcoBoost-moottorin pyörimisvastukseltaan vähäinen twin scroll ‑turboahdin käyttää pakokaasut entistäkin tehokkaammin, mikä optimoi siipipyörään johtuvan energian. Tämä puolestaan tuottaa entistä enemmän tehoa ja kasvattaa nopeammin ahtopainetta. Sylintereiden 1 ja 4 pakokaasusykäyksille on oma kanavansa ja sylintereiden 2 ja 3 sykäyksille omansa. Näin minimoidaan pakokaasusykäysten välinen interferenssi ja energiavirta pysyy tasaisena.

Anti lag ‑tekniikka voi pitää kaasuläpän avoimena elektronisesti jopa kolme sekuntia sen jälkeen, kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta. Tämä vähentää ilman takaisinvirtausta turboahtimesta ja auttaa säilyttämään kompressoripyörän pyörimisnopeuden.Innovatiivinen teknologia tekee mahdolliseksi sekä ahtopaineen nopeamman nostamisen että palamisen optimoinnin kuljettajan painaessa taas kaasupoljinta. Turboahdin pysyy valmiudessa välitöntä vastetta varten, ja imusarjan paine pysyy positiivisena myös silloin, kun kaasupoljinta ei paineta. Turboahtimen elektronisesti ohjatun hukkaportin ansiosta ahtopainetta voi lisäksi säätää tarkemmin moottorin suorituskyvyn optimoimiseksi.

Flat shift ‑kytkennän ansiosta tehokas liikkeellelähtö ja kiihdytys on aina mahdollista. Se jäljittelee automaattisesti anti lag ‑toimintoa ja pitää kaasuläpän auki, kun kuljettaja painaa kytkintä vaihteenvaihtoa varten. Tämä maksimoi turboahtimen tehon. Lisäksi kuusivaihteisessa manuaalivaihteistossa on lyhyt vaihdeväli, joka mahdollistaa nopeat vaihdot. Saatavilla on myös vaihteenvaihdon merkkivalo*, joka kertoo kuljettajalle optimaalisen hetken vaihtaa vaihdetta. Liikkeellelähdön hallintatoiminto puolestaan maksimoi pidon ja mahdollistaa aina nopean liikkeellelähdön.

Täysin uusi Focus ST on nopea suorilla. Fordin ensimmäisen etuvetomalleille tarkoitetun elektronisen tasauspyörästön lukon ansiosta sen kaarreajo-ominaisuudet ovat yhtä vakuuttavat. Tämä 2,3-litraisten EcoBoost-mallien kuusivaihteisiin manuaali- ja seitsenvaihteisiin automaattivaihteistoihin yhdistetty järjestelmä jakaa tarvittaessa hydraulikytkimillä jopa 100 % vääntömomentista toiselle pyörälle estääkseen sutimista. Tämä parantaa ketteryyttä ja vähentää huomattavasti aliohjautumista, kun kiihdytetään kaarteissa ja ulos kaarteista.

Tavanomaista tasauspyörästön lukkoa nopeampikäyttöinen ja tarkempi järjestelmä voi muuttaa vääntömomentin jakautumista ennaltaehkäisevästi käyttämällä apuna voimansiirrosta ja auton dynamiikka-antureista saatavia tietoja. Se voi käyttää tasauspyörästön lukitusta vähitellen ja siten hienosäätää suorituskykyä.

Viisiovisiin Focus ST ‑malleihin kuuluva elektronisesti ohjattu iskunvaimennus valvoo jousituksen, korin, ohjauksen ja jarrujen toimintaa kahden millisekunnin välein ja säätää vaimennusta sen mukaan optimoiden ajomukavuuden ja ajo-ominaisuudet. Järjestelmässä on kolme esimääritettyä vaimennustasoa Focus ST:n ajotiloja varten: yksi Slippery/Wet- ja Normal-tiloja, yksi Sport-tilaa ja yksi – jossa iskunvaimennuksen jäykkyys joustossa on kaksi kertaa Sport-tilaa suurempi – Track-ajotilaa varten.*

Focus ST:n jarruteho on vielä suurempi kuin aiemman sukupolven Focus RS ‑mallissa. Siinä on 330 mm:n etujarrulevyt ja etujarrusatulat, joissa kussakin on kaksi halkaisijaltaan 44 mm:n mäntää. Jarrujärjestelmä takaa vakaamman ja varmemman poljintuntuman, jota edistyksellinen sähköinen jarrutehostin tukee. Jarrutehostin nostaa jarrupainetta nopeammin ja optimoi Track-ajotilassa jarrutehon tilanteissa, joissa jarrutusteho on yli 0,7 G.

Täysin uusi Focus ST on julkistamisestaan saakka saatavana viisiovisena ja wagon-mallina varustettuna 2,3-litraisella 280 hv:n EcoBoost-bensiinimoottorilla sekä kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Seitsenvaihteisella automaattivaihteistolla sekä 2,3-litraisella EcoBoost-moottorilla varustetut viisiovinen ja wagon-malli julkistetaan syksyllä 2019.

# # #

5-ovinen Focus ST Polttoaineenkulutus
l/100 km (mpg)
Suorituskyky
Bensiinimoottorit Teho
(hv)
CO2
(g/km)
Kaupunkiajo Maantie-
ajo
Yhdistetty Huippunopeus km/h 0–100 km/h
(s)
50–100 km/h
(s**)
EcoBoost 2.3, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto280187””””8,22505,74,0
Focus ST wagon Polttoaineenkulutus
l/100 km (mpg)
Suorituskyky
Bensiinimoottorit Teho
(hv)
CO2
(g/km)
Kaupunkiajo Maantie-
ajo
Yhdistetty Huippunopeus km/h 0–100 km/h
(s)
50–100 km/h
(s**)
EcoBoost 2.3, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto280187””””8,22505,8Vahvistetaan myöhemmin

* Lisävarusteena saatavassa Performance Packissa** 4. vaihteella

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.